Jak znaleźć klientów online w branży turystycznej?
Klasyczna reklama dziś może nie działać. Jak się odnaleźć w czasie, gdy cała branża travel przeszła już do sieci, a klientów zachęcić jest już bardzo trudno? Ten artykuł na pewno Ci w tym pomoże.
Jeśli wiesz, że obecność marki w internecie jest konieczna w procesie zdobywania klientów, to już naprawdę dobrze. 84% Polaków korzysta dziś z sieci (dane: Statista.com). To właśnie internet daje nam odpowiedź, gdzie mamy spędzić wakacje, weekend za miastem czy podróż służbową. Sprawdzamy opinie, szukamy poleceń.
Klienci oczekują, że zostaną właściwie obsłużeni i dobrze spędzą czas. Jak będą szukać dla siebie rozwiązań? Szybko i wygodnie. Dostępne opcje sprawdzą w telefonie, na tablecie czy laptopie. Dzisiaj musisz tam być, trzymać rękę na pulsie. Prezentować się dobrze. Łatwo się mówi, prawa?
Jak znaleźć klientów, gdy konkurencja nie śpi, monopolu nie ma, a szum komunikacyjny w sieci utrudnia dotarcie do grupy docelowej? Jak dotrzeć do odbiorców, którzy są przytłoczeni ilością informacji? Te rozwiązania na pewno Ci pomogą.
Monitoruj słowa kluczowe
Proste zadanie, ale… O co właściwie chodzi? Zanim przejdę do meritum, krótki zarys sytuacji.
Czy zdajesz sobie sprawę, jak wiele osób codziennie poszukuje poleceń w sieci? Poleceń właściwie wszystkiego. Produktów z każdego segmentu, usług, porad. Często zamiast wyszukiwać rozwiązania z tysięcy dostępnych, klienci wchodzą na fora czy na profile social media i pytają wprost – o hotele, pensjonaty, apartamenty w konkretnych lokalizacjach.
Robią to, bo chcą maksymalnie zaoszczędzić czas. I dlatego, że mogą. To szybkie, darmowe i znacznie ułatwia życie. W tym miejscu cała na biało wchodzi twoja marka.
Widzisz? To właściwie gotowy lead, krok od zamknięcia.
Możesz (ekhm… musisz) być pierwszy w miejscu, w którym pojawiają się takie zapytania. Odpowiadać, reagować, prowadzić dialog. Z pomocą przychodzą narzędzia do monitoringu sieci takie jak Brand24, Google Alert czy Radian6.
Aby natychmiastowo dostać cynk, o tym, że ktoś szuka miejsca w Twoim regionie, załóż projekt ze słowami kluczowymi odpowiadającymi Twojej działalności. Pamiętaj, aby były to hasła opisujące Ciebie jak np. „kto poleci” + „hotel” (oraz „szukam”, „gdzie znajdę”) + „Kaszubach” jak i całą Twoją nazwę.
Dzięki temu narzędzie pokaże Ci zarówno wzmianki, w których klienci szukają rozwiązań, które możesz im zaoferować (kiedy jeszcze nie wiedzą o twoim istnieniu) jak i wyniki, w których pojawia się twoja nazwa. To bardzo ważne.
Być może gdzieś w sieci toczy się dyskusja na twój temat, ktoś chwali Twój obiekt, ma co do niego pytania albo (nikomu nie życzę, ale zdarza się, że klient) się skarży? To absolutnie konieczne, by mieć wiedzę na temat takich dyskusji, informować, rozwiewać wątpliwości i unikać ewentualnych kryzysów.
Odnajduj potencjalnych klientów razem z Brand24. Darmowe konto testowe możesz założyć TUTAJ
Prowadź profil w social media. Efektywnie.
Jedno z najpopularniejszych „łatwo powiedzieć, trudniej zrobić”. Konto na Faceboku czy Instagramie możesz założyć za darmo. Właściwie tu się kończy cała łatwość tego procesu. Przykłady branży turystycznej pokazują, że te firmy, które podchodzą do swoich profili w mediach społecznościowych kreatywnie i umieją angażować odbiorców, dużo szybciej i łatwiej przekonują do siebie potencjalnych klientów.
Są branże, w których wyszukiwanie atrakcyjnych „socialmediowo” treści jest nieco łatwiejsze. Na szczęśćie Twoja właśnie do niej należy. Możesz robić piękne zdjęcia obiektów, ale też okolicy, w której się znajdują. Zachęcać widokiem z balkonu, krajobrazu w twoim regionie albo po prostu uroczej uliczki czy żywych kwiatów.
Instagram konsumuje oczami, odnajduje poprzez hashtagi i rekomendacje. Zadbaj, aby opisy zdjęć były precyzyjnie dobrane. Postaraj się, aby goście odwiedzający Twoje miejsce chcieli się w nim fotografować i oznaczać.
Na Facebooku możesz też dodawać ciekawe opisy potraw, miejsc i regionu. Informować o wydarzeniach specjalnych, o tym co dzieje się w okolicy. Dodawać zdjęcia, ale też filmy i gify, które cieszą się ogromną popularnością.
Pokaż, że wiesz do czego służą social media. Publikuj, ale też wchodź w interakcje. Zachęcaj do komentowania, dzielenia się opiniami. Twoje profile to Twoja wizytówka. Zadbaj, aby była ciekawa, oryginalna. Od kliknięcia „lubię to” do odwiedzenia danego miejsca droga potrafi być zaskakująco krótka. Branża turystyczna sprzedaje w social media
Twórz (dobry) blog
Blog to pomysł świetny, a wciąż nie przez wszystkich wykorzystywany. Dlaczego jest tak przydatny pod kątem zdobywania klientów?
Po pierwsze dobry blog, to dobre SEO. A to oznacza, że pozycjonujesz się wysoko w wynikach wyszukiwarki. Gdy ktoś będzie poszukiwał informacji na temat świetnego SPA na Dolnym Śląsku szanse, że znajdzie Cię przy dobrze wypozycjonowanej stronie, znacznie rosną.
Ktoś inny będzie szukał informacji, jakie rzeczy są niezbędne podczas wycieczek w góry. Jeśli oferujesz noclegi w tym regionie, napisz post o ekwipunku, który należy zabrać. To sprawi, że łatwo będzie Cię znaleźć nie tylko wpisując nazwę obiektu (a to umówmy zdarza się rzadziej), ale też pośrednio, poszukując informacji w szerszym kontekście.
Dodatkowy plus? Dobrze prowadzony blog ekspercki pozwala na budowanie pozycji eksperta w danym obszarze. Może także genialnie wpływać na wizerunek Twojej marki jako nowoczesnej, świadomej potrzeb klientów, dbającej o nie i wchodzącej w dialog.
Programy partnerskie i rekomendacje
Zastanów się, jak bardzo rosną szanse, że skorzystasz z produktu, gdy poleci ci go ktoś znajomy. Ba! Nawet osoba w sieci, której poleceniom ufasz. Spore, prawda?
Wykorzystaj to w swoim biznesie. Wcześniej wspomniałam, że wielu gości lubi pochwalić się w Internecie miejscem, które odwiedzili, a ich doświadczenie było pozytywne. Istnieje opcja, aby skorzystali na tym wszyscy. Odpowiedzią są właśnie programy partnerskie, znane także jako programy afiliacyjne.
Cały mechanizm działania takiego programu działa bardzo prosto. Osoby, które zachęcisz, aby dołączyły do programu, otrzymają swój spersonalizowany link bądź kod. Za każdym razem, gdy nowi (lub powracający) goście odwiedzą Twój obiekt używając tego właśnie linku referencyjnego lub kodu promocyjnego, zarabiają wszyscy.
Ty, co oczywiste – masz klienta. Twój partner, ponieważ każda zamknięta transakcja to procent od zysku dla niego. Goście zaś otrzymują przydatne polecenia i szybciej odnajdują upragniony hotel czy pensjonat.
Aby automatyzować proces dołączania partnerów i monitorowania ich aktywności możesz użyć na przykład takiej platformy jak Partner Stack. Możesz też tworzyć własne kody lub linki. Te ostatnie za pomocą platformy Bit.ly.
Podsumowując
Szybko zmieniają się sposoby, jaki odbiorcy poszukują obiektów na wyjazd służbowy, weekend czy wakacje. To stwarza wiele wyzwań. W końcu konkurencja nie śpi, a internet zalewa fala informacji i reklam.
Dobrą wiadomością jest to, że nowe wyzwania oznaczają także nowe możliwości. Mam nadzieję, że te przedstawione powyżej znacznie usprawnią Twoje działania marketingowe, wizerunkowe i sprzedażowe. Powodzenia!
Przeczytaj także: