5 trendów event marketingu, które zwiększają efektywność wydarzenia
Organizacja, planowanie wydarzenia, dotarcie z kampanią promującą event do wybranej publiczności i zachęcenie ich do udziału w nim nie jest łatwym zadaniem. Jak rozszerzyć zasięg odbiorców i wygenerować pożądany rozgłos o wydarzeniu? Poznaj wiodące trendy event marketingu!
W artykule opowiem o:
2018 rok był przełomowy pod kątem myślenia o event marketingu. Średnio 95% społeczeństwa wierzy, że wydarzenia na żywo (live events) zapewniają realnie wartościowe szanse na zawieranie personalnych znajomości i tworzenie relacji z drugą osobą lub marką.
Co więcej, aż 80% dobrze prosperujących firm postanowiło zwiększyć budżet na organizację eventów w 2019 roku.
Co to oznacza w praktyce? Jeśli prowadzisz swój biznes, mocno zastanów się, czy event marketing nie jest przypadkiem dobrym sposobem na spotkanie się z Twoją grupą docelową i zbudowanie większego zaufania.
Event marketing w liczbach
Zanim zaczniemy przyjrzyjmy się statystykom odnośnie event marketingu. Poniżej zebrałam 9 faktów, które mogą pomóc Ci w dokonaniu wyboru, a dalej podjęciu dalszych kroków:
- 41% marketerów uważa, że eventy są najbardziej skutecznym kanałem marketingowym w zakresie reklamy cyfrowej, e-mail marketingu i content marketingu. Odzwierciedla to 32% wzrost organizowanych wydarzeń w 2017 roku.
- Między 2017 a 2018 rokiem liczba firm organizujących dwadzieścia lub więcej imprez rocznie wzrosła o 17%.
- 55% firm z sektora B2B wydaje na imprezy ponad 21% swoich budżetów marketingowych.
- 58% firm z sektora B2B korzysta z dedykowanego oprogramowania eventowego podczas swoich wydarzeń. W sektorze B2C z takich oprogramowań korzysta 54% firm.
- Planowanie eventów w sektorze B2B zajmuje firmom średnio od 5 do 8 tygodni.
- 62% liderów firm uważa, że eventy zrzeszające ludzi na żywo są najbardziej efektywnym kanałem marketingowym dla osiągnięcia kluczowych założeń biznesowych.
- 68%marketerów B2B zgadza się, że eventy pomagają pozyskiwać stosunkowo najwięcej potencjalnych klientów.
- 50% marketerów twierdzi, że ich główną motywacją organizowania eventów jest generowanie leadów, sprzedaż i budowanie społeczności (świadomość społeczna i popularyzacja marki).
5 wiodących trendów event marketingu
Statystyki odnośnie rozwoju trendu jakim jest boom na event marketing są imponujące. Jednak sama świadomość potęgi event marketingu to za mało. Jak wykorzystać organizację wydarzeń jako narzędzie marketingowe by dotrzeć do naszej grupy docelowej? Jak planować?
Poznaj trendy panujące w ramach organizacji wydarzeń, które dodadzą Ci rozgłosu i podniosą efektywność Twoich działań.
Zacznijmy od początku! Prześledźmy co obecnie jest modne i promowane podczas i w ramach organizowanych wydarzeń. Trendów jest kilka i to z różnych bajek. Zaczynamy!
Influencer marketing
W trakcie organizacji wydarzenia, korzystanie ze wsparcia popularnych osób, gwiazd, liderów opinii jest popularny niezmiennie od lat. Szczególnie podczas promocji eventu. Trend ten ma się dobrze i nie zapowiada się, aby coś miało się w tym temacie zmienić.
Nasuwa się zatem pytanie…
…jak namierzyć osobę, która będzie nie tylko popularna i zgodna z Twoja strategią marki, ale też adekwatna wobec targetowanej publiczności?
Tu z pomocą przychodzą narzędzia do monitoringu social mediach, takie jak Brand24, które pomogą wytropić najlepszych wpływowych kandydatów.
W celu odnalezienia osób, które pomogą promować wydarzenie, wystarczy założyć projekt na konkretną frazę (może to być nazwa marki lub w zasadzie wszystko, co jest powiązane z Twoją branżą). Wówczas system zgromadzi wszystkie publiczne wątki, które pojawiły się w internecie na ten temat w jednym miejscu.
