Digital marketing w praktyce: 16 przydatnych narzędzi do e-marketingu
Zgodzimy się, że digital marketing to dziedzina, wobec której trudno dziś przejść obojętnie. Mówiliśmy już o 4 zasadach marketingu internetowego, dzięki którym Twoje działania w tym zakresie będą jeszcze bardziej skuteczne i precyzyjnie docierały do wymarzonej publiczności. Teraz nadszedł czas, aby poznać konkretne narzędzia e-marketingu, które ułatwią codzienną pracę i efektywną promocję Twojej marki w Internecie.
Digital marketing to szeroka dziedzina. Prowadzenie kampanii w social media, optymalizacja witryn, monitoring i analiza ruchu na stronie, czy e-mail marketing to jedne z wielu działań wpisujących się w jego definicję.
Robienie tego wszystkiego własnoręcznie, bez odpowiednich narzędzi, zabierałoby dużo czasu i było po prostu trudne, a w przypadku większych biznesów nawet niewykonalne.
Narzędzia e-marketingu – dlaczego ich potrzebujesz?
Wyobrażasz sobie samodzielne wysyłanie tysięcy pojedynczych maili do subskrybentów, czy ręczne odnajdywanie wzmianek w Internecie na temat firmy? Ja też nie. Oczywiście możesz to zrobić samemu i jest wiele innych zadań, które możesz wykonać własnoręcznie.
Na szczęście na rynku istnieje sporo gotowych narzędzi, dzięki którym codzienne zadania w zakresie digital marketingu są dużo szybsze, łatwiejsze i efektywniejsze.
Narzędzia do digital marketingu, a właściwie korzystanie z nich, świetnie wpisuje się w koncepcję:
“Work smart, not hard”.
Korzystanie z narzędzi do digital marketingu zapewnia sporo korzyści, a najważniejsze z nich obejmują:
- automatyzację niektórych procesów, oszczędzając przy tym Twój czas i pieniądze;
- dotarcie do istotnych danych i wskaźników, które często są trudne do zdobycia samodzielnie, ale jednocześnie niezbędne do zoptymalizowania swoich działań;
- dostęp do szczegółowych informacji na temat odbiorców, ich potrzeb i zachowań (insighty konsumenckie), co pozwala na lepsze dopasowanie komunikacji i taktyki do realnych oczekiwań.
W tekście znajdziesz 16 narzędzi do digital marketingu, które przydają się do działań reklamowych i optymalizacyjnych w internecie oraz sprawią, że zaczniesz działać spokojniej i osiągając lepsze wyniki.
W jednym miejscu zebraliśmy narzędzia, które pomogą Ci monitorować opinie online, planować i optymalizować działania promocyjne, ułatwią prowadzenie kampanii w social media czy umożliwią lepsze poznanie Twoich klientów, sprawdzenie panujących trendów na rynku, a nawet działań konkurencji.
Oto Twoja lista:
- Brand24
- SEMrush
- HubSpot Marketing
- Socialbakers
- Animoto
- Canva
- Google PageSpeed Insight
- OptinMonster
- OneUp
- Later
- Tweetdeck
- BuzzSumo
- SEOquake
- ActiveCampaign
- ReTargeter
Brand24
Przeznaczenie: Monitoring Internetu i analiza danych
Brand24 pozwala na szczegółowy monitoring mediów internetowych pod kątem wzmianek na konkretny temat i analizę danych z zebranych wyników.
Narzędzie w jednym miejscu gromadzi publiczne wzmianki z Facebooka, Instagrama, Twittera, podcastów, forów, blogów, portali internetowych i innych kanałów. Możesz monitorować wzmianki na temat swojej marki, produktów, kampanii lub docierać do interesujących dyskusji w obrębie swojej branży.
Aby rozpocząć wystarczy założyć projekt na konkretną frazę a narzędzie zacznie zbierać wzmianki na ten temat.
