Jak znaleźć (niepodlinkowane) wzmianki o marce i zamienić je w backlinki?
Psst…! Mam dla Ciebie radę – o wiele łatwiej pozyskać backlinki do swojej strony z niepodlinkowanych wzmianek o marce niż bez nich. Ktoś online wspomniał Twoją markę? Świetnie! Ta osoba zna Twój biznes. To już dobry początek relacji z klientem. Ale czy wiesz, jak znaleźć te najbardziej istotne wzmianki? Z artykułu dowiesz się wszystkiego o wyszukiwaniu wzmianek i zamienianiu je w linki zwrotne do Twojej strony.
Za każdym razem, gdy Twoja marka jest wspomniana online, istnieje możliwość przekształcenia tej wzmianki w backlink (link zwrotny). Czym jest backlink? To po prostu link prowadzący z jednej strony www do Twojej.
Backlinki są niezwykle korzystne dla Twojej marki ze względu na ich potencjał SEO. Pozyskiwanie backlinków należy do jednych z najważniejszych czynników poprawiających optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek. Innymi słowy, mogą pomóc Ci uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, prowadząc do lepszej widoczności marki i większego ruchu na Twoją stronę internetową.
Istnieje kilka metod pozyskiwania backlinków. Wykorzystywanie niepodlinkowanych wzmianek o marce jest jedną z nich. Chociaż ten sposób nie jest tak popularny co inne (mam na myśli research, a potem outreach oparty o konkretny anchor), to jednak ma bardzo duży potencjał skuteczności.
Jak to się robi?
Pierwszym krokiem jest znalezienie wszystkich niepodlinkowanych wzmianek o marce.
Po znalezieniu wzmianki skontaktuj się z autorem wpisu lub admistratorem portalu, na którym została zamieszczona i zapytaj, czy jest możliwość dodać link do Twojej witryny. Jeśli się zgodzą, z powodzeniem zamienisz niepodlinkowaną wzmiankę w link zwrotny! I gotowe! Właśnie pozyskałeś backlink do swojej strony.
Jak jednak znaleźć niepodlinkowane wzmianki? Wszystko na ten temat znajdziesz poniżej:
Oto nasz plan:
- Niepodlinkowane wzmianki o marce – czyli jakie?
- Jak znaleźć wzmianki o marce? – 2 kroki
- Jak pozyskać backlinki z niepodlinkowanych wzmianek?
- Dlaczego niepodlinkowane wzmianki o marce są istotne?
Niepodlinkowane wzmianki o marce – czyli jakie?
Niepodlinkowane wzmianki o marce to fragmenty treści, które odwołują się do Twojej marki, wymieniając frazy powiązane z Twoją marką, ale nie odsyłają (nie linkują) bezpośrednio do Twojej witryny. Powiązane frazy mogą zatem obejmować:
- nazwę produktu,
- nazwę usługi,
- nazwę firmy,
- nazwisko prezesa.
Tego typu wzmianki znajdziesz w wielu miejscach: mediach społecznościowych, podcastach, treściach wideo, na forach internetowych, blogach, czy portalach informacyjnych.
PRO TIP: Jeśli chcesz ulepszyć swoją strategię link building’ową, skup się przede wszystkim na poszukiwaniu wzmianek na stronach internetowych, blogach i portalach informacyjnych.
Właściwie jest to jeden z celów, dla których TimeCamp korzysta z Brand24.
„Monitorujemy treści na określone tematy, aby identyfikować witryny lub osoby, które mogą pomóc nam w działaniach SEO, publikując guest posty lub wymieniając się linkami”
– mówi Maksymilian Kujawa, Product Marketer w TimeCamp.
Jak znaleźć wzmianki o marce? – 2 kroki
Gdy ktoś wspomni o Twojej marce w mediach społecznościowych, otrzymasz powiadomienie w aplikacji.
Pozostaje pytanie – jak znaleźć wzmianki z innych źródeł?
Do tego celu potrzebujesz narzędzia do monitoringu mediów. Mimo tego, że nie są one dedykowane działaniom SEO to ich funkcjonalność znacznie ułatwia odnajdywanie potencjalnych backlinków.
Tego typu narzędzia wyszukują w czasie rzeczywistym wzmianki internetowe z określonymi słowami kluczowymi. Oznacza to, że będziesz w stanie sprawdzić, kto, gdzie i w jaki sposób wspomina o Twojej marce, produktach i usługach. Social media, strony internetowe, blogosfera, fora dyskusyjne, portale z recenzjami i inne dostępne publicznie źródła – wszystkie, te kanały zostają wzięte pod uwagę w trakcie wyszukiwania konkretnych wyników.
