17 wskazówek jak korzystać z monitoringu internetu

Michał Sadowski Michał Sadowski
Dec 3, 2022 ・ 20 min read

Czy wiesz, że 90% wszystkich dostępnych obecnie danych w sieci powstało w ciągu ostatnich dwóch lat? Ludzie udostępniają w sieci, a w szczególności w mediach społecznościowych, wszystko: prywatne przemyślenie, osobiste pliki, zdjęcia dzieci…, a nawet zdjęcia własnych kart kredytowych. Co ważniejsze, dzielą się również swoimi opiniami i osobistymi doświadczeniami w korzystaniu z różnych marek, produktów oraz usług w mediach społecznościowych.

Nigdy wcześniej nie mieliśmy lepszego dostępu, do tak ogromnych ilości (miliardów) szczerych opinii konsumentów. Są to m.in.: recenzje produktów i wzmianki i opinie o marce, które w dodatku są powszechnie dostępne w sieci i social media.


Modne terminy takie jak: big data czy actionable insights rozbudzają wyobraźnię wszystkich, ale same w sobie nie stanowią wartości. Z tego powodu zdecydowałem się wymienić 17 praktycznych zastosowań dla danych zebranych za pomocą narzędzi do monitoringu internetu. Możesz je zastosować natychmiast, by zwiększyć swoją popularność. Wielkość firmy nie ma znaczenia!

1. Poznaj swoich klientów

Narzędzia do monitoringu internetu zapewniają dostęp do publicznych wzmianek na temat Twojej marki, produktu lub usługi. W sieci możesz poznać szczere opinie klientów i dowiedzieć się dlaczego lubią i kupują Twój produkt.

Spójrz jak bardzo klienci pokochali firmę Tesla za wprowadzenie trybu autopilota w autonomicznych samochodach:

https://www.instagram.com/p/BUFp5AJD8wX/

Narzędzia do monitoringu internetu pomogą Ci wskazać powody dla których ludziom podoba, lub nie podoba się Twoja marka. Oto przykład:

Spostrzeżenia klientów w sieci pomogą Ci ulepszyć produkt, ponieważ użytkownicy zostawiający informację zwrotną, są szczerzy i odnoszą się bezpośrednio do tego produktu. Zdarza się, że to, co uważasz, że spodoba się klientom i to co rzeczywiście im się podoba, to dwie zupełnie inne rzeczy.

Jeśli zaoferujesz klientom korzyści, na których naprawdę im zależy, Twoje kampanie marketingowe nabiorą mocy!

Ponadto, dostęp do negatywnych wzmianek w sieci, wskaże jakie są słabe strony Twojej marki lub produktu. Dzięki temu będziesz miał lepiej przygotowaną odpowiedź dla potencjalnie niezadowolonych klientów. Pamiętaj, każda marka ich posiada. Jaka jest różnica między markami, które uwielbiamy, a tymi, których nienawidzimy?

Uwielbiamy marki, które wiedzą jak sobie zjednać sobie niezadowolonych klientów, szczególnie w mediach społecznościowych.

2. Angażuj swoich odbiorców

Poznawanie swoich klientów jest świetne, ale angażowanie ich uwagi, jest jeszcze lepsze! Kiedy widzisz, że ludzie mówią o Twojej firmie w sieci lub social media – przyłącz się do dialogu i podziękuj za ich miłe słowa. Przeproś zawiedzionych klientów i postaraj się rozwiązać ich problemy. To nic trudnego, prawda?

Interakcje z odbiorcami to najlepszy sposób na zwiększenie zasięgu w social media jaki mogę polecić. To przekłada się na większą ekspozycję Twojej marki w sieci. Angażowanie klientów w sieci sprzyja zamienianiu ich w ambasadorów Twojej marki – szczęśliwi klienci chętniej zarekomendują Twoją firmę, zarówno online, jak i offline.


Poniżej znajduje się przykład wzmianki z Twittera na temat hotelu City Lodge Hotel GrandWest, zlokalizowanego w Kapsztadzie, w Południowej Afryce:

Oto odpowiedź jakiej udzielił oficjalny profil hotelu (warto zauważyć, że oficjalny profil na Twitterze, nie był otagowany w oryginalnym poście):

Nie trzeba dodawać, że klient był bardzo zadowolony, gdy marka postanowiła zareagować na jego wpis:

Czas na mój ulubiony przykład.  Zobacz w jaki sposób marka Virgin Trains ratowała z opresji jednego ze swoich klientów:

https://twitter.com/AdamYT/status/539889837231591424

Menadżerowie odpowiedzialni za media społecznościowe Vrigin Trains zareagowali błyskawicznie i z doskonałym wyczuciem:

Problem rozwiązano w ciągu zaledwie kilku minut:

https://twitter.com/AdamYT/status/539894833901764608

Ta konwersacja online zdobyła ogromną ilość wyświetleń w social media, blogach, na portalu BuzzFeed i wielu innych. Dosłownie miliony ludzi dowiedziało się o firmie Virgin Trains. Wielu z ich klientów, włączając mnie (jak widać powyżej), stało się ambasadorami marki.