O ile panel z zebranymi wzmiankami stanowi główny core Brand24, trudno nie wspomnieć o rozbudowanej sekcji analitycznej. To tutaj dzieje się największa magia i to właśnie dane z analizy wyników stanowią siłę napędową narzędzia.
Brand24 dostarcza danych na temat:
- Źródła wzmianek – poznasz miejsca, w których najczęściej mówi się na temat Twojej marki;
- Analizy sentymentu – wydźwięk wzmianek na Twój temat lub wyszukiwaną frazę. Dzięki analizie sentymentu dowiesz się, czy internauci mówią o Tobie w pozytywny, negatywny lub neutralny sposób;
- Zasięgu social media – szacunkowa liczba użytkowników, którzy mieli styczność z wpisami na Twój temat;
- Wskaźników zaangażowania – metryki pomagające w odkryciu liczby i rodzajów interakcji marki z Twoimi użytkownikami. Dzięki wskaźnikom zaangażowania możesz ocenić, jakie treści współgrają i konwertują z grupą docelową lub co wymaga optymalizacji;
- Najpopularniejszych hashtagów – lista 100 najpopularniejszych hashtagów w obrębie wybranego tematu, których możesz użyć by zwiększać dotarcie
i wiele więcej.
Docieranie do wzmianek w połączeniu z automatyczną analizą danych sprawia, że Brand24 to wszechstronne narzędzie, które pomoże Ci w wielu obszarach marketingu.
Budowanie świadomości marki, ochrona przed kryzysem, wsparcie sprzedaży, analiza działań marketingowych, obsługa klienta, czy influencer marketing to jedne z tych obszarów, które wspiera Brand24 jako narzędzie do monitoringu mediów.
Koszt narzędzia: 14-dni darmowych testów, płatne pakiety zaczynają się od 149 zł/msc
SEMrush
Przeznaczenie: Analiza kampanii SEO i SEM
SEMRush to rozbudowane narzędzie, które wspiera pracę w obszarze pozycjonowania i wyszukiwania w rankingu Google i sprawdzi się zarówno dla działań w obszarze SEO jak i PPC.
Analiza słów kluczowych i linków zwrotnych, zmiany pozycji w wyszukiwarce pod kątem konkretnych keywordów to jedne z funkcji SEMrush, które ułatwiają codzienną pracę związaną z optymalizacją treści pod wyszukiwania internautów.
Za pomocą SEMrush otrzymasz szczegółową listę słów kluczowych dla zdefiniowanej wcześniej frazy wraz z informacjami o liczbie wyszukiwań i trudności danego słowa, które ułatwią Ci optymalizację swojej strony www.
SEMrush to świetne narzędzie, które stosuje się w analizie konkurencji. Dzięki niemu przeprowadzisz porównanie, a dane z analizy zostaną Ci dostarczone w prostej i czytelnej formie lub jako wygenerowany raport.
Koszt narzędzia: darmowy trial, płatne pakiety zaczynają się od 99 USD/msc
HubSpotMarketing
Przeznaczenie: Kompleksowy digital marketing
HubSpot to potężne rozwiązanie dla firm, które składa się z kilku narzędzi, a wachlarz dostępnych funkcji jest naprawdę szeroki. Za jego pomocą skonfigurujesz formularze internetowe i pop-upy, stworzysz i wyślesz kampanie e-mail marketingowe, wykonasz analizę zachowania odwiedzających Twoją stronę, czy skonfigurujesz czat na stronie www by przejąć kontakt z odwiedzającymi witrynę.
Oprócz tego HubSpot to narzędzie, które sprawdzi się w planowaniu treści na social media i zarządzaniu firmowymi profilami. Narzędzie dostarcza także sugestie SEO ułatwiające optymalizację treści, umożliwia tworzenie landing page, czy testów A/B.
Wszystko po to, aby zapewnić jak największą konwersję potencjalnych klientów, zwiększyć ruch i polepszyć ROI dla kampanii marketingowych.
Koszt narzędzia: darmowy trial, płatne pakiety zaczynają się od 50 USD/msc.
Socialbakers
Przeznaczenie: Marketing w mediach społecznościowych
Socialbakers to kompleksowe rozwiązanie, na które składa się zintegrowany zestaw narzędzi ułatwiających monitoring i analizę social media, planowanie i zarządzanie harmonogramem treści, automatyczną analizę odbiorców, czy wyszukiwanie influencerów.
Narzędzie analizuje dane z Facebooka, Twittera, Instagrama, YouTube, LinkedIn, Pinterest.
Socialbakers zapewnia szczegółową analizę grup odbiorców na podstawie danych Twoich obserwatorów i udostępnia gotową bazę szablonów i raportów do analizy np. w obrębie porównania z konkurencją czy optymalizacji treści.
Oprócz tego narzędzie udostępnia funkcje do budowania person, automatycznego promowania najlepszych postów oraz kalkulatora Facebook Ads.
Koszt narzędzia: darmowa wersja testowa, płatne pakiety zaczynają się od 200 USD/msc (przy zintegrowaniu 10 profili).
Animoto
Przeznaczenie: Tworzenie video
Animoto to narzędzie wspierające video marketing, które pomaga projektować profesjonalne filmy za pomocą gotowych szablonów, które wystarczy podłożyć pod ścieżkę dźwiękową.
Stworzenie krótkiego klipu w Animoto trwa chwilę, a gotowy materiał urozmaici Twoje zaplecze wizualne. Takie kreacje bedą atrakcyjną formą graficzną nie tylko w social media, ale także na landingach czy stronie www.
Oprócz gotowych szablonów do tworzenia video narzędzie posiada także bogatą bibliotekę plików muzycznych, których możesz dowolnie używać podczas tworzenia krótkich kreacji.
Co najważniejsze – narzędzie jest dość proste w obsłudze, wszystko odbywa się metodą “drag & drop” i nie jest wymagane doświadczenie, by stworzyć coś oryginalnego.
Koszt narzędzia: podstawowy pakiet jest darmowy, płatne abonamenty zaczynają się od 33 USD/msc.
CallPage
Przeznaczenie: Generowanie leadów
CallPage to widżet typu “click-to-call”, automatycznie łączy potencjalnego nabywcę z odpowiednim konsultantem w 28 sekund. Odwiedzający mogą zostawić wiadomość tekstową lub zaplanować połączenie w wybranym przez siebie czasie. Dzięki szybkiemu kontaktowi ulepszysz user experience.
CallPage wyświetla odwiedzającym Twoją stronę popupy, które możesz dowolnie edytować. Popupy są w pełni responsywne i wyświetlają się odpowiednio na wszystkich urządzeniach.
Dodatkowo do widgetu jest dostęp do rozbudowanego systemu, który umożliwia analitykę przeprowadzonych połączeń i pozyskanych leadów.
Koszt narzędzia: 7 dni bezpłatnego okresu próbnego, następnie do wyboru plany: Basic+ 59zł/miesiąc, Professional – 249zł/mięsiąc, Premium – 579zł/miesiąc
Canva
Przeznaczenie: Tworzenie grafik
Mówiąc o tworzeniu kreacji graficznych nie sposób pominąć Canvę. Osobiście uważam to narzędzie za ponadczasowe i z każdym dniem utwierdzam się w przekonaniu o jego użyteczności, skuteczności i efektywności.
Za pomocą Canvy stworzysz naprawdę dużo kreacji – od grafik na potrzeby social media, mailingi, landingi, bannery, formularze, infografiki i dużo, dużo więcej. Jest z czego wybierać, tym bardziej że Canva posiada wiele gotowych szablonów, w których tak naprawdę wystarczy podstawić swoje zdjęcia, elementy graficzne, czy zmienić rodzaj i kolor fontu, aby wszystko współgrało z koncepcją graficzną marki.
Dużym atutem Canvy jest możliwość stworzenia prostych animacji, gifów i video również na bazie gotowych szablonów. Umieszczenie ruchomej grafiki w newsletterze (oczywiście po optymalizacji wagi) czy w social media bardzo uatrakcyjnia cały przekaz.
Podobnie jak w przypadku Animoto, aby korzystać z Canvy i tworzyć ciekawe kreacje nie trzeba posiadać wysokich umiejętności graficznych. Gotowy szablon w połączeniu z elementami charakterystycznymi dla marki + odrobina poczucia estetyki wystarczą, aby stworzyć oryginalną grafikę.
Koszt narzędzia: podstawowy pakiet jest darmowy, płatne pakiety zaczynają się od 9,95 USD/msc.
Czytaj więcej: Sprawdź 6 darmowych narzędzi do tworzenia atrakcyjnych grafik do postów w social media.
Google PageSpeed Insight
Pzeznaczenie: Analiza szybkości stron www
Stworzone przez Google narzędzie mierzy wydajność stron internetowych na desktopach i urządzeniach mobilnych. Informacje udostępnione przez Google PageSpeed Insights pomagają zoptymalizować czas ładowania witryny, co poprawia ogólną moc strony i jej rankowanie w wyszukiwarce.
Narzędzie analizuje zawartość strony oraz ocenia jej budowę. Wystarczy wkleić link do strony, aby otrzymać gotowe wskazówki na temat poprawy wydajności Twojej witryny.
Koszt narzędzia: darmowe
OptinMonster
Przeznaczenie: Generowanie leadów
OptinMonster to narzędzie do generowania leadów, które pozwala angażować użytkowników w odpowiednim momencie i kontekście. Dzięki niemu rozbudujesz listę subskrybentów, poprawisz konwersję w witrynie i zmniejszysz listę porzucanych koszyków.
OptinMonster wyposażony jest w intuicyjny interfejs z funkcją “przeciągnij i upuść” co pozwala na łatwe tworzenie przeróżnych formularzy, pop-upów, czy landing page. Za jego pomocą możesz wyświetlać różne treści użytkownikom, którzy dokonują zróżnicowane akcje na stronie, przeprowadzać testy A/B i analizę danych.
Dodatkowo możesz też skonfigurować pixel remarketingowy, który pomoże Ci nakłonić do zakupu użytkowników porzucających kosz zakupowy.
Koszt narzędzia: od 9 USD/msc
OneUp
Przeznaczenie: Recykling treści w social media
Zdarza Ci się zapomnieć o publikacji postów w social media? A może czas, który regularnie poświęcasz na tworzenie treści do postów wolisz wykorzystać na rozwijanie innych obszarów digital marketingu dla Twojej marki? Jest na to sposób! OneUp automatycznie udostępni za Ciebie starsze posty, artykuły z bloga lub podcasty.
OneUp to narzędzie do social media, które zadba o recykling treści. Narzędzie działa m.in. na Facebooku, Twitterze, Instagramie i LinkedIn i pozwala na automatyczne udostępnianie i re-sharowanie treści.
Zaletą OneUp jest prosta i intuicyjna obsługa oraz możliwość przypisywania poszczególnych postów do określonych kategorii. Do dyspozycji są również rozbudowane statystyki, dzięki którym możemy śledzić poziom zainteresowania udostępnianymi treściami.
Co więcej – narzędzie posiada też wbudowany kalendarz do podglądu planowanych publikacji. Dzięki temu możesz łatwo sprawdzić na kiedy jest zaplanowana re-publikacja.
Koszt narzędzia: 7-dniowy darmowy trial, płatne abonamenty zaczynają się od 9 USD/msc.
Later
Przeznaczenie: Planowanie postów w social media
Jeśli Twoja firma koncentruje się w dużej mierze na treściach wizualnych, a swoją obecność koncentruje mocno na Instagramie to warto zainteresować się Later, tym bardziej że narzędzie jest oficjalnym partnerem Instagrama.
Za pomocą Later możesz zobaczyć, jak będzie wyglądać Twoja siatka zdjęć na Instagramie i upewnić się, że wszystkie grafiki są spójne i do siebie pasują.
Narzędzie umożliwia też zapisanie całej zawartości graficznej Twojego konta na Instagramie (poprzednie i przyszłe posty) i przydzielanie etykiet ułatwiających szybsze filtrowanie i wyszukiwanie poszczególnych treści. Dotyczy to zarówno Twojego contentu jak i treści generowanych przez użytkowników (user-generated content).
Oprócz tego do dyspozycji jest podstawowy moduł analityczny, który ułatwia lepsze targetowanie treści. Za pomocą Later zaplanujesz też wpisy na Facebooku, Twitterze i Pinterest.
Koszt narzędzia: darmowy dostęp dla osób prywatnych, płatne abonamenty dla profili biznesowych rozpoczynają się od 7,5 USD/msc.
Tweetdeck
Przeznaczenie: Zarządzanie treściami na Twitterze
Tweetdeck to narzędzie do planowania i kolejkowania tweetów oraz publikowania ich w najbardziej efektywnych przedziałach czasowych.
Tweetdeck ułatwia prowadzenie nawet kilku profili na Twitterze i pozwala na sprawne przełączanie pomiędzy nimi. Osobiście uważam, że jego największą zaletą jest przejrzysty dashboard, który zapewnia łatwy wgląd do najważniejszych informacji – powiadomień, wiadomości, aktywności i innych danych.
Co więcej, sami wybieramy te kolumny, które chcemy aby były pod ręką i obserwować konkretne dane w pierwszej kolejności.
Koszt narzędzia: darmowe
Czytaj więcej: Poznaj listę 14 narzędzi ułatwiających prowadzenie konta na Twitterze.
BuzzSumo
Przeznaczenie: Monitoring i analiza treści
BuzzSumo to popularne narzędzie, za pomocą którego możesz zmierzyć skuteczność swoich działań contentowych, odkryć trendujące treści, poszukać inspiracji tematu do nowych do stworzenia nowych treści, czy monitorować popularność wybranych wpisów w Internecie.
W BuzzSumo sprawdzisz, na jaką skalę są udostępniane wybrane treści i które z nich wywołały najwięcej reakcji i udostępnień na Facebooku, Twitterze, LinkedIn lub Pinterest.
Narzędzie sprawdza się też jako źródło inspiracji do tematów na działania contentowe, a nawet ułatwia odnalezienie influencerów. W tym celu BuzzSumo generuje listę topowych profili udostępniających treści w obrębie konkretnego tematu, którzy osiągają najwięcej polubień, linków i udostępnień.
Do najlepszych autorów możesz dotrzeć wpisując konkretny temat (np. digital marketing) podając nazwę domeny, a nawet sprawdzić, którzy autorzy osiągają najlepsze rezultaty na Facebooku, Twitterze czy YouTube.
Koszt narzędzia: darmowa wersja testowa, płatne pakiety zaczynają się od 99 USD/msc.
SEOquake
Przeznaczenie: Audyt SEO
SEOquake to wtyczka internetowa, która umożliwia szczegółową analizę wielu wskaźników i elementów w obrębie badanej strony www. Wystarczy zainstalować wtyczkę w swojej przeglądarce by móc przeprowadzić analizę aktualnie przeglądanej podstrony.
Za pomocą SEOqueke sprawdzisz liczbę zaindeksowanych podstron w Google i w innych wyszukiwarkach.
Oprócz tego wtyczka udostępnia też informacje o linkowaniu wewnętrznym, linkach wychodzących i prowadzących do witryn oraz informuje o nasyceniu strony słowami kluczowymi i innych ważnych danych związanych z SEO (jak nagłówki czy meta tagi).
Atutem narzędzia jest fakt, że podczas audytu dostarcza wskazówki, które służą lepszej optymalizacji strony.
SEOqueke dostępne jest dla przeglądarek Google Chrome, Mozilla Firefor i Opera.
Koszt narzędzia: darmowe
ActiveCampaign
Przeznaczenie: E-mail marketing
ActiveCampaign narzędzie do prowadzenia kampanii e-mailowych i automatyzacji marketingu wzbogacone w CRM, integracje i Lead Scoring – system automatycznego przydzielania punktów użytkownikom w zależności od określonych wcześniej warunków.
Pozwala to na segregację bazy i dostarcza informacji kto najczęściej otwiera nasze wiadomości, klika w linki itd.
Już w kilka minut możesz stworzyć lejek, który będzie przeprowadzał każdego Twojego użytkownika do kolejnych etapów i wysyłania automatycznych wiadomości dostosowanych do jego ruchów. Stworzenie takiego lejka nie jest skomplikowane, wszystko odbywa się metodą “przeciągnij i upuść”.
ActiveCampaing posiada autorski CRM, który służy do zarządzania bazą klientów i pozwala na automatyczne lub samodzielne przydzielanie konkretnych zadań osobom z zespołu do każdego klienta.
Narzędzie posiada również liczne integracje z wieloma popularnymi narzędziami, takimi jak: Google Analytics, Facebook, Woocommerce, Shopify, Dropbox, Google Sheets, Google Forms, PipeDrive, PayPal, czy Zapier.
Koszt narzędzia: 14 dni darmowego triala, płatne pakiety zaczynają się od 9 USD / msc (w przypadku przy bazy do 500 odbiorców).
ReTargeter
Przeznaczenie: Remarketing użytkowników
ReTargeter to narzędzie, które oferuje tworzenie reklam displayowych i pomaga markom dotrzeć do użytkowników, którzy nie dokonali konwersji za pierwszym razem.
ReTargeter koncentruje się więc na retargetowaniu użytkowników w witrynie www, w wyszukiwarce i retargetowaniu dynamicznym. Chcąc korzystać z narzędzia wystarczy w kodzie strony umieścić piksel, dzięki czemu będą wyświetlane reklamy użytkownikom, którzy weszli na Twoją stronę, ale nie skonwertowali.
Z narzędzia można korzystać na dwa sposoby – jako platformy do samodzielnego retargetowania użytkowników lub przekazując swoje kampanie specjalistom ReTargeter.
Najlepsze narzędzia e-marketingu – podsumowanie
Współczesny e-marketer musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Większość z nich koncentruje się głównie wokół potrzeb i oczekiwań klientów, więc aby jak najcelniej personalizować wrażenia, czy docierać do opinii klientów na temat swoich produktów potrzebujesz do tego danych.
Jako marketer poprzez swoje codzienne zadania otrzymujesz całą gamę różnych danych, jednak klasyfikacja i analizowanie tego wszystkiego na własną rękę jest po prostu mało opłacalne – ze względu na czas, pieniądze i zasoby, które musisz na to poświęcić. Poza tym analiza tak wielu danych własnoręczne, bez pomocy zautomatyzowanych narzędzi, jest trudna i łatwo popełnić wiele błędów.
Zaopatrując się w narzędzia e-marketingu możesz więc odetchnąć z ulgą bo wszystkie z nich stanowią realną pomoc – nie tylko gromadzą wiele przydatnych danych, ale też dokonują ich analizy.
Gotowe narzędzia e-marketingu, które przetwarzają, filtrują i analizują miliardy informacji podają Ci wręcz gotowy wynik, który wystarczy jedynie odpowiednio użyć do własnych potrzeb.
Mam nadzieję, że powyższa lista narzędzi e-marketingu ułatwi Ci codzienne działania w zakresie digital marketingu i pomoże osiągnąć założone cele.
INNE NARZĘDZIA, KTÓRE MOGĄ CI SIĘ PRZYDAĆ:
5 narzędzi do analizy konkurencji, które warto znać