Marketing w social media w branży kosmetycznej

Branża beauty w social media – o taktykach marketingowych, które musisz znać

Rosnąca popularność mediów społecznościowych uczyniła z nich integralną część strategii marketingowej praktycznie każdej marki. Przemysł kosmetyczny odniósł z tego tytułu ogromne korzyści, przez co jego wartość jest wyceniana na 5.5 miliarda dolarów. Potencjał social media w zakresie promocji marek beauty jest ogromny i warto wiedzieć jak go wykorzystać by stać się silną marką z rosnącym gronem zadowolonych klientów.

Klienci marek kosmetycznych wyprzedzają innych nabywców w kwestiach researchu i samodzielnego tworzenia treści o produktach. Chcąc dowiedzieć się o nowych markach lub produktach często zaglądają na strony internetowe marek oraz masowo korzystają z informacji dostępnych w kanałach social media.

45% klientów marek beauty twierdzi, że przed zakupem szuka w sieci opinii innych osób na temat wybranych produktów kosmetycznych.

Popularność marek kosmetycznych w social media jest ogromna. Jak pokazują badania, konsumenci tego sektora są drugą największą społecznością na YouTube. W 2017 roku wygenerowali 222 miliarda wyświetleń, co stanowi 65% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. 

Potwierdzeniem tezy o potencjale promocyjnym mediów społecznościowych w kontekście branży kosmetycznej jest także poniższy wykres. Przedstawia on wiodące marki kosmetyczne z największą liczbą obserwujących na Facebooku do lipca 2019 r. (liczby podane są w milionach):

Źródło: statista.com

Przestrzeń online, w tym kanałów social media, do ekspansji marek z sektora kosmetycznego rozwija się z dnia na dzień. Tworzenie strategii marketingowych w social media wymaga jednak sporo uwagi i zaangażowania. Jest to umotywowane dbałością o wizerunek  marki, a istotnym aspektem zachęcającym do jego budowania jest publiczność, która w przypadku marek kosmetycznych może być bardzo aktywna i wymagająca.

Nie przedłużając przejdźmy do konkretów i prześledźmy skuteczne taktyki marketingowe w social media dla marek beauty!


Branża beauty w social media

Marketing w mediach społecznościowych marek kosmetycznych zapewnia mnóstwo kreatywnej przestrzeni. Brandy urodowe angażują użytkowników za pomocą fotografii, video tutoriali, konkursów czy przewodników po produktach.

Wizualna uczta dla oka

Branża kosmetyczna może budować zainteresowanie i zachęcać klientów do zakupu za pomocą atrakcyjnych wizualizacji produktów. Mogą to być zarówno wyszukane scenerie, jak również grafiki przedstawiające stosowanie kosmetyków przez prawdziwych klientów.

Niezależnie od tego, jaki charakter przybierają treści wizualne dobrze jest, gdy są one spójne z głównymi założeniami komunikacji. Publikowane fotografie i filmy stanowią w końcu części wizerunku marki, więc warto, aby nawiązywały do tego, jaki styl życia i wartości marka prezentuje.

Na wielu platformach społecznoścniowych można znaleźć stosy przykładów estetycznie przygotowanych zdjęć produktowych w różnej aranżacji. Miłym dla oka przykładem jest chociażby marka Bell:

Praktyczna odsłona

Większość treści związanych z branżą beauty w mediach społecznościowych jest niewątpliwie zorientowana na produkt, ale to, co powstrzymuje je przed nadmiernym egocentryzmem to sposób, w jaki marki ukazują wartość i dodają pewności siebie swoim odbiorcom.

Marki kosmetyczne kształcą swoich odbiorców za pomocą tutoriali oraz przewodników na temat wykonania konkretnej czynności krok po kroku. Nie bez powodu. Tego typu instrukcje stanowią bowiem atrakcyjną platformę do zaprezentowania produktów w akcji, a wszystko to jest podane w lekkostrawny, zgrabny i miły dla oka sposób. Sposób zdecydowanie zachęcający do zakupu.

Przykład? Spójrzmy na przewodnik marki MAC Cosmetics na Pinterest, który przystępnie inspiruje i edukuje zainteresowanych:

Marketing w social media marek kosmetycznych - przykład marki MAC Cosmetics

Platformy społecznościowe obfitujące w różnego rodzaju tutoriale to oczywiście Instagram oraz Youtube. Tu – pod postacią materiałów video, story na Instagramie czy serii zdjęć – prezentowane są różne triki pozwalające ich użytkownikom być i czuć się jeszcze bardziej atrakcyjnie.

Wachlarz różnorodności treści pod tym kątem jest naprawdę szeroki. Tutoriale makijażowe, porównania różnych produktów czy materiały przedstawiające proces przed i po użyciem produktu to tylko jedne z wielu opcji.  

Tuturial makijażowy marki Benefit dostępny na Instagramie 

Treści generowane przez klientów

Marki kosmetyczne doskonale wiedzą, że ich followersi często są najlepszymi nośnikami reklamy i ambasadorami marki. W rzeczywistości, treści tworzone przez samych klientów (user generated content) są prawdziwą pożywką w social media.

Zachęcanie użytkowników do przyłączania się do społeczności followersów, oznaczania się na zdjęciach przedstawiających użycie produktów marki nie tylko sprzyja kreowaniu dowodu społecznego, ale też rozsądnemu nakłaniania do tworzenia ekologicznego i organicznego strumienia reklamy

Wpis jednej z Instagramerek w ramach konkursu organizowanego przez markę Golden Rose.

Wypełnione profile marek przykładami z user genereted content nigdy nie są przypadkowe. Wszystko jest rozsądnie zaplanowane dzięki bieżącemu śledzeniu pojawiających się wpisów i zarządzaniu nimi.

Za pomocą wykreowania markowego hashtagu, marki beauty mają dostęp do informacji o fanach, którzy udostępniają treści związane z marką. Warto jednak mieć na uwadze, że followersi często oznaczają profil marki za pomocą @, który z kolei można łatwo przeoczyć. Po pierwsze dlatego, że powiadomienie o oznaczeniu może szybko zniknąć z panelu Instagrama, a po drugie – użytkownicy nie zawsze poprawnie stosują tagowanie profilu.

W śledzeniu treści generowanych przez klientów pomagają narzędzia do monitoringu internetu. Brand24 gromadzi wszystkie publiczne wzmianki powiązane z marką, również te, które nie zawierają oficjalnego oznaczenia i przez to mogły zostać pominięte.

Aby rozpoczać monitoring wystarczy założyć projekt na dowolną frazę, pod którą system będzie wyszukiwał wyniki. Taką frazą może być nazwa marki, jej hashtag, nazwa produktów i w zasadzie wszystko co jest z nią powiązane.

Monitoring internetu jako część działań marketingowych w zakresie social media w branży beauty

Wpisy user genereted content są znakomitym potwierdzeniem popularności produktów oraz unikalną, organiczną reklamą zachęcającą do zakupu i budującą poczucie słuszności w podjęciu danej decyzji zakupowej. Właśnie dlatego warto do nich docierać.

Jeśli jeszcze nie posiadasz swojego projektu, możesz przetestować Brand24 za darmo przez 14 dni zakładając konto testowe – WYPRÓBUJ BRAND24

Rozdania i konkursy

Wszelkie konkursy i rozdania produktów kosmetycznych są dobrą, sprawdzoną praktyką na zachęcanie nowych klientów do korzystania z oferty marki, jak również nagrodą za lojalność kierowaną do stałych konsumentów.

Prezenty to bardzo skuteczna i relatywnie tania metoda na tworzenie szumu marketingowego. Zachęcanie w konkursach do oznaczania marki na zdjęciach z nią związanych, stosowania dedykowanych hashtagów, nagrywania filmików… – wszystkie z tych taktyk nie tylko angażują użytkowników, ale też dostarczają ogromne ilości atrakcyjnych treści, a w wielu przypadkach budują również lojalność konsumencką.

Poza tym, regularnie organizowane rozdania produktów i możliwość ich testowania, zachęcają klientów do stałego obserwowania i angażowania się w życie marki. Obserwujący z niecierpliwieniem oczekują na kolejne atrakcje, event czy prezent oferowany przez markę.


Social media marketing marek kosmetycznych – najlepsze praktyki

Tym, co charakteryzuje branżę beauty to z pewnością rosnąca w siłę konkurencja. Taki stan rzeczy powoduje, że marki z tego sektora muszą cały czas odnajdywać nowe sposoby na wybicie się z tłumu, które zapewnią dotarcie do coraz większej grupy odbiorców i zyskanie ich zaufania.

Taktyki marketingowe w tym zakresie obejmują wiele obszarów, a działaniami, które zapewniają sporą skuteczność są przede wszystkim:

Influencer marketing dla branży beauty

Współpraca z wpływowymi osobami stanowi niezbędny element w prowadzeniu mediów społecznościowych dla branży kosmetycznej. Strategia oparta na influencer marketingu jest bardzo korzystna – marki urodowe mogą zaprezentować się wśród odbiorców, którzy followują danego influencera i tym samym zyskać nową publiczność.

Treści i polecenia kosmetyków przez znanych i lubianych liderów opinii działają równie potężnie (a nawet i lepiej) jak rekomendacje od innych klientów. 

Jeśli Twoja marka zostanie w przekonujący sposób polecona przez influencera, możesz liczyć na szybkie wzrosty statystyk lajków na swoich profilach w social media i oczywiście – skok słupków sprzedaży. 

Tutaj kluczem jest jedynie znalezienie odpowiednich wpływowych osób, których sposób komunikacji będzie spójny ze stylem życia promowanym przez Twoją markę. W odnalezieniu potencjalnych kandydatów do współpracy możesz liczyć na pomoc narzędzi monitorujących sieć. 

Brand24 oprócz gromadzenia wyników na wskazany temat, dostarcza przy tym szereg kluczowych danych, w tym informacje o autorach w social media, z którymi warto zacieśnić więzi. Znajdziesz je pod postacią dwóch list:

  1. najbardziej wpływowych autorów w social media
  2. oraz najaktywniejszych autorów w social media.   
Lista najbardziej wpływowych i aktywnych autorów w social media.

Gotową listę osób do potencjalnej współpracy masz właśnie przed sobą! 

Jeśli chcesz zawęzić swoje działania z influencerami w obrębie wybranego kanału społecznościowego to wystarczy, że w zakładce “Analiza” wybierzesz opcję “Filtruj wyniki” dostępną na górze strony.

Filtrowanie wyników w Brand24

Video marketing

Video marketing jest w niektórych przypadkach dobrem zaporowym dla marek, ponieważ często postrzegają go jako zbyt dużą inwestycję finansową. Niesłusznie. W rzeczywistości produkcja wideo wcale nie musi być droga. Kamery pozwalające na stworzenie przyzwoitej jakości filmów dostępne są na wyciągnięcie ręki, ale dobry smartfon też da radę.

Wielu może uważać, że skoro istnieje Instagram i prężnie działający na tym kanale koncept wideo, promowanie marki wyłącznie na Instagramie jest wystarczające. Jednak jak pokazują statystyki – YouTube jest zbyt potężny, by go zignorować.

Filmy tutorialowe pokazujące jak wykonać konkretny zabieg czy makijaż od A do Z, porównania kosmetyków i innego rodzaju urodowe eksperymenty gromadzą miliony wyświetleń i w ten sposób tylko potwierdzają ogromny potencjał tego kanału social media. 

Biorąc pod uwagę, że treści video są najbardziej angażujące spośród wszystkich innych treści, marki beauty nie mogą i nie powinny sobie pozwolić na to, aby z nich zrezygnować. Powstanie Facebook Live i filmików na Instagramie to tylko kolejne dowody na to, że video stanowi tzw. “MUST HAVE”

Hashtagi – metoda na metkowanie wpisów

Publikując posty ze zdjęciami lub video warto korzystać z hashtagów. Dlaczego? Pomogą one w wypromowaniu konkretnej kampanii czy produktu i mogą się stać wyróżnikiem Twojej marki.

Poza tym, używanie hashtagów oraz zachęcanie Twojej publiczności do ich stosowania powoduje:

  • łatwiejsze filtrowanie contentu,
  • docieranie do szerszego grona odbiorców,
  • mierzenie wyników i wprowadzenie ewentualnych modyfikacji w kampaniach marketingowych.

Posiadając swój markowy hashtag możesz łatwo zmierzyć jego wydajność. Dzięki narzędziom do monitoringu internetu dowiesz się:

  • w ilu wpisach się pojawił,
  • jaki zasięg w social media generują wzmianki z jego użyciem,
  • jaki wydźwięk mają wpisy z #

i wiele więcej.

Analiza hashtagów w Brand24

Chcąc zwiększyc dotarcie do szerszego grona odbiorców, oprócz markowego hashtagu warto stosować również te najbardziej popularne. Brand24 udostępnia listę 100 najpopularniejszych hashtagów wygenerowaną automatycznie na podstawie określonego słowa kluczowego.

Na przykładzie swojego projektu możesz więc sprawdzić, jakie inne hashtagi stosują internauci, które są powiązane z Twoją marką i również zacząć je stosować w swoich publikacjach.

Lista najpopularniejszych hashtagów wygenerowana w Brand24 na podstawie słowa kluczowego
Lista najpopularniejszych hashtagów wygenerowana dla projektu marki Rimmel

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni

Promowanie wielokanałowe

Promowanie kanałów social media za pomocą innych kanałów jest kolejnym krokiem, który uskutecznia działania marketingowe marek kosmetycznych.

Chodzi po prostu o to, że np. publikując na Instagramie warto wspomnieć o prowadzonym konkursie na Facebooku. Udostępniając film na YouTube nie zaszkodzi zaprosić do śledzenia profilu na Instagramie, na którym dostępne są inspiracje urodowe.

Warto więc zadbać o stworzenie platformy do regularnej komunikacji z followersami i angażowania ich w Twoje działania. Dzięki temu poczują, że przynależą do społeczności marki, a to z kolei zaprocentuje pozyskaniem lojalnych konsumentów.

Przykład promowania wielokanałowego przez markę Golden Rose
Wpis marki Golden Rose na Facebooku, w którym odsyła do video na YouTube jednej ze współpracujących z marką influencerek.

Budowanie relacji

Oprócz wszechobecnej promocji produktów, odnoszące sukces marki kosmetyczne nie zapominają o słuchaniu swojej publiczności często angażując się w komunikację.

Monitorując internet łatwo dotrzeć do osób, które szukają porad, ale też wypowiadają się pozytywnie lub negatywnie na Twój temat. Pojedyncze głosy klientów są bardzo cenne, ale mogą być jednocześnie groźne, dlatego warto zainteresować się każdym internautą odnoszącym się do Twojej marki i reagować adekwatnie do sytuacji.

Przy tak dużej konkurencji w branży beauty, trudno pozwolić sobie na falę negatywnych komentarzy czy ignorancję. W końcu lepiej być czujnym i zapobiegać niechcianym kryzysom niż się z nich leczyć, zwłaszcza gdy z pomocą narzędzi do monitoringu sieci jest to bardzo proste.

Brand24 pomaga chronić dobre imię marki dzięki funkcjonalnościom takim jak:

  • Monitoring wielu źródeł – Nie musisz ręcznie przeglądać wielu kanałów w poszukiwaniu opinii na swój temat. Brand24 w jednym miejscu gromadzi publiczne wzmianki internautów m.in. z Facebooka, Instagrama, YouTube czy Twittera pozwalając przejść bezpośrednio do źródła wpisu.
  • Analiza sentymentu – Narzędzie automatycznie weryfikuje wydźwięk wzmianek ze względu na ich charakter (pozytywny, negatywny, neutralny). Aby jeszcze szybciej dotrzeć do negatywnych wypowiedzi w panelu możesz zastosować filtrowanie wyników.  
  • Powiadomienia – System poinformuje Cię o nowych wynikach w projekcie wysyłając do Ciebie alert. W zależności od potrzeb możesz otrzymywać powiadomienia nawet co godzinę na telefon lub maila.
  • Aplikacja mobilna – Możesz mieć stały wgląd do wyników w panelu gdziekolwiek jesteś.  

W temacie ochrony wizerunku marki polecam artykuł Pauliny, w którym wyjaśnia dlaczego jest to tak ważne – LINK DO ARTYKUŁU


Podsumowanie

Podkreślenie osobowości marki, używając do tego odpowiedniego tonu komunikacji, pozwala na wyróżnienie się na tle marek konkurencyjnych biegnących w tym samym wyścigu, w którym Ty też uczestniczysz. Budowanie lojalnej publiczności, angażowanie klientów i bycie z nimi w kontakcie może być Twoją karta przetargową do sukcesu.

Jakąkolwiek strategię marketingową przyjmiesz, w każdej ważnym czynnikiem jest poszanowanie czasu swoich odbiorców udostępniając wyłącznie taki content, który będzie stanowił dla nich wartość. Zamiast publikowania za wszelką cenę, dużo lepszym rozwiązaniem jest jakość, przemyślane posty, angażowanie w komunikację z klientami na poziomie osobistym.

Prowadząc social media marketing dla marek beauty musisz pamiętać o  podstawowych zasadach – działać strategicznie, mieć oczy i uszy szeroko otwarte, być zorganizowanym, czujnym, angażującym i empatycznym.

Zadaj sobie pytanie co sprawia, że Twoja marka jest wyjątkowa, inna od konkurencji i po prostu bądź najlepszą wersją siebie w kanałach social media. 

Podobne artykuły:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Dominika Szarf

Uwielbiam rozbierać mechanizmy komunikacji na czynniki pierwsze. Lubię pisać i obserwować co marki robią w sieci. Prywatnie, kocham spontaniczne podróże, dobre kino i jedzonko.