Monitoring Internetu: konfiguracja projektu krok po kroku
Brand24 to narzędzie do monitoringu Internetu, które pozwala gromadzić publicznie dostępne wzmianki zawierające wskazane zwroty kluczowe, znajdujące się w mediach społecznościowych, forach, blogach i innych stronach internetowych. Jeżeli chcesz wiedzieć, co ludzie mówią o Twojej marce, produkcie, kampanii lub dowolnym temacie – jesteś w dobrym miejscu.
O tym, co chcesz monitorować decydujesz, ustawiając swój projekt. To najważniejszy etap monitoringu – od niego bowiem zależy ilość i jakość gromadzonych później wzmianek. Niepoprawnie skonfigurowany projekt może skutkować bezwartościowymi wynikami lub ich brakiem. Mogą do tego doprowadzić między innymi:
- literówki;
- zbyt długie i konkretne zdania;
- zbyt dużo/zbyt mało zwrotów kluczowych;
- źle użyte słowa wymagana lub wykluczone.
Dlatego w tym wpisie pokażemy, jak optymalnie ustawić projekt, aby gromadzić jak najwięcej trafnych wzmianek. Pamiętaj jednak – jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z konfiguracją, napisz do nas, a chętnie pomożemy. W prawym dolnym rogu naszej strony znajdziesz chat, gdzie najłatwiej zadać nam pytania.
Ustawienia projektu
Kiedy zarejestrujesz się do Brand24 pierwszy widok, który zobaczysz to kreator projektów. Służy on do określenia słów kluczowych, które chcesz monitorować. W zależności od wybranego pakietu, możesz monitorować 6, 10, 30 lub nawet 110 zwrotów kluczowych. Więcej informacji znajdziesz w naszym cenniku.
Jeżeli zastanawiasz się, jakich słów użyć, na początek sprawdź nasz poradnik 5 typów słów kluczowych, które powinna monitorować każda branża. Załóżmy jednak, że chcesz sprawdzić, co ludzie mówią o Twojej firmie, wtedy będę Cię interesować takie słowa kluczowe:
- nazwa firmy;
- nazwy produktów;
- hashtagi, których używacie;
- adres strony internetowej.
Jeżeli Twoja firma ma unikalną nazwę, ustawienie projektu będzie proste. Tak jest np. w przypadku Oreo, gdzie można mieć 100% pewność, że monitorując to słowo, otrzyma się wyniki związane z marką produkującą ciastka.
Kiedy z kolei nazwa, którą chcesz monitorować, jest powszechnym słowem, mogącym funkcjonować w różnych kontekstach, wybierz Więcej ustawień.
Ten przycisk przeniesie Cię do nowego widoku, w którym będziesz mógł sprecyzować słowa wymagane i wykluczone, które pomogą gromadzić jak najbardziej precyzyjne wyniki w przypadku wyrażeń niejednoznacznych. Ograniczają one niepotrzebne wpisy, filtrując wzmianki już na etapie ich zbierania.
Słowa wymagane to dodatkowe słowa lub zwroty, które muszą pojawić się w znalezionych wpisach razem ze słowem kluczowym. Jeżeli chciałabym monitorować restaurację Olimp, mogę dodać słowa wymagane restauracja, restauracji, jedzenie – każde z nich w nowym oknie. Gdybym wprowadziła je w jednym oknie, narzędzie szukałoby wpisów, które zawierają wszystkie słowa wymagane w pojedynczym wpisie.
W innym przypadku możesz monitorować restaurację Olimp bez słów wymaganych, a jedynie używając filtrów wewnątrz narzędzia:
- restauracja{or}restauracji{or}restaurację{or}restauracją{or}jedzenie{or}jedzenia itp.
Separatory OR sprawią, że w wynikach pojawią się wpisy, które zawierają przynajmniej jedno z wprowadzonych w filtrze słów. Więcej o filtrach możesz dowiedzieć się w tym wpisie.
Z drugiej strony masz do dyspozycji także słowa wykluczone, pozwalające wskazać, jakie wyrażenia nie mogą występować razem ze zwrotem kluczowym. Pokazują one, w jakim kontekście Twoje słowo kluczowe nie powinno występować. W ten sposób właściciel restauracji Mamma Mia powinien wykluczyć słowo film, aby nie zbierać powiadomień o komedii romantycznej z 2008 roku oraz z wiadomych względów słowo Abba.
Ustawienia dodatkowe
Oprócz sprecyzowania słów kluczowych, konfiguracja projektu daje również dodatkowe opcje, które znajdziesz w tabach Źródła, Powiadomienia, Raporty.
Źródła
Jak już wspomniałam, Brand24 pozwala zbierać publiczne wzmianki z różnych miejsc w Internecie. Jeżeli chcesz uzyskać wzmianki z konkretnych źródeł, przejdź do zakładki Źródła i wybierz te, które Cię interesują. Domyślnie, wybrane są wszystkie źródła. Również w tym miejscu możesz określić natężenie filtra językowego, który pozwala wykluczyć obcojęzyczne wzmianki.
Powiadomienia
Kolejna zakładka – Powiadomienia – pozwala określić, czy chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych wzmiankach, oraz jeśli tak, to z jaką częstotliwością. Nie ma tutaj jednoznacznych wytycznych. Jeżeli O Twojej marce pojawia się bardzo dużo wpisów, otrzymywanie powiadomień może być męczące. Z drugiej strony, jeżeli dbasz o jak najlepszą obsługę klienta, powiadomienia w czasie rzeczywistym znacznie w tym pomogą. Dlatego jednej reguły nie ma, ale pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia, dlatego przekonaj się sam jaki system powiadomień będzie dla Ciebie odpowiedni.
Raporty
W Brand24 możesz otrzymać dzienne i/lub tygodniowe raporty zawierające najważniejsze i najbardziej wpływowe wzmianki, które pojawią się w Twoim projekcie. Co więcej, może otrzymać także Storm Alerts, czyli szczególny rodzaj powiadomień, które zostanie do Ciebie wysłane, gdy natężenie wzmianek w Twoim projekcie lub ich zasięg wzrośnie o określony przez Ciebie procent.
Gotowy na rozpoczęcie przygody z monitoringiem Internetu? Załóż swój pierwszy projekt w Brand24.