Brand24 to narzędzie do monitoringu mediów, które znajduje podlinkowane wzmianki o marce.
Oprócz gromadzenia wzmianek w jednym miejscu, narzędzia do monitoringu mediów oferują sporo przydatnych funkcji analitycznych. Zgromadzone na podstawie danych insighty to doskonały punkt wyjścia do szlifowania strategii marketingowej i poznania grupy docelowej.
Jak zatem znaleźć niepodlinkowane wzmianki na temat marki? Pokażę Ci, jak je wyszukiwać za pomocą narzędzia Brand24.
1. Określ frazy kluczowe
Po pierwsze określ frazy powiązane z Twoją marką. Może to być nazwa marki, konkretnego produktu lub usługi, adres strony internetowej, czy nazwisko prezesa zarządu. Ogólnie rzecz biorąc, te frazy powinny być odpowiednie, aby stać się kotwicami (anchorami) dla backlinków do Twojej strony.
Przykład 1. Jeśli pracowałbym dla firmy Tesla i chciał odnaleźć niepodlinkowane wzmianki na jej temat to monitorowałbym słowa takie jak:
– Tesla
– Cybertruck
– Model S
– Model X
– Model Y
– Elon Musk
Zastanów się więc, jakie frazy pasują do Twojej marki i oferowanych produktów.
PRO TIP: Dokładnie na tej samej zasadzie możesz wyszukiwać wzmianki zawierające strategiczne frazy dla Twojego biznesu.
Dla przykładu, w Brand24 sami działamy w ten sposób i wyszukujemy wyniki, które zawierają słowa takie jak: monitoring internetu, monitoring mediów, monitoring marki.
Wystarczy, że dla każdej takiej frazy założysz odrębny projekt.
2. Użyj narzędzia do monitoringu mediów
Jak wspomniałem wcześniej, potrzebne Ci będzie narzędzie, które za Ciebie przeszuka sieć i zgromadzi w jednym miejscu wyniki. Następnym krokiem jest więc skonfigurowanie projektu, który będzie monitorował konkretne frazy.
Kiedy już to zrobisz, narzędzie rozpocznie zbieranie wzmianek zawierających wybrane słowa kluczowe.
Musisz wiedzieć, że źródła wzmianek zależą od używanego narzędzia. Na przykład Brand24 monitoruje serwisy informacyjne, blogi, fora, recenzje, newslettery, podcasty, social media.
W panelu głównym Brand24 znajdziesz nowe wyniki, które możesz filtrować, tak aby znaleźć najlepsze możliwości linkbuildingu.
Wyniki w projekcie są domyślnie sortowane według czasu zebrania, ale można je również sortować według popularności. Brand24 automatycznie wyświetla wzmianki ze wszystkich źródeł – możesz jednak wybrać tylko te, które Cię interesują.
Jeśli zależy Ci na pozyskaniu wartościowych backlinków, radzę filtrować wyniki z kategorii Newsy, Blogi i Inne jako źródła wzmianek.
Jak widzisz na grafikach powyżej, przy każdej wzmiance jest podana liczba wizyt źródła/strony, z której pochodzi. To świetny punkt wyjścia do oceny domeny. Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie wiarygodności i autorytetu strony w narzędziach SEO, takich jak Ahrefs czy Semrush.
PRO TIP: Brand24 przeprowadza analizę sentymentu każdej wzmianki. Zwróć uwagę na wzmianki o pozytywnym lub neutralnym wydźwięku. O wiele łatwiej będzie Ci pozyskać backlinki z takich źródeł.
Jest jeszcze jedna funkcja, która może być pomocna – kontekst dyskusji. Kontekst przedstawia najpopularniejsze słowa towarzyszące monitorowanej frazie. Po kliknięciu konkretnej frazy narzędzie przekieruje Cię do listy wzmianek zawierających to słowo.
Docieraj do wzmianek na temat swojej marki i przekształcaj je w nowe backlinki
<< Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni >>
Jak pozyskać backlinki z niepodlinkowanych wzmianek?
Wzmianki online na temat marki mogą być świetną okazją do zdobycia cennych backlinków. Jednak nie wszystkie zaowocują linkiem zwrotnym – aby tak się stało, to Ty musisz podjąć odpowiednie działania. Linkbuilding wymaga nieco wysiłku.
Pokażę Ci, jak konwertować niepodlinkowane wzmianki i zamieniać je w backlinki:
- Znajdź wzmianki bez linków korzystając z narzędzia do monitoringu mediów – np. Brand24. Wybierz te wyniki, których sentyment jest pozytywny lub neutralny.
- Gdy już znajdziesz odpowiednie wzmianki skorzystaj z narzędzia SEO (np. Ahrefs lub Semrush), by sprawdzić potencjał i autorytet witryny. Zwróć uwagę na metryki takie jak: wskaźnik domeny (DR), wskaźnik URL-i (UR), liczba backlinków, liczba domen odsyłających, organiczne słowa kluczowe, ruch organiczny.
- Poszukaj informacji kontaktowych do autora wpisu.
- Odezwij się i poproś o link. Najlepiej, jeśli zaproponujesz coś, co przyniesie obustronną korzyść. Sposoby na skuteczny outreach opisał w swoim artykule Ahrefs – znajdziesz je tutaj.
Jest jeszcze jedna istotna kwestia. Powinieneś włączyć monitoring backlinków w strategię marketingową. Dlaczego? Każda strona, na której uda Ci się zamieścić anchor, może z czasem zmienić właściciela. Następstwa to m.in. niedziałające linki. można jednak uniknąć właśnie poprzez regularny monitoring backlinków.
Jest jeszcze jedna ważna rzecz, o której muszę wspomnieć. Warto włączyć regularny monitoring backlinków w strategię marketingową. Dlaczego? Każda strona, na której uda Ci się zamieścić link może zmienić właściciela, czy zostać zaktualizowana. Wówczas wzmianki (anchory) z których prowadzi link, mogą najzwyczajnieć zostać usunięte. Aby uniknąc takich problemów i być na bieżąco, warto więc prowadzić regulany monitoring.
Dlaczego niepodlinkowane wzmianki o marce są istotne?
Każda wzmianka o marce pozbawiona odnośnika daje możliwość zdobycia backlinka. Suma tych małych kroczków zaowocuje poprawą widoczności Twojej marki w wyszukiwarkach.
Google odbiera bowiem backlinki jako potwierdzenie rzetelności strony. Anchory zamieszczone w różnych wiarygodnych źródłach wzbudzają w algorytmach wyszukiwarek zaufanie, świadcząc o atrakcyjności Twojego brandu (i pozycjonując go wyżej).
Z drugiej strony zwróć uwagę, że link linkowi nierówny – niektóre mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku.
Pamiętaj także, że nawet jeśli z jakiegoś powodu nie uda Ci się zdobyć linku, każda wzmianka w sieci zwiększa świadomość Twojej marki.
Podsumowanie
Zależy Ci na poprawie wyników SEO? Jedno jest pewne – potrzebujesz backlinków. Wiele cennych linków zwrotnych.
Nie da się ukryć, że linkbuilding jest dziś wyzwaniem. Sytuacja staje się prostsza, gdy ktoś wspomniał już o Twojej marce w sieci. Znacznie łatwiej jest wówczas nawiązać relację z autorem wpisu i zdobyć link.
Czy stosujesz już taktykę link-buildingową? Zdecydowanie radzę zbudować taką strategię. W rzeczywistości nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać.
Po lekturze tego artykułu wiesz już, jak to zrobić! Przyszedł więc czas wprowadzić tę wiedzę w życie!
Co możesz zrobić? Dobrym pomysłem jest dotarcie do stron, które wspominają o marce, ale nie prowadzą do Ciebie, i uprzejmie poproś o dodanie linku. Jeśli będziesz to robić konsekwentnie, zaczniesz widzieć wyniki, liczba pozyskanych linków zwrotnych wzrośnie, a Twoje rankingi SEO poprawią się.
Od czego zacząć? Spróbuj dotrzeć do mediów, które wspominają Twoją markę, ale nie umieściły linka. Po prostu uprzejmie poproś o podlinkowanie. Jeśli będziesz to robić konsekwentnie, zaczniesz widzieć wyniki – liczba pozyskanych linków zwrotnych wzrośnie, a Twoje rankingi SEO poprawią się.
Bez wątpienia pomoże Ci w tym narzędzie do monitorowania mediów. Zarejestruj się więc na 14-dniowy bezpłatny okres próbny, aby znaleźć niepodlinkowane wzmianki.