Na podstawie zebranych wyników z projektu generuje listę najbardziej wpływowych i aktywnych autorów w social media. Na miejsce na liście wpływają różne czynniki, m.in.:
- liczba wpisów,
- zasięg postów w social media,
- procentowy udział w dyskusji na dany temat,
- ilość interakcji z innymi użytkownikami.
Więcej na ten temat pisał Mateusz w artykule “Kim są mikroinfluencerzy i jak ich znaleźć?” . Znajdziesz tam wszystkie szczegóły i dowiesz się, jak krok po kroku odnaleźć potencjalnych ambasadorów marki.
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja zmieniła technologię marketingową w ostatnich latach i jedno jest pewne – trend ten będzie się utrzymywał. Dlaczego? Ilość danych dostępnych i przetwarzanych w internecie rośnie, a nasze technologiczne wymagania wobec stron internetowych, platform online, czy technologii użytkowej stają się coraz bardziej wyrafinowane.
Sztuczna inteligencja może być z powodzeniem wykorzystana w event marketingu w celu podniesienia efektywności i efektowności wydarzeń. Na etapie planowania, wykorzystując sztuczną inteligencję do wykonywania powtarzalnych zadań zaoszczędzimy czas zespołów kreatywnych, które mogą skupić się na wymyślaniu kreatywnych rozwiązań.
Platformy oparte na AI są w stanie pomóc marketerom na wszystkich etapach planowania wydarzeń, budżetowania, promocji, sprzedaży biletów online (wliczając w ten proces spersonalizowane rozwiązania), aż po automatyzację działań po realizacji eventu.
Interaktywne video i YouTube
Od momentu kiedy YouTube w 2009 roku (launch oficjalnych kanałów ważnych organizacji politycznych) i dalej w 2011 (początek YouTube Live) zaczął zyskiwać prawdziwą popularność spośród innych kanałów social media, dotychczasowy marketing przeszedł rewolucję.
Wykwit popularnych youtubowiczów, vlogerów, a równocześnie spopularyzowanie treści obrazkowych doprowadziło do momentu, kiedy marketerzy, ludzie biznesu, polityki i nauki oraz spore grono zwykłych ludzi doszło do wniosku, że wideo zaczyna wyprzedzać tekstowe treści online.
Kultura obrazkowa i potrzeba natychmiastowych interakcji szerzy się z prędkością światła, dlatego też filmy i vlogi stały się odpowiedzią na większość potrzeb biznesowych i społecznych.
Filmy wideo nie tylko spowodowały rewolucję, ale też same ewoluują, aby stworzyć jeszcze bardziej interaktywne i spersonalizowane wrażenia.
Doskonałym tego przykładem są seriale HBO i Netflix takie jak “Westworld”, ukazujący równoległy świat zamieszkały przez sztuczną inteligencję, czy “Black Mirror” – promujące doświadczenie w stylu „wybierz własną przygodę”. Buzz w świecie rzeczywistym i sieci, wygenerowany zaraz po wydaniu tychże serii był ogromny. Myślę, że wiesz dlaczego 🙂
Interaktywne wideo jest po prostu wciągające i może być skutecznym sposobem na ulepszenie przebiegu wydarzenia. I to niezależnie od tego, czy chodzi o budowanie emocji i szumu przed eventem lub zwiększenie interakcji podczas samej imprezy.
W każdym z tych przypadków korzystanie z interaktywnych wideo zmienia doświadczenie z biernego oglądania na aktywne przeżywanie historii wraz z bohaterami, co jest bardziej przyjemne i niezapomniane.
Poza tym Youtube jest świetnym wymiernym kanałem social media, uzupełniającym wszelkie podejmowane działania marketingowe. I w przeciwieństwie do roznoszenia ulotek, używając Youtube możesz mierzyć efekty swojej pracy.
Praca z danymi w czasie rzeczywistym
Prowadząc biznes czy kampanie marketingowe, zbieramy więcej danych o klientach, ich zachowaniach oraz przyzwyczajeniach w sieci niż kiedykolwiek wcześniej. Dane te umiejętnie wykorzystane, pomogą Ci zmienić nastawienie i komunikację wobec klientów z masowej na personalizowaną.
Gromadzone, analizowane i umiejętnie wykorzystane dane nie tylko pozwalają na bardziej osobiste doświadczenia, ale także umożliwiają organizatorom wydarzeń podgląd na to, jak promocja oraz ich docelowe wydarzenie działa w czasie rzeczywistym.
Monitoring działań event marketingowych pozwala natomiast podjąć szybkie kroki w celu natychmiastowego zoptymalizowania lub ulepszenia dotyczasowych działań.
