Viral marketing sposobem na zaistnienie? – kiedy i dlaczego warto go stosować
Marzysz by stworzyć kampanię, która podbije serca, praktycznie sama rozprzestrzeni się w sieci i pozostanie w pamięci na lata? Chcesz docierać do szerokiej publiczności, prowokować do dyskusji, inspirować nie wydając przy tym całego budżetu przeznaczonego na reklamę? Jeżeli chociaż raz Twoja odpowiedź brzmiała “Tak” przyjrzyj się bliżej tematowi viral marketingu i sprawdź, jak dzięki niemu Twoja marka może zwiększyć rozpoznawalność.
Czy istnieje forma promocji w biznesie, która niewielkim nakładem czasu, pracy i pieniędzy potrafi zapewnić marce szumny rozgłos?
Odpowiedzią jest viral marketing.
Jeśli zastanawiasz się, kiedy i dlaczego warto stosować viral marketing to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
W tekście znajdziesz odpowiedzi:
- Co to jest viral marketing?
- Jak działa viral marketing?
- Kiedy i dlaczego warto stosować viral marketing?
- Viral marketing w praktyce
Co to jest viral marketing?
Viral marketing, inaczej nazywany marketingiem wirusowym, to mechanizm rozprzestrzeniania się treści marketingowej (kampania, promocja marki, launch produktu,…) w błyskawicznym tempie dzięki udostępnianiu materiału przez społeczeństwo.
Viral rozprzestrzenia się od osoby do osoby przyciągając uwagę odbiorców z niesamowitą prędkością. Aby tego dokonać często kluczowym okazuje się intrygująca, zabawna lub inspirująca treść.
W viral marketingu ważną rolę odgrywa internet, w tym media społecznościowe, fora dyskusyjne, czy portale informacyjne. Szybkość, z jaką potrafią rozprzestrzeniać się tymi kanałami informacje sprawia, że świat online jest naturalnym środowiskiem rozwoju viral marketingu.
Jak działa viral marketing?
Istnieje wiele sposobów rozprzestrzeniania treści marketingowych, jednak określanie uniwersalnych technik, które działałyby dla każdej branży jednakowo jest praktycznie niemożliwe.
Tym, co w viral marketingu pozostaje niezmienne bez względu na branżę, w której jest stosowany, to przede wszystkim:
- indywidualne podejście,
- kreatywny pomysł,
- forma treści,
- zapoczątkowanie virala w optymalnym medium dla danej grupy docelowej.
Czytaj więcej: Ostatnio pisaliśmy jak wybrać kanały social media odpowiednie dla Twojego biznesu. W tekście znajdziesz wskazówki, czym warto się kierować przy wyborze platformy decydując się na obecność marki w mediach społecznościowych.
Najpopularniejszymi viralami są najczęściej filmy, wpisy w social media (graficzne lub pisane), kampanie e-mail marketingowe, a nawet reklamy telewizyjne.
Różnorodność form, pod którą kryje się viral dowodzi, że tak naprawdę każda marka może znaleźć pasujące jej rozwiązanie, które spodoba się odbiorcom i echem rozniesie po świecie.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że skuteczny viral to taki, który “rozumie”:
- Co odbiorcy chcą zobaczyć?
- Co wzbudza wśród odbiorców emocje?
- Dlaczego odbiorcy udostępniają dalej konkretne treści?
- Jak odbiorcy dzielą się treścią?
- Co chcesz przedstawić za pomocą virala?
Sukces viral marketingu zależy więc od umiejętności dostosowania treści do profilu odbiorców (potrzeby, marzenia, obawy, tematy tabu, zapalniki dyskusji, itp.) i zgrabnego zachęcenia ich do dzielenia się contentem z innymi.
Większość kampanii wirusowych jest więc definiowana przez:
1. Użyteczność
Internauci zazwyczaj udostępniają lub mówią o treściach, które uważają za wartościowe lub przydatne dla siebie i innych. Materiały zawierające praktyczne informacje, które nie były dla odbiorcy oczywiste lub wcześniej powielane przez inne marki mają często spory potencjał viralowy.
W tym wypadku viralem może być darmowy ebook, czy raporty opatrzone logo marki. W Brand24 sami często publikujemy artykuły z listą najlepszych według nas narzędzi, a ostatnio wydaliśmy ebook, który zawiera ponad 150 pomocy do rozwinięcia biznesu w social media.
Przykładowe listy z najlepszymi według nas narzędziami:
– 14 narzędzi ułatwiających prowadzenie konta na Twitterze
– 10+ narzędzi dla e-commerce wspierających sprzedaż online
– 7 niezbędnych narzędzi marketingowych
– 14 narzędzi do analizy social media
2. Wpływ emocjonalny
Treści, które budzą wśród określonej grupy docelowej intensywne emocje, często prowokują do podzielenia się nimi. Intrygujący, zabawny, lub poruszający materiał ma duże szanse na bycie udostępnianym.
Przykład – Świąteczne reklamy Allegro, które – co tu dużo mówić – każdego roku chwytają za serce i wzruszają. Poniżej tegoroczna kreacja, gdzie głównymi bohaterkami są babcia z wnuczką. Wszystkich, którzy jeszcze jej nie widzieli, zachęcam do obejrzenia!
3. Mierzalność
Viral, podobnie jak każda inna kampania marketingowa podlega analizie. Poziom zawirusowania pomagają ocenić narzędzia do monitoringu mediów, dzięki którym łatwo określić, jaki rozgłos zyskała kampania.
Co więcej – narzędzia do monitoringu mediów ułątwiają kontrolę nad rozpowszechnianiem się treści viralowych po sieci, by w odpowiednim momencie włączyć się do dyskusji i zareagować, kiedy będzie to konieczne.
Narzędzia do monitoringu mediów, takie jak Brand24 wskazują:
- liczbę wzmianek online, w których internauci wspominają kampanię, komentują ją i udostępniają;
- zasięg w social media wszystkich zebranych wzmianek na temat kampanii;
- liczbę interakcji internautów;
- poziom natężenia dyskusji online na temat kampanii;
- kanały internetowe, w których materiał się rozprzestrzenia lub się o nim mówi;
- wydźwięk wypowiedzi (pozytywny, negatywny, neutralny).
Wszystkie te dane są niezbędne by móc określić odbiór kampanii oraz dotarcie do odbiorców i tym samym ocenić skuteczność viral marketingu w Twojej strategii.
Aby rozpocząć monitoring i analizę kampanii wystarczy posiadać konto i założyć projekt na wybraną frazę. Może to być nazwa marki, hashtag lub jakiekolwiek inne wyrażenia powiązane z kampanią.
Jeśli chcesz jeszcze nie masz swojego konta, możesz wypróbować Brand24 za darmo przez 14 dni zakładając konto testowe.
Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE.
Kiedy i dlaczego warto stosować viral marketing?
Bez względu na to, czy prowadzisz mały, rozwijający się biznes, czy też odpowiadasz za dużą i popularną markę, chcąc urozmaicić codzienne działania komunikacyjne i podnieść świadomość marki, viral marketing może być świetnym rozwiązaniem.
Dlaczego? Viral marketing…
- … jest dodatkową formą promocji, która może być uzupełnieniem dotychczasowych działań komunikacyjnych.
- … jest relatywnie tani (czasem nawet bezkosztowy) i przy tym “bezcenny” – skala zasięgu generowana przez internautów świadczy o ich zaangażowaniu.
- … pozwala na dużą kreatywność i niebanalność przekazu.
- … jest mierzalny i dzięki temu z dużą precyzją można określić jego wpływ na wizerunek marki.
Kreatywność przekazu i duża elastyczność kampanii powoduje, że tak naprawdę viral marketing może być stosowany właściwie w każdej branży bez względu na wielkość firmy i grubość jej portfela.
O ile tworzenie kreacji filmowych na miarę spotów świątecznych Allegro może oczywiście wiązać się z większym budżetem reklamowym, o tyle stworzenie wartościowego raportu czy chwytliwego posta już znacznie mniej.
Biorąc pod uwagę wszystkie te kwestie, głównymi zaletami viral marketingu są:
- Bardzo duży organiczny zasięg oraz dotarcie do nowych grup docelowych;
- Samoistne rozprzestrzenianie się kreacji marketingowej;
- Niewielkie lub żadne koszty reklamowe;
- Duży potencjał wzrostu rozpoznawalności i wiarygodności marki;
- Przyspieszony wzrost liczby nowych klientów.
Viral marketing w praktyce
O tym, jak skuteczny potrafi być viral marketing przekonała się już niejedna marka. Poniżej kilka ciekawych przykładów, które warto potraktować jako inspirację.
Old Spice
Pamiętacie reklamę przedstawiającą ciemnoskórego mężczyznę wychodzącego spod prysznica lub znajdującego się na jachcie, a finalnie siedzącego na koniu? Spot promował żel pod prysznic marki Old Spice, a wielu do dziś wspomina popularną kreację z 2010 roku.
Na czym polegał sukces virala?
Marka zabawiła się formą. Połączenie stereotypów piękna (dobrze zbudowany mężczyzna o śniadej cerze) i męskości (rycerz na koniu) + nadanie kreacji odpowiedniej dynamiki, nutki żartobliwości oraz skierowanie reklamy produktu dla mężczyzn do kobiet zrobiło furrorę.
Old Spice wiedząc, że duży procent zakupu ich produktów dokonywany jest przez płeć piękną, postanowił skierować reklamę właśnie do nich. Za sprawą kreacji sprowokował odbiorczynie do dyskusji, dzielenia się reklamą i oczywiście zakupu. Rozmowy, plotki o reklamie i udostępnianie jej nie miały końca.
2. Pepsi
Kampania Pepsi z 2013 roku była jednym z lepszych viralowo rozprzestrzenionych eventów w Polsce. Kampania organizowana była w Warszawie, Giżycku, Krakowie, Poznaniu, Świnoujściu i Gdyni.
Na czym polegał sukces virala?
Marka zaprosiła przechodniów do wyzwania smaku, podczas którego mieli ocenić, który napój – Coca Cola czy Pepsi – bardziej im smakuje. Oczywiście wszystko było zorganizowane jako test, w którym marka danego napoju nie jest początkowo widoczna dla testującego.
Filmik z wydarzenia rozprzestrzeniał się viralowo, tak samo jak informacja o przeprowadzonym evencie. Tym sposobem Pepsi znalazła sposób na organizowanie kampanii viralowej online i offline, która odniosła sukces.
3. Kampania społecznościowa “Dump Ways To Die”
Jedna z najbardziej sharowanych viralowych kampanii społecznościowych na świecie, czyli Dump Ways To Die. Zorganizowana w 2012 roku aby promować bezpieczeństwo kolei w kraju kangurów. Przedstawiciele australijskiego metra w Melbourne i Victorii postanowili uświadomić ludzi o niebezpieczeństwach czyhających na użytkowników metra i przestrzec przed wypadkami. I co najważniejsze – chcieli przedstawić to w unikalny sposób pełen humoru.
Kreacja oparta była na animacji i wpadającej w ucho piosence. Nic więc dziwnego, że ludzie zaczęli masowo udostępniać materiał i podśpiewywać “Dump Ways To Die” pod nosem.
Dodatkowym wsparciem była tematyczna gra na urządzenia mobilne.
Statystyki podają, że w kolejnym roku po udostępnieniu virala odsetek śmierci w wypadkach związanych z metrem zmalał w Australii o 21%. To się nazywa sukces virala!
Podsumowanie
Jeśli idee viral marketingu Ci się spodobały i myślisz, że to świetne rozwiązanie dla Twojej marki, nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć opracowywanie marketingowego wirusa.
Mając na uwadze, że każda kampania może być odebrana na dwa sposoby, warto pozostać czujnym i monitorować jej przebieg oraz efekty. W tej kwestii nieocenione okazują się narzędzia do monitoringu internetu, dzięki którym dużo łatwiej jest trzymać rękę na pulsie i mierzyć skuteczność.
Wypróbuj wersję testową Brand24 i obserwuj, jak rozprzestrzeniają się informacje online o Tobie!