Zastanawiasz się, co mówi się o Tobie w sieci? Monitoring marki to proces śledzenia publicznie dostępnych wzmianek o Twojej marce, usłudze lub produkcie. Dane zebrane przez narzędzia do monitoringu mediów mogą mieć pozytywny wpływ na rentowność biznesu. Monitoring marki pomaga chronić reputację, mierzyć skuteczność kampanii marketingowych, zwiększać świadomość marki i wiele więcej.
Reputacja marki jest najcenniejszym zasobem Twojej firmy. Zwłaszcza w dobie Internetu, kiedy każdy może porozmawiać o Twojej firmie online.
Ilość kanałów internetowych sprawia, że ciężko jest śledzić każdą wzmiankę o Twojej marce. W szczególności, jeśli dzieje się to poza Twoimi kontami w social mediach. Wykrywanie i analizowanie wzmianek o marce bywa trudne, czasochłonne i niedokładne, to zadanie dla zaawansowanych narzędzi do monitoringu mediów.
Aby oszczędzić Ci trochę czasu, wybrałam 3 narzędzia, które całą mozolną pracę z tym związaną wykonają za Ciebie!
Jeśli masz już wybrane narzędzie do monitoringu Internetu, przejdźmy do drugiej części naszego artykułu. Podsumowujemy wszystkie zalety śledzenia wzmianek o Twojej marce!
- Czym jest monitoring marki?
- Dlaczego monitoring marki jest ważny?
- Jak założyć projekt by monitorować wzmianki o marce?
1. Brand24
Według HubSpot, Brand24 jest jednym z najbardziej solidnych narzędzi do monitorowania marek.
Brand24 gromadzi publicznie dostępne dane z różnych źródeł, np. z:
- mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Twitch),
- blogów, for i stron z recenzjami,
- serwisów informacyjnych,
- podcastów,
- newsletterów
- i innych kanałów online.
Brand24 dostarcza informacje o marce – jak jest postrzegana w sieci oraz gdzie i co ludzie o niej mówią. Przyjazny dla dashboard sprawia, że nawigacja po narzędziu to bułka z masłem.
Aby rozpocząć projekt, wystarczy wpisać nazwę swojej marki w kreatorze tworzenia projektu i kliknąć utwórz. Od tego momentu rozpoczyna się monitorowanie marki, hashtagów i nie tylko!
Od momentu założenia projektu narzędzie nie tylko gromadzi w jednym miejscu wzmianki związane z marką, ale też dostarcza sporo solidnych danych takich jak:
- liczba wzmianek
- analiza sentymentu wzmianek
- rodzaj i ilość interakcji
- szacowany zasięg w mediach społecznościowych
- najbardziej aktywne miejsca, w których używane jest Twoje słowo kluczowe
- kontekst dyskusji dla Twojego projektu
- listę najbardziej wpływowych autorów dla Twojej niszy branżowej
Brand24 oferuje także również możliwość porównywania projektów.
Jest to szczególnie przydatne, jeśli chcesz porównać reputację swojej marki z konkurencją. Albo jeśli masz dwie usługi, produkty lub kampanię marketingową i chcesz zobaczyć, która z nich osiągnęła lepsze wyniki.
Dużym ułatwieniem dla marketerów są automatycznie generowane raporty PDF. Zawsze, kiedy potrzebujesz przedstawić wyniki przed przełożonym, klientem lub zespołem możesz w kilka sekund wygenerować spersonalizowany raport z wynikami z projektu.
Dodatkowo, Brand24 generuje listę popularnych hashtagów, która jest oparta na wzmiankach zebranych dla Twojego projektu. Wszystkie dane, jakie zapewnia monitoring mediów z Brand24, możesz wykorzystać aby zwiększyć swoją obecność w sieci, chronić reputację firmy, polepszyć obsługę klienta, czy pozyskiwać potencjalnych klientów.
2. Google Alerts
Niektóre darmowe narzędzia do monitorowania marki idealnie wpasują się w Twoje potrzeby, zwłaszcza jeśli zaczynasz swoją biznesową drogę.
Google Alerts to proste narzędzie do monitoringu mediów, które ma swoje wady i zalety.
Największy atut – Google Alerts jest darmowy.
Jest również łatwy w użyciu. Wystarczy, że wpiszesz słowo kluczowe, które chcesz monitorować, podasz swój adres e-mail i to wszystko.
Za każdym razem, gdy pojawi się wzmianka z wybraną frazą, otrzymasz na maila powiadomienie.
Prostota może być błogosławieństwem, ale może też być przekleństwem.
Nie otrzymasz żadnych zaawansowanych sekcji analitycznych, ani nie będziesz mógł ustawić dedykowanych powiadomień czy wygenerować raportów.
Google Alerts nie monitoruje mediów społecznościowych i innych kanałów, i nie jest tak dokładne jak bardziej zaawansowane narzędzia.
3. Brandwatch
Brandwatch znajduje się po drugiej stronie spektrum narzędzi do monitoringu marki – oferuje bardzo rozbudowaną analitykę danych.
Jest to jednak jedno z najdroższych tego typu narzędzi na rynku.
Zacznijmy od pozytywów.
Brandwatch oferuje dane historyczne i posiada potężne algorytmy oparte na uczeniu maszynowym.
Dzięki tym algorytmom narzędzie:
- dostarcza najbardziej dokładnych i wnikliwych informacji o odbiorcach,
- segmentuje dane na odpowiednie kategorie, które pomogą Ci zbudować idealną personę klienta.
Ponadto Brandwatch posiada rozbudowany system raportów zawierający raporty z danymi na żywo i wyświetlacze w czasie rzeczywistym.
Monitoring mediów społecznościowych jest dostępny w ramach wszystkich planów. Dane z monitoringu pomogą zwiększyć obecność online i odkryć ważne trendy w branży.
Brandwatch dedykowany jest dla dużych firm i przedsiębiorstw. Cennik jest dostępny na życzenie.
Czym jest monitoring marki?
Zanim zagłębimy się w szczegóły monitoringu mediów, upewnijmy się, że wszyscy jesteśmy po tej samej stronie.
Ludzie mówią o Twojej firmie w całym Internecie. Aby podejmować w pełni świadome decyzje biznesowe, musisz uważnie obserwować KTO, CO, GDZIE i JAK mówi o Tobie.
Monitoring marki pomoże Ci dostosować strategie PR i marketingowe, lepiej poznać swoją branżę, współpracować z odpowiednimi influencerami i partnerami biznesowymi, poznać swoją grupę docelową i insighty konsumenckie.
Monitoruj swoją markę! Stwórz darmowy projekt w Brand24 i kontroluj opinie na swój temat!
Social listening powinnien być nieodłączną częścią Twojego zestawu narzędzi biznesowych.
To odważne stwierdzenie, więc przyjrzymy się bliżej, jakie powody się za tym kryją:
Dlaczego monitoring marki jest ważny?
Monitorowanie wzmianek w sieci to niezbędny element pracy marketerów lub właścicieli firm.
Monitoring marki pomoże Ci zmierzyć wiele różnych wskaźników KPI z zakresu public relations, marketingu i sprzedaży. Wyniki mogą dostarczyć wiele cennych wniosków.
Monitoring marki i social media pomoże Ci w:
- zwiększeniu sprzedaży poprzez promowanie biznesu dzięki współpracy z różnymi influencerami,
- mierzeniu wyników kampanii marketingowych i PR,
- monitoringu konkurencji, aby wiedzieć, co dzieje się w Twojej branży
- polepszeniu doświadczeń klientów poprzez wykrycie i zareagowanie na negatywne komentarze,
- analizie sentymentu wokół produktów, kampanii lub usług,
- lepszym poznaniu swoich odbiorców dzięki wiedzy na temat tego, co mówią o Twojej marce w Internecie,
- odkrywaniu insightów konsumenckich,
- rozpoznawaniu najnowszych trendów w branży.
Oczywiście możesz ręcznie wyszukiwać wszystkie wzmianki o marce w Internecie. Wyobraź sobie, ile czasu może zająć wyszukiwanie nazwy Twojej firmy na różnych blogach, forach, mediach społecznościowych i we wszystkich innych miejscach w sieci, w których się o Tobie wspomina.
Ręczne ręczne monitorowanie nazwy marki jest bardzo czasochłonne. Każdego dnia pojawiają się nowe kanały, co sprawia, że trudno za nimi nadążyć.
Łatwo też przeoczyć kluczową wzmiankę. Fragment negatywnej treści może zostać niezauważony i naruszyć budowany latami wizerunek marki doprowadzając do kryzysu. Wówczas nie pozostaje już nic innego, jak PR kryzysowy i działania zapobiegające eskalacji problemu.
Właśnie dlatego warto monitorować markę na bieżąco, aby uniknąć sytuacji kryzysowych!
Poza tym zaawansowane narzędzia do monitoringu marki zapewniają znacznie więcej niż tylko gromadzenie wzmianek w jednym miejscu – dostarczają solidnej analizy zebranych wyników.
Rozbudowana sekcja analityczna może znacznie pomóc Twojej firmie w jej dalszym rozwoju.
Sprawdźmy, jakie korzyści się za tym kryją!
Ocena skuteczności działań PR i marketingu
Monitoring marki jest szczególnie przydatny, jeśli chodzi o mierzenie wyników kampanii marketingowych i działań z zakresu Public Relations.
Analiza wzmianek dostarcza danych na temat:
- zasięg Twojego hashtagu związanego z marką lub kampanią,
- zasięg Twoich postów w mediach społecznościowych,
- zasięg Twoich treści poza mediami społecznościowymi,
- liczby wzmianek na Twój temat, które pojawiły się w różnych kanałach internetowych,
- wydźwięku wzmianek,
- kontekstu dyskusji, w jakim są wzmianki.
Uważnie obserwując wszystkie te wskaźniki, możesz łatwo ocenić wyniki swoich działań marketingowych i PR.
Monitoruj swoją markę! Stwórz swój pierwszy projekt – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE
Przedstawienie twardych liczb pomoże Ci obronić efekty swojej pracy. Dzięki danym z analizy dowiesz się, w jaki sposób Twoja praca przyczynia się do ogólnego sukcesu firmy i sprawdzisz, które obszary wymagają poprawy.
Zarządzanie reputacją
Ludzie rozmawiają i to często za Twoimi plecami — na platformach, na których nie jesteś aktywny. Twoim zadaniem jest dotrzeć do tych dyskusji i odpowiednio zareagować (jeśli wymaga tego sytuacja).
W ten sposób możesz odpowiednio wcześnie wykryć potencjalny kryzys, zanim się nasili i chronić reputację firmy.
Kluczowym elementem skutecznego zarządzania kryzysowego jest szybka reakcja na wszystkie negatywne opinie.
Narzędzia do monitoringu mediów zazwyczaj posiadają system powiadomień, dzięki któremu możesz ustawić alerty dla najważniejszych wzmianek.
Powiadomienia możesz otrzymywać na trzy sposoby:
- Integracja ze Slackiem – Za każdym razem, gdy pojawi się nowa wzmianka, automatycznie otrzymasz wiadomość na wybranym kanale Slack,
- Storm Alerts – Gdy nastąpi nieoczekiwany wzrost liczby wzmianek, informację otrzymasz przez e-maila.
- Powiadomienia w aplikacji -Brand24 oferuje aplikację zarówno na urządzenia z systemem Android, jak i iOS.
Monitoruj swoją markę! Stwórz darmowy projekt w Brand24 i kontroluj opinie na swój temat!
Gdy dotrzesz do wzmianek dotyczących Twojej marki, produktów lub usług, musisz działać.
Pozostaje pytanie – jak?
Jak reagować na pozytywne wzmianki?
Zacznijmy od miłych rzeczy! Odpowiadanie na pozytywne wzmianki to wisienka na torcie Twojej ciężkiej pracy!
Zawsze dobrze jest dowiedzieć się, że ktoś powiedział o Tobie coś miłego.
Odpowiadanie na pozytywne uwagi za pomocą emoji lub zwykłego „dziękuję” nie zajmie dużo czasu, ale zbuduje dobrą reputację marki.
Jak reagować na negatywne wzmianki?
Najgorsze, co możesz zrobić z negatywnymi opiniami klientów, to w ogóle na nie nie odpowiadać. Ignorowanie skarg klientów może zaszkodzić reputacji Twojej marki, zmniejszyć przychody i zwiększyć churn.
Brzmi strasznie? Powinno!
Wbrew temu, co myśli wielu właścicieli firm, negatywne wzmianki to nie koniec świata.
Co więcej, możesz nawet odwrócić sytuację i uczynić niezadowolonego klienta ambasadorem marki!
Sztuką jest szybko i skutecznie zareagować.
Twoi klienci zostawiają dwa rodzaje wiadomości narzekających. Mogą wspomnieć o prawdziwym problemie, który możesz rozwiązać. To najlepszy rodzaj negatywnej wzmianki. Spójrz na przykład poniżej:
Klient wskazuje w czym tkwi problem. Proaktywnie pracując nad rozwiązaniem problemu, możesz pokazać swoim klientom, że zależy Ci na ich dobrym samopoczuciu.
Istnieją jednak różne rodzaje zażaleń. Na przykład tutaj:
Tak naprawdę nie możesz nic zrobić z tym problemem, ponieważ dotyczy tego, co klient myśli o Twoich produktach.
Nie możesz rozwiązać problemu, ale z pewnością możesz sprawić, że klient poczuje się lepiej!
Czasami samo przyznanie się do winy może pomóc w zarządzaniu reputacją marki i zapobiegnięciu eskalacji kryzysu.
Najgorsze, co możesz zrobić, to zostawić klienta bez odpowiedzi. Ignorowanie ich może zaszkodzić wizerunkowi Twojej marki, a naprawa szkód może być czasochłonna.
Analiza konkurencji
Monitoring marki to nie tylko śledzenie wzmianek dotyczących Twojego biznesu. Dokładnie na tej samej zasadzie możesz dokładnie monitorować swoją konkurencję!
Monitoring konkurencji dostarczy cennych informacji, na przykład:
- Uczenie się na ich błędach. Twoi konkurenci mogli przetestować rozwiązania, które im nie zadziałały.
- Czerpanie korzyści z błędów branżowych rywali. Monitorowanie wzmianek wokół konkurencji może pomóc Ci dostrzec okazje do przejęcia konwersacji i wypromowania swojego produktu.
- Ustalenie, w jakim kierunku Twoi konkurenci planują rozwijać swój biznes. Niekoniecznie oznacza to, że musisz podążać ich śladami, ale zapewni Ci to ogólne wyobrażenie o tym, gdzie rozwija się Twoja nisza biznesowa. Będziesz mógł być o krok do przodu, identyfikując pojawiające się trendy branżowe.
W jaki sposób możesz monitorować wzmianki o konkurentach Twojej marki?
Stwórz projekt, ale zamiast słów kluczowych związanych z Twoją marką, umieść wszystko, co kojarzy się z konkurencją — nazwę ich marki, produktu, hashtagi, itp.
Wtedy możesz łatwo porównać swoje wyniki z konkurencją.
Porównaj dwa projekty monitoringu marki – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE
Influencer marketing
Możesz wykorzystać wyniki z monitoringu marki, aby wybrać odpowiednich influencerów do swojej kolejnej kampanii.
Influencerzy będą wspierać Twoją markę i sprawią, że potencjalni klienci otrzymają pełny obraz Twojego produktu lub usługi. Jednak kluczem do udanej kampanii z influencerami jest znalezienie odpowiednich osób.
Monitoring internetu pod kątem rozmów, które internauci prowadzą na temat Twojej branży, pomoże Ci znaleźć odpowiednich ludzi.
Oprócz listy najbardziej wpływowych profili publicznych, narzędzia do monitoringu internetu, takie jak Brand24, zapewniają szereg danych analitycznych, na przykład Share of Voice i Szacowany Wpływ. Wystarczy, że przeanalizujesz te wskaźniki i wybierzesz osoby, z którymi identyfikują się Twoi odbiorcy.
Rozwój produktu
Klienci nie tylko zostawiają recenzje online, ale także wiele ciekawych spostrzeżeń dotyczących rozwoju produktu.
Ludzie będą mówić o tym, czego im brakuje w Twojej ofercie, co chcieliby poprawić lub które funkcje są dla nich nieprzydatne.
To jest kopalnia złota wiedzy o rozwoju biznesu!
Pomysły klientów mogą nie zawsze być wykonalne z biznesowego punktu widzenia, ale zawsze są warte zbadania.
Posłużę się przykładem:
Wyobraź sobie, że Twoim produktom nie ma absolutnie nic do zarzucenia. Ale! Firma kurierska pomyliła zamówienia zdecydowanie zbyt często, aby był to tylko przypadek.
Bieżący monitoring marki sprawia, że łatwo dostrzeżesz problem z ogólnym działaniem Twojej firmy. Może to dotyczyć kontrahentów, na przykład właśnie firmy przewozowej.
Jak założyć projekt by monitorować wzmianki o marce?
Stworzenie projektu monitorowania marki to bułka z masłem. Wystarczą 4 proste kroki.
Przedstawię to na przykładzie Brand24, naszego narzędzia do monitoingu mediów.
Po pierwsze, w kreatorze tworzenia projektu okreś wszystkie słowa kluczowe, które chcesz monitorować. Pomyśl o frazach, takich jak:
- nazwa Twojej firmy
- nazwa Twojego produktu
- Twój markowy hashtag
- Twój hashtag związany z kampanią
- nazwisko kluczowych osób w firmie
- i właściwie każdy dowolny temat/fraza, które kojarzą Ci się z marką.
Po kliknięciu „Utwórz” narzędzie rozpocznie zbieranie wszystkich publicznie dostępnych wzmianek. Narzędzia do monitoringu mediów na ogół nie dostarczają danych historycznych.
Monitorując markę za pomocą dedykowanych do tego narzędzi uzyskasz znacznie lepszą kontrolę nad tym, co mówi się o Twojej marce.
Biorąc pod uwagę fakt, że większość rozmów na temat Twojej marki, produktu lub usługi odbywa się online, musisz być świadomy internetowych dyskusji. Monitoring mediów pomoże Ci być na bieżąco.