Narzędzia do monitoringu internetu i social media, zapewniają dostęp do danych dotyczących promocji i egzekucji eventów w czasie rzeczywistym. Marketerzy bez trudu mogą reagować na wspomnienia marki, konkretnej frazy pojawiającej się w kanałach social media, komentarze czy pytania użytkowników.
Co więcej, monitoring social media i analiza treści internetowych umożliwia sprawdzenie, które rozmowy i tematy są najbardziej popularne, kiedy frekwencja internautów jest największa, co wpływa na ich satysfakcję, czy nawet obliczyć ROI.
Dane dostępne w czasie rzeczywistym mogą również pomóc Ci zaplanować wydarzenie i przygotować się na wszystkie możliwe scenariusze przed samym eventem. Dysponując dokładnymi i aktualnymi informacjami dotyczącymi rejestracji, statusu sprzedaży biletów oraz szczegółowych informacji o klientach pozwoli Ci to zwalczyć wszelkie problemy w zarodku i zminimalizować poziom chaosu generowanego przez tłum eventowiczów do absolutnego minimum.
Wykorzystanie danych, analiz i raportów z monitoringu social mediów w czasie rzeczywistym może przyczynić się do zwiększenia zwrotu z inwestycji i zapewnić maksymalne wykorzystanie potencjału każdego wydarzenia. Dodatkowo, wiedza i doświadczenie z działania tu i teraz pomoże Ci w planowaniu kolejnych eventów w przyszłości.
Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość
Rozszerzona rzeczywistość (augmented reality) i wirtualna rzeczywistość (virtual reality) są coraz częściej wykorzystywane przez marki, aby zapewnić podczas eventów jeszcze bardziej wciągające i niezapomniane doświadczenia.
AR i VR mogą być wykorzystywane dla osiągnięcia wielu celów – od dostarczania rozrywkowego doświadczenia mającego zwiększyć rozpoznawalność, świadomości istnienia i komunikacji marki po organizację w pełni cyfrowego wydarzenia, w którym ludzie mogą uczestniczyć tylko wirtualnie.
W 2018 roku, twórca Second Life i High Fidelity był gospodarzem pierwszego na świecie festiwalu wirtualnej rzeczywistości, pionierskiego wydarzenia w pełni organizowanego online. Aż 500 osób z różnych zakątków globu i różnych stref czasowych mogło skorzystać w ramach festiwalu z interaktywnych gier, symulacji, prezentacji i innych doświadczeń AR i VR, a także mogło oglądać pierwsze koncerty „na żywo” w przestrzeni wirtualnej.
Hostowanie czysto cyfrowego wydarzenia może być o wiele bardziej opłacalne niż egzekucja eventu w prawdziwej rzeczywistości. Przy rozsądnym i kreatywnym wykorzystaniu technologii wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości – może być równie ciekawe, emocjonujące i niezapomniane.
Przykłady zastosowań VR i AR
Na mniejszą skalę, AR i VR mogą być używane do demonstrowania produktów i doświadczeń gdy logistycznie jest to trudne, kosztowne lub po prostu zbyt analogowe i nudne.
Tu na przykład marki odzieżowe – Burberry, Marks&Spencers i ich interaktywne przymierzalnie i lustra, czy Lego lub Ferrari i ich showroomy.
Nawet marki FMCG takie jak Coca Cola wykorzystują wirtualną rzeczywistość w swoich kampaniach, np. wcielenie się w rolę piłkarza podczas Pucharu Świata FIFA. Robi wrażenie, prawda?
Wniosek
Jak sam widzisz, wraz z rozwojem technologii i przyzwyczajeniem się ludzi do masowego korzystania z internetu event marketing nabrał nowego znaczenia i innego wymiaru. Dla większości użytkowników uczestnictwo w eventach, pomimo oderwania się od świata online, wciąż pozostaje jednak poszukiwaniem wrażeń.
Każdy z nas chce ciekawych doświadczeń, niezapomnianych przeżyć, unikatowych momentów. Planując swoje następne wydarzenie miej więc na uwadze, że nowe technologie stają się obecnie kluczowym składnikiem tej eventowej uczty, czy to na etapach planowania, promocji, monitoringu działań, czy egzekucji samej imprezy.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak nasze narzędzia do monitoringu internetu może pomóc Ci w organizowaniu wydarzeń online i offline, zajrzyj tutaj i wypróbuj konto testowe! → ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE
Zainteresował Cię ten temat? Przeczytaj więcej: