11 przykładów co-brandingu, czyli jak znaleźć partnera do współpracy

Katarzyna Dereń Katarzyna Dereń
November 7, 2022 ・ 8 min read

Jakiś czas temu, przeglądając Facebooka, zobaczyłam zdjęcie filiżanki marki Starbucks. “To z pewnością post firmy sprzedającej moje ulubione cappuccino” – pomyślałam. Jednak wcale tak nie było. To był wpis marki Samsung prezentujący etui na słuchawki Galaxy Buds z podobizną ikonicznej syrenki. Byłam lekko zaskoczona. Muszę przyznać, że to dobry przykład co-brandingu. Współprace międzymarkowe budzą wiele zainteresowania i pomagają dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów.

Dlaczego tak sądzę? Bo to naprawdę działa.

Marki szukają nowych, innowacyjnych sposobów na dotarcie do klientów. Z tego względu, coraz częściej w mediach możemy natrafić na przykłady co-brandingu.

To sytuacja win-win dla obu stron. Oznacza to, że każda z marek odniesie zyski ze współpracy, docierając do świadomości odbiorców innej marki.

Niedawno zrobiłam research i odkryłam świetne przykłady marek, które nawiązały udaną współpracę. Przyjrzyjmy im się bliżej!

Oto nasz plan:

Co-branding – jak znaleźć markę do współpracy?

Współpraca marek jest coraz bardziej powszechna. Możemy zaobserwować w mediach, że wiele znanych marek łączy siły, by tworzyć nowe produkty.

Jak zatem dobrać partnera, by być pewnym osiągnięcia sukcesu?

1. Szukaj marek komplementarnych

Odpowiednie dopasowanie partnerów jest kluczowe dla co-brandingu. Dlatego, odbywa się to zwykle między firmami działającymi w podobnych sektorach. Współprace dwóch lub więcej marek często widoczne są w przemyśle modowym.

To całkiem sprytne posunięcie, ponieważ takie firmy najlepiej znają swoje potrzeby i zmagania, z którymi muszą mierzyć się w konkretnej niszy.

Zakładam, że znasz rynek i wiesz, kto liczy się w Twojej branży, więć być może już masz pomysł, kto mógłby być potencjalnym partnerem?

Jeśli nie, wyszukaj je w Google lub LinkedIn, nawiąż kontakty na wydarzeniach branżowych (networking) lub przejrzyj grupy mediów społecznościowych w poszukiwaniu pasujących marek.

2. Znajdź firmy, które Cię znają

Znacznie łatwiej zacząć współpracę z marką, jeśli jej przedstawiciele już Cię znają. 

Co powiesz, by sprawdzić sprawdzić, kto mówi o Twojej firmie w internecie?

Monitorując wzmianki o swojej marce, produkcie lub usługach możesz znaleźć firmy (lub ich pracowników), które będę idealne do co-brandingu.

Po skonfigurowaniu projektu do monitorowania, otrzymasz dostęp do wszystkich publicznie dostępnych wzmianek o swojej marce.

Narzędzie wygeneruje listę topowych profili i stron, które już o Tobie wspomniały:

Lista topowych profili wygenerowana przez Brand24
Lista topowych profili wygenerowana przez Brand24

PRO TIP: To dobry sposób, by znaleźć influencerów.

Jedyne, co musisz zrobić to przejrzeć te dane i sprawdzić, czy któraś ze stron jest dobrą opcją do współpracy.

Zwróć uwagę na wskaźnik Szacunkowego Wpływu. Ta metryka informuje, który profil ma największy wpływ na media społecznościowe lub sieć.

Kiedy będziesz już mieć listę potencjalnych partnerów, skup się na dokładnym przeanalizowaniu każdego z nich. Dowiedz się, czym wyróżniają się na rynku i za co kochają ich klienci.

Odkryj topowe profile i strony internetowe w Twojej branży! Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni!

Możesz zrobić to na kilka sposobów:

Pomoże Ci to zdecydować, czy konkretna marka jest dla Ciebie dobrym wyborem.

Możesz również porównać potencjalnego partnera do swojej marki.  Rzućmy okiem na porównanie Semrush i SurferSEO.

Która z marek działa prężniej online i zdobywa więcej szumu medialnego?

Porównanie szumu medialnego dwóch marek w Brand24
Porównanie liczby wzmianek dwóch marek w Brand24

Jak widzisz Semrush generuje o wiele więcej wzmianek niż SurferSEO. W rezultacie Semrush ma szerszy zasięg social media. Nie ma wątpliwości co do tego, że Semrush jest rozpoznawalny w Internecie.

Zakładam, że Surfer bardzo skorzysta na tej współpracy.

11 genialnych przykładów współprac marek

1. Uber i Spotify

Te dwie firmy połączyły siły, by zapewnić klientom jeszcze lepsze wrażenia podczas jazdy samochodem. 

Użytkownicy Spotify Premium mogą zintegrować aplikację z Uberem i słuchać ulubionych utworów przesyłanych strumieniowo bezpośrednio ze Spotify.

Dla obu marek jest to świetny sposób, aby uzyskać większą ekspozycję i zaoferować swoim klientom jeszcze przyjemniejsze wrażenia.

Współpraca Uber i Spotify

2. Marvel i Pandora

Czy wiesz, że Pandora w 2022 roku wypuściła kolekcję biżuterii unisex inspirowaną superbohaterami z Marvela?

Kolekcja zawiera 11 ręcznie wykonanych elementów, takich jak bransoletki, naszyjniki czy przywieszki (charmsy) przedstawiające Czarną Wdowę, Iron Man’a, tarczę Kapitana Ameryki i wiele innych kultowych symboli Avengers’ów.

Jak twierdzi Stephen Fairchild, dyrektor produktowy w Pandorze, klienci prosili o taką współpracę od dawna!

Współpraca Marvel i Pandory

3. Lego i Stranger Things

Lego i Stranger Things połączyły siły, aby stworzyć nowy zestaw Lego inspirowany słynnym i nagradzanym serialem Netflix.

Fani Stranger Things mogą ułożyć zestaw składający się z 2 287 klocków i 8 mini-figurek. W jego skład wchodzą wersje Lego postaci z serialu, charakterystyczne lokalizacje oraz pojazdy.

Z Lego Stranger Things możesz zbudować własną wersję Upside Down i przeżyć ulubione momenty z serialu.

Współpraca Lego i Stranger Things

4. IKEA i Asus

Potrzebujesz mebli dostosowanych do gamingu? Żaden problem! IKEA stworzyła stylową kolekcję mebli dla graczy we współpracy z Republic of Gamers (ASUS ROG).

Kolekcja o nazwie ROG (Republic of Gamers), obejmuje meble, akcesoria do domu oraz elektronikę, które łączą to, co najlepsze z obu marek.

Według twórców, meble są ergonomicznie zoptymalizowane pod kątem grania na komputerze. Mają wbudowany system zarządzania kablami oraz przestrzeń na monitory, klawiaturę i całą resztę sprzętu do gamingu. 

Współpraca Ikea i Asus

Brand24 jest narzędziem do social listeningu, które znajduje topowe profile i strony internetowe związane z Twoją branżą.

5. Lee i H&M

To połączenie sił ikonicznej marki jeansu Lee i popularnej sieciówki H&M. Kolekcja obejmuje stylowe i przystępne cenowo ubrania jeansowe, takie jak spodnie, koszule, kurtki i wiele innych.

Jak głosi hasło reklamowe, powodem tego co-brandingu jest dążenie do stworzenia nowej generacji jeansu, którego produkcja będzie bardziej zrównoważona.

Współprace marek modowych są zawsze ekscytującymi wydarzeniami. W efekcie odnoszą znaczące sukcesy i powodują ogromne kolejki w sklepach. Ta również okazała się jedną z najbardziej udanych.

Dlaczego tak jest?

Ponieważ dają ludziom możliwość posiadania produktów dwóch ulubionych marek w przystępnej cenie.

Współpraca Lee i H&M

6. GoPro i Red Bull

Jeśli chodzi o współprace marek, GoPro i Red Bull to połączenie idealne, a przy tym… stworzone w niebie. Obie firmy skupiają się na sportach ekstremalnych i przygodach, więc połączenie sił było naturalnym krokiem, który wspiera kreowany wizerunek.

Współpraca zaowocowała oszałamiającymi efektami. Ujęcia wykonane kamerkami GoPro przedstawiają sportowców wykonujących śmiertelne akrobacje. Dzięki tej współpracy odbiorcy mogli zobaczyć z bliska jedne z najbardziej ekstremalnych sportów na świecie. 

7. BMW i Louis Vuitton

BMW i Louis Vuitton połączyli siły, aby stworzyć szyty na miarę zestaw walizek wykonanych z karbonu, które pasują do BMW i8.

W skład kolekcji wchodzi szereg akcesoriów lifestylowe’ych zaprojektowane z myślą o poprawie komfortu podróży. Ponadto 4-elementowy zestaw walizek i toreb idealnie pasuje do samochodów sportowych.

Decyzja o co-brandingu marek BMW i Louis Vuitton to naturalne dopasowanie. Obie marki postrzegane są jako luksusowe i dostarczające najwyższej jakości produkty. Współpraca BMW i Louis Vuitton pozwala klientowi doświadczać luksusu obu dwóch marek.

Współpraca BMW i Louis Vuitton

8. Nike i Hello Kitty

Nike we współpracy z Hello Kitty stworzył kolekcję ubrań obejmującą koszulki, spodnie i bluzy.

W ostatnich latach marka Hello Kitty zdobyła popularność w świecie mody, a jej logo mogliśmy zobaczyć na wszystkim – od butów po torebki. To dlatego, że ta kultowa japońska postać ma wielu fanów wśród dzieci i dorosłych.

Współpraca Nike i Hello Kitty

9. Semrush i Surfer

Przyjrzyjmy się współpracy marek z obszaru narzędzi do digital marketingu. SurferSEO i Semrush stworzyły integrację, która ma na celu poprawę strategii link-building swoich klientów.

Obie firmy są liderami w swoich niszach, a współpraca pozwoliła im zaproponować unikalny pakiet, z którego korzystają klienci obu marek.

Przykład współpracy partnerskiej między SurferSEO a Semrush’em jest potwierdzeniem tego, że wykorzystanie co-brandingu jest dobrym sposobem na zwiększenie świadomości marki i dotarcie do nowych odbiorców.

Współpraca Semrush i SurferSEO

10. Starbucks i Samsung

Co-marketing jest w dzisiejszych czasach bardzo popularny. Dobrze wiedzą o tym Starbucks i Samsung, które rozpoczęły współpracę polegającą na zachęceniu ludzi do rozmawiania.

Marki wspólnie stworzyły limitowaną kolekcję akcesoriów o tematyce kawowej. Rezultaty okazały się naprawdę stylowe.

Kolekcja zawiera tematyczne etui ochronne na telefony Galaxy S22, S22+, S22 Ultra oraz Galaxy Buds. Jedno z etui wygląda jak paragon ze Starbucks.

Współpraca Starbucks i Samsung

11. Oreo i Supreme

Kolejnym przykładem co-brandingu, który podbił świat, jest współpraca Oreo i Supreme. Zaskakujące połączenie, prawda?

Obie marki połączyły siły, by stworzyć serię ciastek Oreo z napisem “Supreme”. Ciastka wyprzedały się niemal natychmiastowo, a niektórzy byli gotowi zapłacić ogromne kwoty, by odkupić je na rynku wtórnym.

Współpraca Oreo i Supreme

Jak widać nic nie powoduje takiego wzrostu sprzedaży jak kolekcje limitowane.

Korzyści co-brandingu

Współpraca marek to doskonały sposób dla firm na wzajemną promocję i dotarcie do nowych odbiorców.

Kiedy dwie lub więcej marek łączą siły, każda z nich wnosi własną bazę klientów, społeczność w mediach społecznościowych oraz zasoby. Może to pomóc:

  • Zwiększyć zasięg obu marek i przedstawić klientom nowe produkty i usługi;
  • Dostać się na nowe rynki i uzyskać dostęp do bazy nowych potencjalnych klientów, do których inaczej trudno było by dotrzeć;
  • Stworzyć atmosferę ekscytacji i wywołać zainteresowanie produktami, co może prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Dzięki współpracy z inną firmą, marki mogą dodać element zabawy i zaskoczenia do swoich działań marketingowych;
  • Zbudować dobre relacje między firmami. Współpracując nad wspólnym projektem, marki mogą pokazać, że są zaangażowane w jakość i innowacyjność;
  • Stworzyć zróżnicowaną gamę produktów, dając klientom większy wybór;
  • Dzielić się kosztami marketingu i promocji, dzięki czemu partnerstwo jest bardziej przystępne.

Współpracując ze sobą, firmy mogą stworzyć silniejszą i skuteczniejszą kampanię marketingową niż w pojedynkę i osiągnąć swoje cele biznesowe. To właśnie jest sekret popularności co-brandingu.

Skorzystaj z narzędzia do social listeningu i znajdź potencjalnych partnerów do współpracy!

Podsumowanie

W dzisiejszych czasach często można spotkać wszelkiego rodzaju współprace marek.

Od projektantów mody współpracujących z ekskluzywnymi sprzedawcami detalicznymi po blogerki kosmetyczne partnerujące z firmami makijażowymi.

Co-marketing z marką, która dzieli Twój rynek docelowy, może być niezwykle opłacalny dla obu stron.

Jeśli więc szukasz sposobu, by rozwinąć swoją strategię marketingową, rozważ współpracę z inną marką.

Przed rozpoczęciem działań upewnij się, że Ty i Twój potencjalny partner:

  • Macie wspólne cele współpracy;
  • Jesteście zgodni w kwestiach marketingu i reklamy cyfrowej;
  • Chcecie wnieść nową wartość dla klientów;
  • Rozumiecie zachowania, postawy i sposób korzystania z produktów przez klientów;
  • Wasi odbiorcy mają podobne cechy demograficzne, potrzeby i zainteresowania.

Uważne dobieranie partnerów jest kluczowe, ponieważ obie strony ponoszą ryzyko podjętych działań.