Analiza Instagrama – 23 wskaźniki, które musisz poznać
Analiza Instagrama nie musi być trudna i skomplikowana. Rzeczywiście, słowo analiza może brzmieć przerażająco i wywoływać złe skojarzenia dotyczące narzędzi pełnych niejasnych wykresów, liczb i nieintuicyjnego interfejsu. Zmora wielu marketerów, ale nie martw się, to nie musi iść w tym kierunku.
Przygotowaliśmy dla Ciebie wpis, w którym znajdziesz informacje na temat analizy danych na Instagramie.
Zebraliśmy 23 wskaźniki, które pomogą Ci działać skuteczniej i przede wszystkim bardziej świadomie. Dodatkowo opisaliśmy łatwy sposób, dzięki któremu możesz sprawdzić statystyki swojego profilu na Instagramie.
Instagram to świetne narzędzie marketingowe, które sprawdzi się w wielu branżach silnie uzależnionych od grafiki.
Ale trzymajmy się części związanej z analizą Instagrama.
Analiza to element, który dostarcza niezbędnych informacji, by skutecznie działać na Instagramie.
Analiza Twoich działań pomoże Ci w kluczowych obszarach marketingu. Dla przypomnienia:
- Poznasz swojego odbiorcę – klienci, użytkownicy to najważniejszy element każdego biznesu. To, co jest kluczowe, to znajomość kim jest Twój odbiorca, dlatego twoje treści powinny być dopasowane do person. W innym wypadku może się okazać, że nie docierasz do swojej grupy docelowej lub Twoja komunikacja nie angażuje odbiorców.
- Zmierzysz wzrost – analiza pomoże Ci ocenić efektywność Twoich działań. Analizowanie swoich działań w social media dokładnie wskaże, które elementy kampanii działają najlepiej. Mierzenie swoich działań pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie: Co nie działa lub co działa najgorzej?
- Zdefiniujesz cele – wyniki prowadzonych działań pomogą Ci zlokalizować najmocniejsze i najsłabsze strony Twoich działań. Pokazują te obszary, na których musisz się mocniej skoncentrować.
- Analiza konkurencji – narzędzia do monitoringu Internetu pomogą Ci obserwować działania Twojej konkurencji, mierzyć ich efekty kampanii marketingowych, poznać słabe i mocne strony.
Analiza Instagrama – 23 wskaźniki
Istnieje wiele wskaźników analitycznych na Instagramie, które można śledzić, aby monitorować tam swoją wydajność. Poniżej znajdziesz 23 wskaźniki, które pomogą Ci w analizie na Instagramie. Każdy z nich dokładnie opisaliśmy.
Wiem, że może wydawać się tego sporo, ale pamiętaj, że nie musisz obserwować i mierzyć wszystkich z nich. Dobierz wskaźniki na podstawie Twojego celu.
Przy doborze właściwych wskaźników dla swojego biznesu kieruj się odpowiedzią na pytanie:
Które z 26 wskaźników do analizy Instagrama najlepiej opisują realizację Twoich założeń?
Przejdźmy dalej:
- Liczba obserwujących – pokazuje ile osób obserwuje Twój profil;
- Zasięg – określa do ilu osób docierają Twoje posty;
- Wyświetlenia profilu – unikatowa liczba kont, które wyświetliły Twój profil na Instagramie;
- Kliknięcia kierujące do witryny – liczba unikatowych kliknięć kierujących do Twojej strony;
- Posty – liczba opublikowanych postów;
- Wzmianki social media – liczba wzmianek z @nazwą Twojego profilu lub hashtagiem;
- Hashtagi – liczba opublikowanych wpisów z Twoimi hashtagami;
- Płeć – płeć Twoich obserwujących;
- Wiek – wiek Twoich obserwujących;
- Lokalizacja – najpopularniejsza lokalizacja Twoich obserwujących;
- Obserwujący/Godziny – godziny, w których Twoi obserwujący są najaktywniejsi;
- Obserwujący/Dni – dni, w których Twoich obserwujący są najaktywniejsi;
- Zasięg social media/post – wskaźnik Instagrama określający do ilu osób dociera Twój pojedynczy post;
- Polubienia – liczba osób, które polubiły Twoje posty;
- Komentarze – liczba osób, które skomentowały Twoje posty;
- Zapisane – liczba osób, które zapisały Twoje posty;
- Zaangażowanie pod postem – liczba wszystkich interakcji (polubienia, komentarze), które generuje Twój post;
- Wyświetlenia – liczba wyświetleń Twojego materiału video;
- Wyświetlenia Relacji – liczba osób, które obejrzały Twoją relację na Instagramie;
- Wyjścia z Relacji – liczba dotknięć powodujących wyjście z Twojej relacji na Instagramie;
- Odpowiedzi do Relacji – liczba osób, które odpowiedziały na Twoją relację na Instagramie;
- Widzowie na żywo – liczba profili, które widziały Twój live na Instagramie;
- Przeglądający – ogólna liczba profili, które widziały Twój live na Instagramie w dowolnym momencie.
To wskaźniki, które pomogą Ci obserwować i analizować efekty na Instagramie. Oczywiście wskaźniki powinny być Twoją pomocą – śledzenie ich wszystkich nie ma sensu.
Skup się na tych, które są kluczowe z punktu widzenia Twojego biznesu.
Statystyki na Instagramie
Instagram posiada wbudowane narzędzie do analizy, które pokaże Ci podstawowe informacje w zakresie skuteczności Twojego profilu. Aby mieć do niego dostęp konieczne jest przełączenie na profil biznesowy.
Oto krótki przewodnik jak to zrobić!
Jak włączyć profil biznesowy na Instagramie?
- Przejdź do Ustawień swojego profilu na Instagramie.
- Wybierz opcję Konto.
- Scrollując w dół znajdziejsz opcję Przełącz na profil biznesowy.
Kolejnym krokiem jest połączenie Twojej strony na Facebooku z profilem firmowym na Instagramie.
Wybierz fanpage z listy, a następnie połącz z Twoim kontem na Instagramie.
Podczas konfiguracji Twojego profilu firmowego, sprawdź swoje informacje i kliknij Gotowe.
I to wszystko!
Od teraz na Twoim profilu pojawi się dodatkowa ikona. Znajdziesz ją w prawym górnym rogu. Za pomocą tej ikony możesz przejść do Statystyk Instagrama.
Ważne! Zakładka Statystyki jest dostępna tylko na telefonie komórkowym.
W środku znajdziesz podstawową analizę Instagrama.
Zakładka Statystyki
Tutaj uzyskasz wszystkie podstawowe informacje o wydajności swojego profilu na Instagramie. Zakładka Statystyki na Instagramie składa się z trzech pod-zakładek:
- Aktywność
- Zawartość
- Grupa odbiorców
Przyjrzyjmy im się bliżej.
Aktywność
To miejsce, w którym znajdziesz wskaźniki do Instagrama na podstawie aktywności Twojego profilu w ostatnim tygodniu.
- Liczba interakcji – jest to łączna liczba dotknięć postów lub profilu w ciągu ostatnich 7 dni.
- Odwiedziny profilu – liczba osób, które odwiedziły Twój profil w ciągu ostatnich 7 dni.
- E-mail / Połączenia – liczba osób, które kliknęły w kontakt za pomocą e-mail lub telefonu komórkowego na Twoim profilu.
- Zasięg – liczba unikatowych kont, które wyświetliły dowolne Twoje posty w ciągu ostatnich 7 dni.
- Wyświetlenia – łączna liczba wyświetleń wszystkich Twoich postów w ostatnich 7 dniach.
Zawartość
W tym miejscu znajdziesz statystyki na temat poszczególnych postów z Twojego konta. W pod-zakładce Zawartość możesz analizować zarówno Posty jak i Relacje.
- Posty – określa ilość opublikowanych postów.
W tym miejscu możesz sprawdzić, które z opublikowanych postów (zdjęć, wideo, kolekcji) cieszyły się największym zainteresowaniem. Do dyspozycji masz różne rodzaje aktywności:
- Aktywność – łączna liczba polubień, zapisań i komentarzy do Twojego posta.
- Kliknięcia w witrynie – liczba unikalnych kliknięć w przycisk kierujący do Twojej witryny.
- Komentarze – liczba unikatowych komentarzy pod wybranym postem na Twoim profilu.
- Obserwujący – liczba kont, które zaczęły obserwować Twoje konto.
- Odwiedziny profilu – liczba wyświetleń Twojego profilu.
- Polubienia – liczba polubień pod wybranym postem.
- Połączenia – liczba unikatowych kont, które kliknęły Połączenie z Twojego profilu.
- Wyświetlenia – łączna liczba wyświetleń wszystkich Twoich postów.
- Zapisane – liczba unikatowych kont, które zapisały jeden z Twoich postów.
- Zasięg – liczba unikatowych kont, które wyświetliły dowolne Twoje posty.
Posty możesz analizować do 2 lat wstecz, a dodatkowo możesz analizować poszczególny typ postów:
- Zdjęcia,
- Filmy,
- Posty karuzelowe,
- Posty z produktami.
W zakładce Statystyki możesz sprawdzić także statystyki dla Instagram Stories z ostatnich 14 dni.
Analiza Instagrama – narzędzia
Statystyki, jakie oferuje sam Instagram są obszerne, jednak aby przeprowadzić w pełni udaną kampanię potrzebujesz bardziej szczegółowego zestawu danych.
Szczegółowe analizy Instagrama oferują narzędzia do monitoringu mediów. Jednym z nich jest Brand24 – według Buffer najpopularniejsze narzędzie do gromadzenia publicznych wzmianek z wielu źródeł internetowych, w tym z Instagrama.
Brand24 zgromadzi informacje o tym, co użytkownicy mówią o Twojej marce i dodatkowo:
- przeprowadzi analizę tonu wypowiedzi;
- przygotuje listę najpopularniejszych hashtagów, które pomogą Ci zwiększyć zasięg.
i wiele więcej.
Co ważne, Brand24 działa w 100% w zgodzie z API Facebooka/Instagrama i RODO.
Dane z Brand24 świetnie uzupełnią dostępne statystyki z Instagrama.
Brand24 oferuje 14 dni darmowych testów. Aby skorzystać wystarczy << założyć konto testowe >>
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia analizy jest założenie projektu. W kreatorze po prostu wprowadź słowo kluczowe, które chcesz monitorować. Może to być nazwa Twojej marki, firmowy hashtag i tak naprawdę wszystko, co jest powiązane z Twoją branżą.
W panelu głównym znajdziesz wszystkie publiczne wzmianki z Facebooka, Instagrama, Twittera i innych kanałów internetowych. Co ważne każda wzmianka ma przypisany ton wypowiedzi, który określa czy wypowiedzi są pozytywne, negatywne lub neutralne.
Po lewej stronie znajduje się zakładka Analiza. To właśnie tutaj dostępne są wszystkie dane wygenerowane automatycznie na podstawie wyników.
Znajdziesz tu m.in. informacje o
- zasięgu social media
- liczbie pozytywnych i negatywnych wzmianek
- najpopularniejszych i najbardziej wpływowych publicznych profilach
- liczbie wzmianek z podziałem na źródło
- zaangażowaniu (liczbie polubień, komentarzy, udostępnień)
- najpopularniejszych hashtagach.
Hashtagi na Instagrama
A skoro o tym mowa… trudno wyobrazić sobie Instagrama bez hashtagów. W zakładce Analiza znajdziesz informację o 100 najpopularniejszych hashtagach dla każdego z Twoich projektów.
Za pomocą Najpopularniejszych hashtagów możesz:
- sprawdzić, które hashtagi pojawiają się najczęściej dookoła Twojej marki,
- zwiększyć zasięg na Instagramie stosując je w swoich wpisach.
Jeśli jeszcze nie korzystasz z Brand24 załóż konto testowe i wypróbuj narzędzie przez 14 dni za darmo.
Działasz na Instagramie?
Na blogu znajdziesz dodatkowe treści na temat Instagrama, które mogą Cię zainteresować: