Strategia marketingowa – przewodnik dla początkujących [2023]

Marta Pinkowska Marta Pinkowska
October 6, 2022 ・ 8 min read

Udało się! Firma założona, na rynku dostępny jest Twój produkt lub usługa, które rozwiązują konkretne problemy i pomagają w codziennym życiu. Najwyższy czas zastanowić się, jak powinna wyglądać idealna strategia marketingowa.

Plan na udaną strategię marketingową

Trudno w to uwierzyć, ale wielu właścicieli firm nadal uważa, że ​​kampanie marketingowe są albo zbyt kosztowne i czasochłonne do wdrożenia, albo w ogóle są niepotrzebne dla efektywnego funkcjonowania firmy.

Nic bardziej mylnego!

Marketerzy nieustannie szukają metod docierania do nowych klientów i angażowania ich. Właśnie dlatego zdecydowanie nie możesz lekceważyć możliwości, które gwarantuje umiejętnie przeprowadzona kampania marketingowa Twojej firmie.

Działania marketingowe są rozstrzygającym czynnikiem dla Twojego produktu lub usługi. W zależności od tego, jak wygląda Twój marketing, Twoja oferta może odnieść sukces lub porażkę. W tym artykule prezentujemy najważniejsze aspekty udanej strategii marketingowej, które pomogą w rozwoju Twojego biznesu.

Nadal nie jesteś przekonany? Weźmy zatem pod lupę Dropbox.

Dropbox był jedną z wielu firm SaaS oferujących przechowywanie w chmurze. Firma wdrożyła sprytną taktykę, która pomogła jej wyprzedzić konkurencję: wzrost ze 100 tys. do 4 mln użytkowników w nieco ponad rok zdecydowanie robi wrażenie. Oczywiście oferują znakomitą usługę, ale o to właśnie chodzi. Istnieje wiele firm świadczących doskonałe usługi.

Dobrze opracowana strategia marketingowa to sposób na wyróżnienie się w tłumie i przewagę konkurencyjną.

Oto nasz plan:

Strategia marketingowa – co to jest?

Strategia marketingowa to zestaw technik, które pomogą Ci osiągać cele biznesowe. Jest to plan działania, który ma pomóc sprzedać lub wypromować Twój produkt lub usługę. W idealnym świecie, strategia marketingowa jest uwzględniona w biznesplanie.

Częścią skutecznej strategii jest system mierzenia efektywności. Pamiętaj, że Twoje cele powinny być SMART, co oznacza:

  • Specific – (sprecyzowane) ustal konkretny obszar/cel działań,
  • Measurable -(mierzalne) zdefiniuj przejrzyste wskaźniki do mierzenia postępów,
  • Attractive/Assignable – (atrakcyjne/przypisane) określ, kto jest odpowiedzialny za dostarczenie wyników i zastanów się, jak wyznaczony cel, może pomóc w rozwoju,
  • Realistic – (realistyczne) pomyśl, co faktycznie możesz osiągnąć przy dostępnych zasobach,
  • Time-related – (terminowe) ustal, kiedy zamierzasz osiągnąć wyniki.

Przykład 1.
Spójrz na nasze narzędzie. Moglibyśmy po prostu stwierdzić, że chcemy opracować najnowocześniejsze oprogramowanie do monitoringu social media, ale nie bylibyśmy w stanie śledzić naszych postępów. Zamiast tego stawiamy sobie mierzalne cele (liczba kont testowych w miesiącu, liczba sprzedaży itp.) i na bieżąco je monitorujemy. Jeśli zauważymy niepożądany spadek, możemy natychmiast to zbadać i przeprowadzić plan poprawy.

Statystyki mogą wydawać się nudne, ale wskazują właściwy kierunek i pomagają pozostać na właściwej drodze.

Dobra strategia marketingowa, czyli jaka?

Wyobraź sobie, że Twoja strategia marketingowa to pyszne ciasto, który serwujesz po daniu głównym, jakim jest rozwój produktu. Aby upiec cholernie dobre ciasto, potrzebujesz składników.

Obecność online

Czy znasz firmę bez strony internetowej? Ja też nie, ale na pewno są marki, które zaniedbują swoją obecność w sieci. Założę się, że pierwszą reakcją na brak jakichkolwiek rezultatów w wynikach wyszukiwania jest duże zaskoczenie.

Pierwszym elementem, który będzie kojarzył się z Twoją marką, jest logo firmy. To podstawa tożsamości marki. Kiedy myślisz o Adidas’ie, od razu widzisz ich słynne trzy paski. Czy nie byłoby wspaniale, gdyby Twoja marka była tak łatwa do zidentyfikowania?

Oprócz tego przygotuj estetyczną, wolną od błędów stronę internetową. Jestem fanką minimalistycznych witryn, na których bez problemu można znaleźć wszystko co najistotniejsze. Być może jednak Twoja grupa docelowa lepiej zareaguje na kolorowe strony z dużą ilością grafik? Wszystko zależy od tego, co oferujesz – serwis poświęcony fotografii będzie wymagał zupełnie innego projektu niż ten skupiający się na skandynawskich wnętrzach.

Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, ważne jest, aby projekt Twojej strony jasno określał, kim jesteś i czym się zajmujesz.

To także czas na wybranie motywu kolorystycznego i fontu, których będziesz używać w każdym kanale komunikacji. Jeśli zachować konsekwencję i będziesz trzymać się zestawu kolorów i fontów, Twoja marka będzie łatwo rozpoznawalna w różnych kanałach.

Relacje z klientami

Klienci są podstawą Twojego biznesu, dlatego powinieneś dokładać wszelkich starań, aby utrzymywać z nimi doskonałe relacje. Musisz wiedzieć, gdzie są Twoi klienci, jak do nich dotrzeć i jakie dokładnie są ich potrzeby i pragnienia.

Gdzie szukać informacji o obecnych i potencjalnych klientach? Cała sztuczka polega na tym, że… już Ci je dostarczają. Twoi klienci rozmawiają, dzielą się doświadczeniami i opiniami online. Od Ciebie zależy, czy dotrzesz do tych rozmów i wyciągniesz z nich wnioski. Oczywiście, możesz wyszukiwać wszystkie wzmianki ręcznie, ale spójrzmy prawdzie w oczy – kto ma czas i energię, aby to zrobić?

To idealne zadanie dla narzędzi do monitoringu mediów, które za Ciebie wykonają całą mozolną pracę.

Jak to działa? Wyjaśnię to na przykładzie Brand24, naszego narzędzia do monitoringu internetu. Jedyne co musisz zrobić to założyć projekt na konkretne frazy kluczowe, które chcesz monitorować. Może to być nazwa marki, produktu, markowy hashtag i właściwie wszystko, co kojarzy Ci się z Twoją marką lub branżą. Następnie narzędzie zgromadzi wszystkie publicznie dostępne wzmianki z wybranymi przez Ciebie frazami. I gotowe!

W ten sposób łatwo sprawdzisz, kto, gdzie i co o Tobie mówi. Jeśli zauważysz, że Twoi klienci są aktywni na konkretnym portalu, przyjdź do nich i pokaż się, że jesteś tam obecny. Nie ma sensu marnować zasobów na kanały, na których nikt nie jest zainteresowany tym, co masz do zaoferowania.

narzędzie Brand24 do zarządzania relacjami z klientami
Strategia marketingowa – monitoring mediów za pomocą Brand24 do kontrolowania opinii na temat marki

Brand24 to narzędzie do monitoringu mediów, które monitoruje wzmianki o Twojej firmie w Internecie.

Social media

Jest 2023 rok, a mimo to obecność w mediach społecznościowych przez wielu wciąż uważana jest jako coś, na co nie ma sensu zawracać sobie głowy. W pewnym sensie się zgadzam – to czasochłonne zadanie, ale trudno nie docenić korzyści, jakie zapewniają social media.

Jak wykorzystać potencjał mediów społecznościowych? Oto kilka pomysłów:

Zacznijmy od zbudowania społeczności wokół Twojej marki. Brzmi to jak ogromne przedsięwzięcie, ale uwierz mi, może to przynieść niemałe nagrody.

Przykład 2.
Jedna z naszych zespołowych koleżanek zaczęła w grudniu 2015 roku udzielać się na portalu Quora udzielając odpowiedzi na pytania związane z naszą branżą. Dzięki zaangażowaniu i ciągłemu dostarczaniu wysokiej jakości dostarczanych treści, w kwietniu 2016 pozyskała już 762 zapisy na konto testowe Brand24.

Quora

Liczba osób korzystających z social media ciągle rośnie. Tym samym wzrasta też liczba opinii, zapytań i skarg zamieszczanych w różnych miejscach w sieci. Brak odpowiedzi z Twojej strony może niekorzystnie odbić się na kondycji firmy i osiąganych wynikach.

Odpowiednio skonfigurowany projekt w Brand24 pomoże Ci zarządzać rosnącą liczbą opinii klientów i insightów konsumenckich. Po zalogowaniu do dashboardu możesz filtrować wzmianki według źródła. W ten sposób nigdy nie przegapisz okazji do rozmowy z klientami.

I wreszcie – tętniące życiem kanały social media są wskaźnikami życia w Twojej firmie. Jeśli chcesz przyciągnąć nowych klientów i nowych pracowników, pokaż jak wygląda życie od kuchni Twojej marki. Możesz udostępniać posty o nowościach produktowych, artykułach ze swojego bloga czy trendach branżowych. Innym sposobem na zbudowanie społeczności jest utworzenie forum, na którym ludzie mogą wymieniać się pomysłami lub znajdować rozwiązania swoich problemów.

Takich pomysłów może być mnóstwo! W ten sposób budujesz społeczność wokół marki.

Tworzenie treści

Stare powiedzenie marketingowe mówi, że “content is the king”. Brzmi to jak frazes, ale to prawda.

Treść to znacznie więcej niż tylko artykuły na blogu. Jeśli chodzi o naszą strategię marketingową to z całą pewnością możemy stwierdzić, że materiały video okazały się bardzo dobrym wyborem w kontekście budowania świadomości marki.

Inną ciekawą formą tworzenia treści są infografiki. Materiały wizualne są bardziej atrakcyjne i mogą być miłym dodatkiem do bardziej tradycyjnych postów na blogu.

Content marketing ma wiele zalet, za sprawą których w ostatnich dekadach stał się filarem strategii marketingowych wielu firm. Dzięki działaniom na tym polu można poprawić świadomość marki,ponieważ klienci spędzają więcej czasu na Twojej stronie internetowej i dzięki temu lepiej poznają Twoją markę.Poza tym, marketing treści pomaga rozwijać długotrwałe, osobiste relacje z odbiorcami. Content marketing nie bez powodu jest jedną z bardziej opłacalnych metod, ponieważ jedynym zasobem, który musisz zainwestować, to czas.

Influencer marketing i marketing afiliacyjny

Czy wiesz, która forma marketingu jest najbardziej poszukiwana? Chodzi o tzw. marketing szeptany. Badania dowodzą, że ludzie są bardziej skłonni do zakupu produktu, gdy jest on polecany przez ich przyjaciół, rodzinę lub kogoś zaufanego.

Uwzględniając w swoim planie marketingowym działania afiliacyjne i influencer marketing, musisz wiedzieć, że kluczowy jest dobór odpowiednich partnerów do współpracy. Wyobraź sobie, że oddajesz część kontroli nad swoją marką i wplątujesz się w skandal, który zupełnie nie jest Twoją winą. Auć!

Jak dotrzeć do odpowiednich osób do współpracy? Przydatne będą narzędzia do monitoringu mediów, za pomocą których możesz monitorować wszystkie publiczne wzmianki o konkretnej osobie i tym samym ocenić jej wiarygodność. Przeanalizuj wszystkie komentarze i szumy informacyjne wokół danego influencera lub afilianta i dopiero wtedy zdecyduj, czy jest to odpowiednia osoba do współpracy.

Narzędzia do monitoringu social media, takie jak Brand24, zapewniają również możliwość identyfikowania odpowiednich influencerów dla Twojego produktu. Po założeniu projektu na konkretne frazy kluczowe, narzędzie nie tylko zgromadzi wszystkie wzmianki w jednym miejscu, ale też je przeanalizuje. Dzięki temu masz łatwy wgląd w potrzebne dane, na przykład:

  • najpopularniejsze wzmianki,
  • topowe i najaktywniejsze publiczne profile,
  • szacowany wpływ autorów wzmianek.
Lista topowych profili wygenerowana przez Brand24
Lista topowych profili wygenerowana przez Brand24

Możesz także sortować wzmianki według wpływu autorów, jakie generują w sieci. Zapewni Ci to przejrzysty przegląd osób, które mogą zostać mikroinfluencerami Twojej firmy.

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni
<< ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE >>

Networking

Wreszcie networking. Żadna strategia marketingowa nie mogłaby się bez niego obyć. Jestem introwertykiem, więc od czasu do czasu potrzebuję trochę czasu dla siebie. Wprowadziłam nawet zasadę – moje jedyne zajęcia na sobotę lub niedzielę to takie, które nie angażują innych ludzi.

Jednak takie podejście nie sprawdza się w biznesie. By osiągnąć sukces, musisz wyjść do ludzi i poznać innych przedsiębiorców. Nigdy nie lekceważ siły nauki i doskonalenia, jaką zapewniają interakcje z innymi osobami. To właśnie sprawia, że ​​środowisko pracy w Dolinie Krzemowej jest tak wyjątkowe – niemal wszystkie z obecnych firm, przynajmniej na początku, zaczynały jako skromne projekty i musiały współpracować, aby dokończyć urosnąć.

Dzieląc się swoją wiedzą, pomożesz rozwijać się innym firmom. Działa to także w drugą stronę – możesz uzyskać od innych niesamowite pomysły, które pomogą Ci rozwinąć Twój biznes lub pomogą ci uniknąć błędów, które oni już popełnili. Tak czy inaczej, wzajemna wymiana doświadczeń to sprawdzony sposób na rozwój. Giganci z Doliny Krzemowej są tego najlepszym przykładem.

Przygotowanie strategii marketingowej – podsumowanie

Solidna i przemyślana strategia marketingowa może być niezwykle pomocna w ugruntowaniu pozycji na rynku. Spełnienie wszystkich powyższych warunków nie gwarantuje sukcesu, ale z pewnością przybliży Cię do celu. Nie zaniedbuj strategii marketingowej, ponieważ z całą pewnością przyniesie to odwrotny skutek.