Jak wykorzystać analizę sentymentu do budowy marki?

Brand24 Team
June 8, 2018 ・ 6 min.

Ostatnio pisaliśmy czym jest analiza sentymentu oraz z jakie wyzwania stoją przed narzędziami takimi jak Brand24. Dziś skupimy się, w jaki sposób wykorzystać analizę sentymentu w do budowy marki. Przygotowaliśmy poradnik, który krok po kroku wszystko wyjaśnia. Zaczynajmy!

Aby rozpocząć analizę sentymentu własnej marki i/lub konkurencji, niezbędne jest posiadanie projektów, które monitorują wzmianki na temat Twojej marki i/lub konkurencji.

Narzędzia do analizy sentymentu umożliwiają sprawdzenie, w jakie jest nacechowanie emocjonalne wzmianek od klientów, influencerów, czy ekspertów i liderów opinii.

Dzięki temu możesz ocenić, ile z nich jest pozytywnych, negatywnych. Dodatkowo dowiesz się, czy są to wzmianki pojawiające się w mediach społecznościowych, czy forach internetowych.

To informacje, które pomogą Ci skutecznie zarządzać wizerunkiem Twojej marki.

Jak skonfigurować projekt do monitoringu własnej marki i konkurencji?

Przygotowaliśmy krótki poradnik na temat tworzenia nowych projektów. 

Chcąc monitorować aktywność dookoła Twojej marki, możemy wyróżnić trzy elementy, które powinny znaleźć się w takim projekcie:

  1. Nazwa Twojej marki – dla przykładu Cinema City, czy Hotel Mercury. Nie zapomnij uwzględnić odmian nazwy marki.
  2. #Hashtag – działasz na Instagramie, czy ćwierkasz na Twitterze? Zbieraj treści z Twoim firmowym hashtagiem.
  3. Domena – użytkownicy w sieci dzielą się często adresem strony, czy linkują treści np. z Twojego firmowego bloga. Śledź udostępnione treści z Twoich stron internetowych, czy bloga.

Filtrowanie pozytywnych/negatywnych wzmianek

Mając stworzone projekty nadszedł czas, aby przejść do filtrowania wyników. Wzmianki są dostępne w zakładce Wyniki.

Algorytm do analizy sentymentu w Brand24 automatycznie analizuje tekst oraz identyfikuje pozytywne oraz negatywne wzmianki.

Oto przykład jak wyglądają wzmianki, których sentyment został oznaczony jako pozytywny lub negatywny.

Grafika przedstawiająca wygląd wzmianek oznaczonych pozytywnym lub negatywnym sentymentem w panelu Brand24.

W każdym ze swoich projektów możesz wyświetlać wzmianki, które mają określony sentyment.

Aby wyświetlić wzmianki pozytywne lub negatywne, musisz skorzystać z filtru sentymentu – znajdziesz go po prawej stronie w menu w każdym z projektów.

Grafika przedstawiająca filtrowanie po sentymencie wzmianek w panelu Brand24.

Dzięki sortowaniu wzmianek możesz wyświetlić tylko pozytywne lub negatywne wzmianki.

Brand24 domyślnie pokazuje wszystkie rodzaje wzmianek – pozytywne, negatywne oraz neutralne.

Jeżeli chcesz wyświetlić pozytywne lub negatywne należy przesunąć suwak. Po przesunięciu w lewo lub w prawo wzmianki zostaną automatycznie przefiltrowane i wyświetlone zgodnie z Twoim wyborem.

Zakładka Podsumowanie oraz Analiza  – co tam znajdziesz?

Brand24 posiada także dodatkowe miejsca, gdzie znajdziesz więcej danych, w tym także informacje o sentymencie wyników zgromadzonych w Twoich projektach.

Zakładka Podsumowanie

To miejsce, od którego każdy marketer powinien rozpocząć dzień. Znajdziesz tu podsumowanie każdego z Twoich projektów.

Grafika przedstawiająca, gdzie znajdziesz zakładkę Podsumowanie w panelu Brand24.

W podsumowaniu znajdziesz informacje na temat:

  • najważniejszych wskaźników,
  • najpopularniejszych wzmiankach,
  • a także informacje o sentymencie wypowiedziw dowolnym okresie.

W zakładce Podsumowanie automatycznie analizowanych jest 5 wskaźników – pozytywne i negatywne wzmianki także.

Grafika przedstawiająca zakładkę Podsumowanie w panelu Brand24.
  • Liczba Pozytywów – określa ile wzmianek w przeglądanym przez Ciebie okresie, ma sentyment pozytywny,
  • Liczba Negatywów – no jak myślisz? 🙂

Wszystkie parametry są automatycznie analizowane do analogicznego okresu z przeszłości.

Jeżeli zatem przeglądasz wyniki z ostatnich 30 dni, to w zakładce Podsumowanie znajdziesz ich porównanie do poprzednich 30 dni. Sprytne, co?


Zakładka Analiza 

To serce Brand24. W zakładce analiza znajdziesz wszystkie wskaźniki, które zbieramy podczas monitoringu mediów.

Grafika przedstawiające zakładkę analiza w panelu Brand24.

W zakładce analiza znajdują się wszystkie najważniejsze wskaźniki. Znajdziesz tam informacje o 

  • zasięgu social media
  • liczby wyników, czy 
  • wskaźniku interakcji,
  • a także dane z liczbą wypowiedzi pozytywnych i negatywnych.
Grafika przedstawiająca ilość pozytywnych i negatywnych wpisów w zakładce Analiza w panelu Brand24.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w przewodniku “Analiza danych z Brand24. Przewodnik cz.1 Zakładka Analiza“.

Zarządzanie Kryzysem

Narzędzia takie jak Brand24 są wykorzystywane także do analizy sentymentu użytkowników. Innymi słowy pomagają identyfikować niezadowolonych klientów.

Jest jeszcze jedna rzecz, o której musisz wiedzieć.

Wiadomości rozchodzą się w mgnieniu oka. Zwłaszcza w sieci i zwłaszcza wtedy, gdy wynikają z niezadowolenia. Często jeden niezadowolony klient potrafi wywołać lawinę negatywnych komentarzy. Efekt kuli śnieżnej może skończyć się kryzysem wizerunkowym.

To największe wyzwanie, jakie stoi przed specjalistami od PR’u.

Automatyczne powiadomienia: e-mail, telefon, a może Slack?

Aby w porę wychwytywać potencjalne zagrożenie w Brand24 możesz tworzyć własne filtry dla każdego ze swoich projektów i ustawić alerty o nowych wynikach w panelu.

Oznacza to, że możesz otrzymywać powiadomienia na swoją skrzynkę e-mail, w aplikacji mobilnej, lub na Slacku tylko wtedy, gdy np. pojawi się negatywny wpis.

Nie musisz tracić czasu na śledzenie każdego wyniku i za każdym razem sprawdzać, co nowego w Twoim panelu.

Jak utworzyć filtr w oparciu o sentyment?

Zaloguj się do swojego konta w Brand24, a jeżeli jeszcze go nie masz to załóż darmowe konto – pierwsze 14 dni są za darmo! 

Następnie przejdź do projektu, w którym chcesz utworzyć filtr sentymentu. Jeśli po raz pierwszy korzystasz z narzędzia to pierwszym krokiem będzie utworzenie projektu by potem przejść do ustawień filtrów.

Po prawej stronie znajdziesz filtr odpowiadający za wyświetlanie wzmianek na podstawie ich sentymentu.

Jeżeli chcesz utworzyć filtr wzmianek z negatywnym sentymentem po prostu przesuń suwakiem w lewo.

Grafika przedstawiająca filtrowanie wzmianek na podstawie ich sentymentu w panelu Brand24.

Scrollując w dół znajdziesz przycisk Zapisz filtr

I to wszystko! Od teraz, w oparciu o utworzony filtr, możesz równie szybko ustawić powiadomienia.

PRO TIP: Jeżeli chcesz otrzymywać powiadomienia zarówno o negatywnych jak i pozytywnych wzmiankach, musisz utworzyć dwa filtry. Jeden dla wzmianek pozytywnych, drugi dla wzmianek negatywnych.

Powiadomienia e-mail i w aplikacji mobilnej – jak skonfigurować?

Dzięki automatycznym powiadomieniom nie musisz przeglądać panelu za każdym razem, gdy pojawi się wynik.

  1. Aby dodać nowe powiadomienie, kliknij w Ustawienia projektu w prawym menu.
  2. Następnie z zakładek dostępnych na górze wybierz Powiadomienia.
  3. Kliknij Dodaj więcej powiadomień pojawi się popup z konfiguracją powiadomienia.
  4. Konfiguracja powiadomienia: 
    1. Adres email – wybierz z listy użytkowników, którzy mają dostęp do konta lub dodaj nowego odbiorcę. Jeżeli dodasz nowego użytkownika, to pamiętaj, aby aktywował on swoje konto. W innym wypadku nie będzie on otrzymywał powiadomień.
    2. Częstotliwość – jak często chcesz otrzymywać powiadomienia? Codziennie o 8:00, a może od razu? Decyzja należy do Ciebie.
    3. Filtr – z listy zapisanych filtrów wybierz ten, który utworzyliśmy przed kilkoma chwilami. Na podstawie wybranego filtra będziesz otrzymywać powiadomienia.
    4. Liczba wpisów powyżej której będą wysyłane powiadomienia – możesz zdefiniować minimalną ilość wyników, które muszą się zebrać, abyś otrzymał powiadomienie.
    5. Typ powiadomienia – otrzymuj powiadomienia na skrzynkę e-mail i/lub w aplikacji mobilnej. Zaznacz opcje, które Ci najlepiej odpowiadają.
  5. Kliknij Zapisz i gotowe!

Feedback od użytkowników

Analiza sentymentu jest powszechnie wykorzystywana do monitorowania opinii konsumenckich. Przyda się w momencie, gdy będziesz planować:

  • kampanię marketingową;
  • wprowadzenie na rynek nowego produktu, marki;
  • wydanie nowej funkcji w swoim narzędziu;
  • rebranding.

Tak jak pisałem na początku, analiza sentymentu pozwoli Ci monitorować opinie konsumentów:

  • Filtrowanie pozytywnych/negatywnych wzmianek – znajdź opinie, które pomogą rozwinąć Twój biznes, czy ulepszyć produkt,
  • Zakładka Analiza i Podsumowanie – mierz efektywność swoich działań oraz obserwuj ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek,
  • Powiadomienia – otrzymuj natychmiast informację o nowych wzmiankach na temat Twojej marki, czy produktu.

Jest jeszcze jeden sposób, aby być na bieżąco ze wzmiankami na wybrany przez Ciebie temat.

Grafika przedstawiająca możliwość integracji Brand24 ze Slackiem.

Jeżeli korzystasz z komunikatora Slack i zależy Ci na tym, aby reagować błyskawicznie, możesz zintegrować Brand24 bezpośrednio ze Slack’iem. Dzięki integracji będziesz otrzymywać powiadomienia z wybranego przez Ciebie projektu (ale nie musisz się ograniczać do jednego!) bezpośrednio w komunikatorze.

CZYTAJ WIĘCEJ: Dowiedz się wszystkiego na temat -> integracji Brand24 ze Slack’em <-

Powiadomienia możesz otrzymywać w specjalnie do tego stworzonym kanale np. #pozytywne_opinie, czy #negatywne_opinie

DODAJ INTEGRACJĘ BRAND24 ZE SLACK’IEM

Porównanie – jak wyglądasz na tle konkurencji?

Dziś trudno jest znaleźć branże, w której nie ma konkurencji – rynek jest nasycony w każdej kategorii.

W Brand24 możesz porównać sentyment wypowiedzi na temat Twoich branżowych rywali – w łatwy sposób porównasz ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek.

Do porównania konkurencji niezbędne będzie posiadanie na koncie projektu, który monitoruje wzmianki na temat konkurentów. 

  1. Kiedy będziesz miał projekt konkurencji na swoim koncie kliknij Porównanie.
  2. Następnie kliknij przycisk Dodaj projekt do porównania i z listy projektów wybierz ten do którego chcesz porównać swój projekt.
    Możesz porównać ze sobą jednocześnie aż 4 projekty, czyli 4 marki.
  3. Po dodaniu projektu do porównania, wyświetlą się wizualizacje danych dla wybranych przez Ciebie projektów. 
  4. W zależności ile projektów dodasz, to możesz porównać ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek względem dodanych przez Ciebie projektów.

Porównując projekty możesz zaobserwować, jak rozkłada się sentyment wypowiedzi w każdym z nich. O kim internauci wypowiadają się pozytywnie? Co przeszkadza klientom w produktach Twoich konkurentów? To tylko jedne z wielu pytań, które dostarczą wielu cennych insightów konsumenckich na temat Twoich branżowych rywali.