Real-Time Marketing – na czym polega i od czego zacząć?

Dominika Szarf Dominika Szarf
Feb 19, 2023 ・ 9 min read

Real Time Marketing (skrót: RTM), czyli marketing dziejący się w czasie rzeczywistym, tu i teraz jest pełen możliwości, które niczym rakieta mogą wynieść Twoją markę na wyżyny popularności i przynieść Ci potencjalny sukces w ciągu jednego dnia. Wszystko pod jednym warunkiem – musisz prowadzić skuteczny monitoring internetu i dobrze go wykorzystać.

Założenie real-time marketingu jest proste – polega na reakcji w nawiązaniu do bieżących wydarzeń w ciągu kilku minut od ich pojawienia. Taki marketingowy refleks jest istotny, bo pokazuje nie tylko najnowsze aktualizacje ważnych lub adekwatnych z punktu widzenia marki wiadomości, ale też uważność i świadomość marki.

Przykład reakcji marki, gdy Pharrell Williams podczas gali GRAMMY wyszedł w czapce, której logo przypominało Arby’s.

Poza tym newsy i błyskawiczne reakcje na nie sprzedają się jak świeże bułeczki. Przyjrzyj się przykładowi Twittera – to kanał komunikacji, w którym niektóre firmy idealnie wdrażają strategię opartą o RTM (Real-Time marketing).

Wszystko, co jest publikowane w mikroblogowych kanałach może być widoczne dla milionów użytkowników, a odpowiedni, chwytliwy #hashtag może stać się katalizatorem popularności w przeciągu kilku minut (dodatkowo może nadać jeszcze bardziej viralowy charakter reakcji Twojej marki na dany komunikat).

Przykład reakcji marki IKEA, gdy bohater Gry o Tron nagle zginął.

Pokolenie NOW i kultura natychmiastowości

Żyjemy w czasach, w których domagamy się odpowiedzi na nasze komunikaty czy pytania tu i teraz. Jak podają badania Mindshare, korzystanie z jednego ekranu przestaje być powszechną praktyką – aż 70% Polskich użytkowników Internetu korzysta z wielu ekranów równocześnie. 

Słowem komputer, smartfon, tablet idą w ruch w tym samym czasie. Ta przeważająca grupa internautów z podzielną, przerzutną uwagą reaguje na newsy w internecie, zwłaszcza w kanałach social media w błyskawicznym tempie. Wystąpienie publiczne, relacje na żywo, wybory, mecze, premiery filmów, inne istotne wydarzenia komentujemy na bieżąco.

Ludzie coraz aktywniej uczestniczą w wydarzeniach istotnych ze społecznego punktu widzenia i chętnie poszukują mniej lub bardziej pikantnych newsów z kraju i świata. Żywe uczestnictwo w przetwarzaniu oraz dzieleniu się informacjami jest dla nas chlebem powszednim, dlatego jeśli dostrzeżesz potencjał wirusowości w pojawiających się komunikatach na temat Twojej marki lub newsach, nie zawahaj się ich użyć.

Real Time Marketing - przykład reakcji Nivea na wynik meczu polskiej reprezantacji podczas Mistrzostw Świata.
Przykład reakcji marki NIVEA po przegranym meczu Polska – Senegal na Mistrzostwach Świata.

Jeśli zrobisz to dobrze i w odpowiednim czasie, możesz liczyć na spory przypływ contentu wykreowanego przez internautów w odpowiedzi na Twój komunikat (tzw. user generated content) oraz większą ekspozycję marki, zainteresowanie Twoją firmą i finalnie wzrost wiarygodności i sprzedaży.

Zalety strategii real-time marketingowej

Marketing w czasie rzeczywistym pomaga Twojej marce w spełnianiu oczekiwań klientów. Mobilność i szybkość przepływu danych jest dla nas oczywista – informacje, których poszukujemy, są dostępne tak szybko, jak tylko chcemy i potrzebujemy (jeśli nie wcześniej).

Natychmiastowość i płynność informacji nie jest więc już dodatkiem, który uszczęśliwia użytkowników internetu. Jest to oczekiwanie, które musi zostać spełnione, by utrzymać ich zadowolenie.

Real Time Marketing - przykład reakcji marki Krakus na wydarzenia związane z poszukiwaniem pytona w Polsce.
Przykład reakcji marki KRAKUS w odpowiedzi na wydarzenia związane z poszukiwaniem Pytona w Polsce.

1. Odpowiedź na potrzeby klientów – reakcja dla niecierpliwych

Ekskluzywne i inkluzywne kampanie wspierają poczucie pilności i napędzają grywalizację wśród uczestników. Ograniczanie liczby nagród (kuponów, bonów, obniżek cen) lub wyznaczanie sztywnych dat zakończenia kampanii, czy nawet jednodniowe promocje sprzedażowe mogą zachęcić większą liczbę ludzi do szybszego podejmowania działań.

Publikowanie zdjęć z relacji na żywo, czy ustawianie liczników ważności lub zapasów produktów z obniżoną ceną oraz updatowanie o przebiegu promocji wpłynie na wzrost intensywności zaangażowania użytkowników (np.: Zostało nam tylko 60 limitowanych koszulek).

2. Chcesz być niepowtarzalny? Pośpiesz się!

77 osób otrzymało już nasze produkty w cenie 50%, czekamy na pozostałych i ostatnich 33 szczęśliwców” – Brzmi znajomo?

Jak możesz się domyślać, psychologiczny mechanizm jest prosty – nikt z nas nie lubi tracić dobrych okazji, więc wykorzystując marketing w czasie rzeczywistym i adekwatne informowanie użytkowników na żywo może zachęcić ludzi to szybszego działania.

No bo, kto chce przegapić super okazję?

3. Polepszenie kontaktu i relacji z grupą docelową

Prowadząc promocję w Twoim sklepie zazwyczaj przyciągasz obecnych klientów i ludzi przypadkowo go odwiedzających. Publikując zdjęcia zadowolonych klientów z Twoimi produktami, z wykorzystaniem oznaczeń i hashtagów zwiększasz grono odbiorców oraz autentyczność Twojej marki.

Klienci lubią sugerować się opiniami osób zaznajomionych już z Twoimi produktami, czy usługami, więc taka obrazowa rekomendacja zadziała na wielu polach. Przypomnienia lub aktualizacje ze sprzedaży na Twoim Twitterze dodają życia marce i mogą wpłynąć na liczbę osób, które faktycznie odwiedzili Twój sklep. Rozszerzenie zasięgu geograficznego oraz popularności Twojej marki wśród osób zainteresowanych będzie więc organiczne; tudzież naturalne dla obecnych i przyszłych klientów Twojej firmy.

Legendarny przykład marki OREO, która wyeksponowała swój produkt podczas Super Bowl, ma którym zgasło światło.

Co istotne, jeśli będziesz działać w sposób przemyślany i autentyczny, nawet jeśli nie zdobędziesz porywającej liczby nowych klientów, możesz liczyć na polepszenie relacji z Twoją obecną publicznością. Możesz się również pokusić o tworzenie cyklicznych kampanii lojalnościowych z wykorzystaniem zasad RTM (real-time marketing), które dopuszczą obecnych użytkowników Twojej marki jak również zachęcą nowych, przyszłych klientów do kontynuowania relacji z Twoją marką.

Świetnym przykładem marki bazującej na RTM jest Koszulkowo, które nawiązuje do wydarzeń z kraju i świata.

Jak już wspomniałam – nikt z nas nie lubi tracić dobrych okazji. Zadbaj więc, by oferowane okazje miały realną wartość dla Twojej grupy docelowej.

Pamiętaj również, by zgodnie z założeniami RTM promować Twoje akcje w czasie rzeczywistym. Jeśli organizujesz lokalne eventy – promuj je nieco wcześniej wcześniej jak również w momencie ich realizacji – szanse pozyskania nowych uczestników (czy to dotychczas nieświadomych, czy też przypadkowych), którzy spontanicznie zdecydują się partycypować są spore.

Ponadto, ułatwisz życie ludziom, którzy są zainteresowani Twoimi działaniami, ale nie mają szansy brać fizycznego udziału w organizowanych przez Ciebie wydarzeniach. Instagram lub Snapchat Stories pomogą Ci “keep them posted” (informować o przebiegu na bieżąco).

Raport Econsultancy podaje, że dla 84% badanych firm polepszenie relacji klienta z marką (customer experience) jest kluczową zaletą RTM.

Pozytywne doświadczenia odbiorców odzwierciedlają się w zwiększeniu słupków sprzedaży u 72% badanych biznesów i budowaniu lojalności – co poświadcza 47%  badanych firm.

4. Zdobycie unikalnej treści

Każdy z nas ma za mało czasu i za dużo zadań na dziennej czy tygodniowej „to do list”. Niemniej, pracując na sukces marki, która mierzy wysoko, dobrze byłoby wprowadzić do codziennej rutyny systematyczną obecność w konsekwentne zaangażowanie w media społecznościowe. Bycie na bieżąco z tym co się dzieje, obserwowanie trendów, planowanie działań jak również pozostawanie w kontakcie z klientami jest kluczowe dla odniesienia sukcesu.

Marketing w czasie rzeczywistym przynosi korzyści Twojej firmie, dostarczając Ci treści w sposób szybki, łatwy i skuteczny. Grafika z zaproszeniem na wydarzenie opublikowana na brandowym Instagramie może być bardziej skuteczne niż umieszczenie jej na oficjalnej stronie internetowej czy blogu; post na Facebooku z linkiem do kuponu promocyjnego, może mieć większą konwersję niż kampania e-mailingowa z kodem promocyjnym; choć oczywiście wszystko zależy od profilu działalności oraz grupy docelowej.

Staraj się tworzyć treści w odniesieniu do konkretnych kontekstów (wydarzeń / eventów itp.) lub tworzyć te konteksty samemu.

Bądź czujny, nie ignoruj ludzi i odpowiadaj na posty z reakcjami użytkowników. Na koniec dnia, skuteczne dotarcie do Twojej publiczności pozwoli Ci pozyskać większą liczbę klientów i zweryfikować czy Real-Time marketing jest dla Ciebie i jakie działania promocyjne daję Ci najwięcej realnych korzyści.

5. Kreatywność – różne perspektywy contentu

Bez wątpienia dzielenie się wiedzą jest jednym z fundamentów biznesów, które odniosły sukces. To jednak zazwyczaj robisz tworząc posty na blogu, tworząc prezentacje, czy vlogi. Zrozumienie przekazywanych w nich treści wymaga jednak od użytkowników więcej czasu i skupienia niż przeglądanie krótkich postów na Facebooku czy Twitterze marki.

Pamiętaj więc, by tworzyć rozmaite, choć wciąż adekwatne do brand voice marki i grupy docelowej treści, które będą interesujące zarówno dla Ciebie jak i klientów Twojej marki.

Przykład reakcji marki, która 13 w piątek poinformowała, że lot 666 o 13:00 w piątek 13-ego szczęśliwie wylądował. A, i samolot też miał 13 lat 🙂

Nigdy nie publikuj contentu, który wydaje Ci się słaby. Pamiętaj, że celem RTM (+ marketingu per se) jest angażowanie użytkowników przez publikowanie świeżych i ciekawych informacji w kontekście do zdarzeń dziejących się tu i teraz.

Jeśli Twoje treści są mocno niedopracowane lub niezbyt wartościowe – odpuść sobie ich publikację. Internet jest bezlitosny – odkręcanie pomyłek zajmie Ci o dużo więcej czasu i będzie Cię kosztować o wiele więcej nerwów niż stopniowe i jakościowe pozyskiwanie klientów. Jeśli content, który tworzysz w przypływie chwili nie jest w 100% bezbłędny, lecz szczery, bezpośredni i wartościowy – publikuj, póki na to czas.

Małe niedoskonałości są łatwe do wybaczenia, jeśli wartość treści jest duża. Rozsądek i osąd pozostają po Twojej stronie.

6. Obserwowanie trendów i odpowiadanie na potrzeby konsumentów

Marketing firmy polega na odwoływaniu się do potrzeb i marzeń docelowych odbiorców. Wymaga to jednak, byś była na bieżąco z tymi potrzebami i pragnieniami. Moda się zmienia, a wraz z nimi nasze zainteresowania, pamiętaj więc, że obserwowanie trendów i statystyk oraz poszukiwanie insightów jest bardzo istotne dla prowadzenia efektywnych kampanii.  

Real-Time marketing jest o tyle korzystny, że reakcje na konkretne wydarzenia, informacje, wpisy dzieją się na żywo, dlatego na bieżąco pozwalają Ci obserwować zachowania i nastroje odbiorców.

Poprzez pytania i komentarze możesz dowiedzieć się, czego szuka Twoja publiczność w chwili interakcji z marką. Nawiązywanie dialogu i budowanie relacji „na świeżo”, w momencie rozmowy daje Ci duże pole do budowania zaangażowania i przywiązania użytkowników do Twojej marki, a co za tym idzie – pozyskiwania nowych klientów.

💡 UWAGA! 💡

Dlaczego warto działać tu i teraz?

Zalety strategii marketingowej real-time marketing na podstawie badań Smart Insight:

  • 76% respondentów twierdzi, że marketing w czasie rzeczywistym zwiększył zaangażowanie odbiorców;
  • 56% badanych uważa, że RTM, że zwiększył zadowolenie klientów i pozytywny sentyment marki;
  • 35% badanych firm zauważyło większy zasięg marki i wzrost liczby obserwujących;
  • 25% badanych marek uważa, że RTM poprawia konwersję i zwrot z inwestycji.

Real–Time Marketing w praktyce – od czego zacząć?

1. Zrób dobry research

Pomyśl, co ważnego dzieje się na świecie i w kraju (politycznie, ekonomicznie, społecznie i kulturalnie) i stwórz kalendarz wydarzeń, które warto śledzić. Zastanów się, jakie eventy i konteksty możesz wykorzystać w dalszych działaniach, a czym lepiej nie zawracać sobie głowy.

Pomoże Ci w tym m.in. kalendarz wydarzeń od HubSpota.

2. Bądź czujny

A skoro mówimy o dobrym researchu to w strategii opartej na real time marketingu trzeba mieć oczy i uszy dookoła głowy. Wiem wiem, łatwo powiedzieć – trudniej zrobić. Na szczęście korzystając z gotowych narzędzi do monitorowania treści w internecie, szybko dowiesz się, jakie wydarzenia czy treści mają potencjał marketingowy i by móc się do nich odnieść w czasie rzeczywistym.

Real Time Marketing za pomocą Brand24 - narzędzia do monitoringu internetu
Monitoring Internetu za pomocą Brand24 jako niezbędnego narzędzia w kwestii real-time marketingu

Szukanie „na piechotę” punktów zapalnych dla nowych komunikatów RTM jest niczym szukanie igły w stogu siana. Monitoring social media zmniejszy tę kupę siana w kilka pojedynczych źdźbeł, a z nimi sobie poradzisz. Wykorzystaj więc swoją szansę i działaj!

Brand24 to jedno z narzędzi do monitoringu sieci pomagające w szukaniu treści, które mogą stać się Twoją inspiracją w zakresie real time marketingu. Narzędzie oferuje darmowy 14-dniowy okres próbny. W tym czasie system za Ciebie zgromadzi wszystkie publiczne wzmianki online do jednego miejsca.

Wypróbuj Brand24 za darmo – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

3. Przygotuj kilka kreacji

Tworzenie kreatywnych i wartościowych grafik wymaga czasu, dlatego warto mieć w zanadrzu kilka gotowych szablonów, które możesz szybko przerobić. Stwórz bazę pomysłów i spiżarkę z contentem. Tekstowe przetwory wykorzystasz wcześniej czy później.

Pamiętaj – „contentowe precle” są zabronione.

Szukasz narzędzi do grafiki? Oto lista 29 narzędzi do tworzenia grafiki.

4. Twórz wartościowy lub atrakcyjny content

Tworząc wpisy tu i teraz zazwyczaj będziesz się kierować zasadą inteligencji lub poczucia humoru. Jeśli chcesz być zabawny, pamiętaj, że śmieszność ma różną skalę i to, co dla Ciebie plasuje się w tej kategorii, niekoniecznie musi być zabawne dla Twoich czytelników. Zapytaj o zdanie kilka osób, z którymi współpracujesz, najlepiej tych, którzy miewają zdanie inne od Twojego.

5. Zaplanuj nie tylko czas, ale też miejsce

Wybór odpowiedniego kanału dystrybucji treści jest jednym z najważniejszych czynników RTM. Facebook, Twitter, Instagram? Reposty treści w innych kanałach? Zastanów się, jakie są Twoje cele, co chcesz osiągnąć i bądź konsekwentny.

Jedna zasada pozostanie niezmienna, hashtag to hashtag – magiczną moc ma w całym internecie, więc nie zapomnij go użyć w Twoich treściach.

Dowiedz się, jak wybrać odpowiedni kanał social media dla Twojego biznesu.

6. Działaj szybko

Tempo, tempo, tempo! RTM  jest w gorącej wodzie kąpany. Zgodnie z opracowaniem „Econsultancy’s Real-Time Marketing Survey Report”, okno czasowe mające największy potencjał dla RTM wynosi dwie minuty lub krócej – tak podaje 80% firm korzystających ze strategii marketingu w czasie rzeczywistym.

Konkluzja – liczy się refleks.

⭐ Szukasz narzędzia do monitoringu internetu? Wypróbuj Brand24 za darmo.

Czytaj dalej: