Dlaczego warto monitorować Internet? Praktyczne wskazówki.
Bycie ekspertem w tym co się robi i posiadanie wiedzy na temat branży, produktów, trendów, konkurencji i klientów jest jednym z podstawowych wymogów w prowadzeniu biznesu. Posiadasz swój mały lokalny sklep i Twoim głównym zadaniem jest sprzedaż detaliczna? Wspaniale! W tym przypadku relacje budujesz z klientami w sposób bezpośredni, poprzez realny kontakt z osobami, które widujesz przy kasie, a konkurencję zazwyczaj znasz osobiście. Działasz w sieci, gdzie oferujesz produkty lub/i usługi online? Świetnie! Prowadząc biznes internetowy zazwyczaj nie stykasz się z konkurencją w tak naturalny sposób i nie widzisz swoich klientów, ale nie zwalnia Cię to z dobrej praktyki zdobywania wiedzy na ich temat (oraz na swój), reagowania i budowania relacji.
Ale jak działać i wiedzieć, że to co robisz jest poprawne i przyniesie dobre efekty? Rozwiązanie zagadki 🔍 znajdziesz poniżej – zapraszam!
Obserwować, czy nie obserwować?
Słuchać, czy nie słuchać?
Odpowiadać, czy nie odpowiadać?
Sprawdzać, czy nie sprawdzać?
Dbać o relacje, czy nie dbać?
Z pewnością na każde z tych pytań w teorii odpowiesz TAK, ale…
czy faktycznie realizujesz to w praktyce?
Może zabrzmi to górnolotnie, ale informacja jest Twoją bronią i Twoim atutem, zarówno w życiu prywatnym i zawodowym. W biznesie zadbaj więc o to, by wiedzieć więcej niż konkurencja i by lepiej wykorzystywać tę wiedzę w praktyce. Bądź czujny, reaguj i działaj proaktywnie. Mówię serio!
Monitorowanie Internetu – teoria i rzeczywistość
Zapewne zgodzisz się ze mną z tezą, że aby zobaczyć różnicę, trzeba obserwować i mierzyć zmiany. Tak! Logika jest prosta, jednak praktyka często pokazuje co innego.
Jak podają badania Social Media Examiner, aż 90% marketerów uważa, że social media są istotnym kanałem rozwoju dla biznesu.
68% specjalistów przyznaje, że stara się analizować swoje działania marketingowe w social mediach, ale tylko 41% marketerów jest w stanie mierzyć realny wpływ swoich kampanii, czyli sprawdzać, czy to co robią w kanałach social media po prostu działa… Rzeczywistość często bywa więc inna niż teoria, z którą niemal wszyscy się zgadzają.
🙌 A Ty? – mierzysz efekty prowadzonych działań w Internecie?
W momencie gdy waga po zimie wskaże kilka kilogramów na plus i gdy przejdziesz na szybką dietę – będziesz się ważył i mierzył postępy diety (i ćwiczeń?), czy też pozostaniesz bierny i obojętny?
Dokładnie! Bycie czujnym i pomiar efektów powinno wejść Ci w krew przy podejmowaniu każdej strategicznej decyzji – czy to dieta, czy prowadzenie kampanii marketingowej na Facebooku. Pomiar efektów i analiza działań dadzą Ci niezbędną wiedzę, a ta, jak już wspomniałam, może pozwolić Ci być zawsze o jeden krok do przodu przed konkurencją.
Czego oczy nie widziały, czyli o roli monitorowania Internetu
Czego oczy nie widziały, to się długo nie ukryje. Taka zasada rządzi internetem i nieznajomość potrzeb klientów, założeń konkurencji czy trendów rynkowych świadczy o Twoim wybiórczym profesjonalizmie – nie chciałam tego nazwać ignorancją, ale zapewne wiesz co mam na myśli.
Może i nie tęsknisz za rzeczami, których dotąd nie było Ci dane poznać lub o których istnieniu nie masz (jeszcze) świadomości, niemniej wszystko jest kwestią czasu, a Ty nie musisz być Einsteinem by wiedzieć, że w biznesie „nieznajomość Internetu” szkodzi. Szybko przemieszczająca się informacja, tzw. news czy budzący się trend lub co gorsza potencjalny kryzys rozwija się w sieci swoim własnym tempem i lepiej być świadomym tego o czym obecnie się mówi i gdzie Twoja branża zmierza.
💡 Social Listening oraz wynikająca z niego informacja jest jednym z podstawowych i najłatwiej dostępnych narzędzi do budowania przewagi konkurencyjnej.
Posiadając informacje na temat tego co robi Twoja konkurencja w internecie, jak wypowiada się o sobie i o Tobie, jak kształtuje się podział wpływów w branży i trendy, świadomość tego kto w chwili obecnej komentuje Twoją markę lub wspomina (chwali, krytykuje, wymienia) Twój biznes, kto potrzebuje pomocy lub porady – wszystko to sprawia, że możesz trzymać rękę na pulsie, reagować gdy jest to konieczne i pozyskiwać klientów w miejscach, gdzie sami się pojawiają.
Monitorowanie Internetu pomoże Ci nie tylko być na bieżąco z tym, co dzieje się w obrębie Twojej firmy, czy marki, ale też pozwoli Ci wyjść poza własne podwórko i dość precyzyjnie przewidywać zmiany i nadchodzące trendy i potrzeby konsumentów.
Jaką wiedzę daje Ci monitorowanie Internetu – od ogółu do szczegółu
Monitorowanie Internetu dostarczy Ci wiedzy na temat Twojej branży, dowolnego tematu czy konkurencji. Za pomocą narzędzi do monitoringu internetu i social media możesz w błyskawiczny sposób określić:
Informacje o branży:
- mechanizmy działania branży,
- trendy i wpływy w branży,
- konkurencja i jej popularność,
- działania konkurencji itp.
Informacje o klientach:
- zachowania konsumenckie,
- potrzeby, główne powody krytyki i zadowolenia,
- postrzeganie firmy Twojej i firm konkurencji itp.
Informacje o Twojej firmie, marce i produktach:
- wzmianki dotyczące Twojej marki,
- (nie)zadowolenia z usług lub produktów dostępne w internecie (nie tylko w kanałach social media),
- porównanie Twojej komunikacji z tym co mówi w sieci konkurencja itp.
Informacje na temat efektów prowadzonych działań w sieci:
- ilość wzmianek wygenerowanych podczas kampanii,
- najaktywniejszych autorów i najbardziej wpływowe wpisy,
- poznasz zasięg kampanii itp.
Jak monitorować Internet z Brand24?
O tym jakie są pozytywne strony monitoringu Internetu i mierzenia efektów swoich działań w Internecie można by mówić jeszcze długo. Nie chcę jednak pozostawiać Cię bez konkretnych wskazówek, dlatego przejdę do konkretów i pokażę jak możesz monitorować Internet z użyciem Brand24.
1. Mądry plan
Po pierwsze zastanów się co chcesz osiągnąć prowadząc Twoje działania online. Zależy Ci na zwiększeniu popularności, świadomości marki wśród konsumentów, szybszym reagowaniu na komentarze internautów, czy może dotarciu do grupy docelowej?
W monitoringu i pomiarze efektów działań istotne jest mądre planowanie (SMART planning) i jasne wyznaczanie celów, które będą wyznacznikiem sukcesu lub wskaźnikiem słabych punktów, nad którymi musisz popracować.
⭐ Zobacz jak MOBIDOKTOR zwiększył konwersję na Facebooku o ponad 200% przy pomocy Brand24.
2. Zawężanie pola poszukiwań
Brand24 daje Ci możliwość śledzenia informacji nie tylko na Facebooku, Instagramie, czy Twitterze, ale też w bardziej tradycyjnych kanałach takich jak blogi, fora internetowe, strony z wiadomościami (news) etc. Pamiętaj więc o opcji zawężania poszukiwań informacji jak również możliwości sprawdzania, gdzie użytkownicy generują najwięcej buzzu na temat Twojej marki. Pomoże Ci w tym np. automatycznie generowany wykres z podziałem kanałów:
💡 Istotne jest tu również, że monitorując internet za pomocą Brand24 masz możliwość włączenia automatycznych alertów i powiadomień, które pozwolą Ci być czujnym bez ciągłego wpatrywania się w monitor i śledzenia słupków.
Jeśli nie wiesz w jakim kanale o Twojej marce mówi się najczęściej, bez problemu możesz wyszukać najbardziej efektywne kanały dla realizowania swoich strategii marketingowych, używając po prostu zwrotów kluczowych, które będą charakterystyczne dla Twojej marki (np. nazwa marki, produktu, slogan marki, charakterystyczny zwrot lub nazwa branży, #hashtag) i które pozwolą z łatwością wyszukiwać informacje dotyczące Twojej marki w sieci.
3. Monitorowanie Internetu to twarde dane
W panelu Brand24 znajdziesz szereg wskaźników, które pomogą Ci w lepszej ocenie prowadzonych działań. Za ich pomocą możesz wyciągać wnioski, które są poparte twardymi danymi z monitoringu internetu. Oto najważniejsze informacje, które uzyskasz za pomocą Brand24:
Wykres natężenia dyskusji
Wykres natężenia dyskusji prezentuje zmiany w natężeniu ilości wzmianek i zasięgu. Pokazuje jak dużo interakcji wywołują wpisy oraz jaki zasięg social media generuje Twoja marka, a w efekcie pozwala zidentyfikować najbardziej zasięgowe źródła.
Strumień wzmianek
Strumień wzmianek pozwala sprawdzić co Internauci mówią o Twojej marce i reagować w czasie rzeczywistym na wzmianki dotyczące Twoje marki lub branży w której działasz.
Automatyczna ocena sentymentu wypowiedzi
Analiza sentymentu informuje, czy reakcja emocjonalna zawarta przez użytkownika w poście jest nacechowana negatywnie, pozytywnie czy neutralnie. Za pomocą automatycznych powiadomień, śledzenie sentymentów w czasie rzeczywistym i szybkie reagowanie na problemy internautów jest możliwe do zrealizowania.
Influence Score
Influence Score to autorski wskaźnik Brand24. Pokaże Ci pomiar wpływu autorów konkretnych postów na Twoją markę i/lub biznes. Na wartość influence score wpływają m.in. zasięg, popularność, aktywność oraz interaktywność źródła. Skala rozpoczyna się od 0 (praktycznie niewidoczny wpływ na grupę docelową) do 10 (autor posta może mocno wpływać na kształtowanie opinii o Twojej marce, więc lepiej się z nim zaprzyjaźnij ;)).
Zasięg wpisów w social media
Zasięg wpisu pokazuje estymację zasięgu pojedynczej wzmianki z social media. Dla wpisów, które pochodzą z blogów czy serwisów informacyjnych przedstawiona jest przybliżona ilość wizyt miesięcznie w danej domenie. Zasięg social media w Brand24 jest wyliczany dla wpisów publicznie dostępnych i nie obejmuje działań płatnych.
Udział głosu – Voice share:
Za pomocą Voice Share sprawdzisz jaki jest procenowy udział danego profilu w całej dyskusji. Innymi słowy, jeżeli chcesz sprawdzić jaki % całego buzzu wygenerował konkretny profil to Voice share Ci w tym pomoże.
Liczba wzmianek / wspomnień
Liczba wzmianek pokazujące ile razy zostały wspomniane słowa oznaczone jako zwrot kluczowy w wybranym przez Ciebie okresie czasu. Brand24 oferuje dostęp do danych z ostatnich 36 miesięcy dzięki czemu możesz analizować dane historyczne.
Z Brand24 monitoring Internetu może okazuje się być prosty, prawda?
– no, ale mogę być nieobiektywna 🙂
👉 Jeżeli jeszcze nie masz konta, to załóż darmowe konto i przekonaj się sam – błyskawiczny dostęp do opinii na temat Twojej marki w Internecie.
Podsumowując
Na koniec powiem jeszcze, że o ile monitoring Internetu zawsze będzie Ci pokazywał dynamikę zmian, o tyle pomiar danych powinien być relatywny i rozsądny. Algorytmy używane do pomiaru działają inaczej dla każdego kanału, więc porównywanie koła z prostokątem nie da Ci miarodajnych wyników. Pamiętaj więc by uwzględniać takie drobne różnice w wyciąganiu finalnych wniosków i wprowadzaniu zmian w strategii działania.
Na koniec dnia posiadanie informacji, bycie czujnym i świadomym zmian wpłyną na Twój sukces, ale pod warunkiem, że mądrze je wykorzystasz.