Według Harvard Business Review, klienci, którzy doświadczyli pozytywnej reakcji firmy, która zatroszczyła się o ich potrzeby w mediach społecznościowych, są trzy razy bardziej skłonni do polecenia tej firmy innym!

Nie chodzi tu tylko o wzmianki, w które się angażujesz. Twoje zaangażowanie wywrze dobre wrażenie na wszystkich ludziach, którzy obserwują publiczne konwersacje, które prowadzisz ze swoimi klientami.

Przemień swoich obserwujących w rzeczników, a swoich rzeczników w lojalnych ambasadorów marki.

Skorzystało na tym już wiele firm, m.in.: Zappos. Gdy zaczynali mieli ograniczony budżet na reklamę, więc skoncentrowali się na zapewnianiu doskonałej obsługi klienta, w szczególności przy pomocy mediów społecznościowych. Ich zadowoleni klienci, szybko zaczęli ich promować, zarówno online, jak i offline. Firma odnosi obecnie niebywałe sukcesy i jest znana na całym świecie. Angażujące wzmianki w mediach społecznościowych mogą zdziałać to samo dla twojego biznesu!

Obecnie mniej, niż 5% firm wchodzi w interakcje ze swoimi klientami w mediach społecznościowych, zatem łatwo się wyróżnisz zwracając się bezpośrednio do swoich odbiorców online. Warto mieć na uwadze, że według raportu McKinsey & Co Report 2016, dbanie o klienta w social media kosztuje 6 razy mniej, niż tradycyjny kontakt z klientem za pomocą takich kanałów jak call center.

Mimo, że brzmi to zachęcająco, to wydaje się również dość czasochłonne. Wcale nie musi takie być. Nawet jeśli twoja marka generuje codziennie, lub w skali tygodnia, dziesiątki tysięcy wzmianek online w mediach społecznościowych – możesz zacząć od angażowania się tylko w najpopularniejsze wzmianki. Najpopularniejsze narzędzia do monitoringu internetu zawierają filtry, dzięki którym odnajdziesz najpopularniejsze wzmianki jak np. Brand24.

Grafika przedstawiająca listę najpopularniejszych wzmianek w panelu Brand24.

Nawet jeśli jesteś w stanie poświęcić tylko 10 minut tygodniowo, to angażując się w najważniejsze wzmianki w sieci, wygenerujesz zauważalną wartość dla swojej firmy.

Najlepsze narzędzia do monitoringu internetu i social media oferują także monitoring za pomocą aplikacji mobilnej. Dzięki temu możesz odpowiadać ludziom mówiącym o Twojej firmie w dogodnym dla Ciebie czasie i miejscu.

Grafika przedstawiająca aplikację mobilną Brand24 z wykorzystaniem social listeningu.

Ja często odpowiadam na wzmianki o naszej firmie stojąc w korku lub czekając w kolejce do kasy w galerii handlowej.

3. Znajdź odpowiednie strony dla kampanii reklamowych

Narzędzia do monitoringu internetu oraz social media mogą wskazać, które witryny kumulują największą ilość wzmianek na temat twojej firmy, branży i konkurencji. Dzięki temu dowiesz się, w których miejscach w sieci możesz spotkać swoich odbiorców. Poznając ich potrzeby i przyzwyczajenia, będziesz w stanie stworzyć kampanie reklamowe z o wiele wyższym wskaźnikiem konwersji, a wyższa konwersja oznacza niższe koszty przychodu.

Oto przykład Zortraxu – wiodącego producenta wydruków 3D. Zortrax mógłby wykorzystać monitorowanie sieci, aby dowiedzieć się, że na portalu wykop.pl aktywnie mnożą się wzmianki o ich produkcie. Zatem monitoring internetu ujawnia, że byłby to doskonały środek dotarcia do potencjalnych klientów.

Najbardziej aktywne witryny ze wzmiankami o Twojej firmie są doskonałym miejscem do udzielania odpowiedzi aktualnym klientom. W wielu przypadkach dostarczają więcej korzyści niż bardzo popularne platformy społecznościowe jak Facebook, czy Twitter. Są idealnymi kanałami do prowadzenia angażujących konwersacji z odbiorcami oraz budowania autorytetu Twojej marki.

Grafika przedstawiająca reakcję na wzmiankę z monitoringu internetu.

4. Znajdź influencerów!

Narzędzia do monitoringu internetu pomogą zidentyfikować influencerów z dowolnejbranży – kluczowe osobowości, które wpływają na potencjalnych kupujących. Gdy ich odnajdziesz, możesz się z nimi skontaktować i spróbować zdobyć ich zainteresowanie, aby pomogli wyeksponować Twoją markę.

Najbardziej popularną formą influencer marketingu jest wysłanie Twojego produktu do influencera, aby mógł wyrazić o nim swoją opinię w sieci. Nie tylko wyciągniesz z tego cenne wnioski z perspektywy konsumenta, ale zdobędziesz również ekspozycję Twojej marki w kanałach influencera.

Jak znaleźć influencera? Przykład.

Dying Light to popularna gra wideo zaprojektowana przez Techland jako otwarty świat, który użytkownik może eksplorować po swojemu. Utrzymana jest w konwencji horroru, a zadaniem gracza jest przetrwanie.

Dzięki monitoringowi social media Techland odkrył, że może zlokalizować i zaangażować najpopularniejszych influencerów z branży, którzy wspomnieli o tej grze w ciągu ostatnich kilku miesięcy. JackSepticEye oraz theRadBrad wydali się kandydatami idealnymi.

Oboje posiadają szerokie grono odbiorców i co ważniejsze, generują wiele zaangażowania pod swoimi postami. W dodatku, każdy z nich mówił już o Dying Light w sieci w ciągu ostatnich kilku miesięcy – łącznie 28 razy.

Te wzmianki otworzyły drogę menadżerom mediów społecznościowych, aby mogli zwrócić się do tych użytkowników i zacząć budować relację.

Jak wspomniałem wyżej, jest to najlepsza droga by zmienić obserwujących w twoich rzeczników, a rzeczników w lojalnych ambasadorów twojej marki.

Narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych identyfikują influencerów nie tylko na podstawie ich zasięgu, ale biorą pod uwagę również wskaźnik ich interaktywności. Dzięki temu odnajdziesz prawdziwych influencerów, którzy dotrą do Twojej grupy docelowej.

5. Nie przegap okazji do sprzedaży i marketingu

Większość konsumentów przeszukuje internet lub prosi o wsparcie online, nim podejmie decyzję o zakupie. Współcześni marketerzy starają się określić jakim tokiem rozumowania podążają kupujący. Następnie starają się odtworzyć te ścieżki i zadbać o odpowiednią ekspozycję marki w internecie dla potencjalnych konsumentów.

Klient może napotkać na swojej drodze tablice ogłoszeń, strony z recenzjami, posty na blogu, wątki oraz odpowiednio dobrane konwersacje dla danej branży w mediach społecznościowych. Innymi słowy, tak wygląda sprzedaż w mediach społecznościowych.

Korzystając z narzędzi do monitoringu internetu, możesz uczestniczyć w konwersacjach, które naprawdę się liczą – takich, które będą miały ogromny wpływ na decyzje o zakupie! Zangażuj ich by eksponowali twoją markę, przekierowywali ruch na twoją stronę i generowali sprzedaż.

W jaki sposób to wygląda? Przykład Airbnb & Brand24.

Podczas Olimpiady Zimowej w Soczi (Rosja), Airbnb monitorowało wzmianki w sieci na temat warunków zakwaterowania. Influencerzy nie byli zachwyceni niskim standardem. Airbnb zaangażowało się w te wzmianki i zaczął się dialog, w którym mogli z nutką humoru promować swoje usługi.

Airbnb nie tylko podniosło liczbę wyświetleń na Twitterze – ich zaangażowanie sprawiło, że Mashable, Business Insider i wiele innych wpływowych platform mediów społecznościowych zaczęło je promować.

Kolejnym przykładem angażowania się w konwersacje w sieci by przyciągnąć sprzedaż jest… nasza własna firma. Wiem, wiem, właśnie przytoczyłem naszą firmę jako kolejne studium przypadku. Na swoje usprawiedliwienie mogę dodać, że nasze rezultaty są tak dobre, że musiałem się nimi podzielić.

W Brand24 bez przerwy angażujemy się konwersacje w mediach społecznościowych na temat naszego biznesu. Gdziekolwiek i kiedykolwiek ludzie zaczynają temat „narzędzi marketingowych”, „narzędzi w mediach społecznościowych”, „narzędzi do monitorowania internetu”, „narzędzi PR” – my też tam jesteśmy i subtelnie przyłączamy się do konwersacji.

Grafika przedstawiająca przykład reakcji na wzmiankę znalezioną za pomocą narzędzi do monitoringu internetu.

Tu nie chodzi o sprzedaż produktu, ale o rozwiązywanie ludzkich problemów! Na tym polega budowanie autorytetu i zaufania.

Jeśli znamy rozwiązanie, które może najlepiej pomóc potencjalnemu klientowi, to zarekomendujemy je nie wspominając o naszej firmie.

Oto forma marketingu, którą klienci naprawdę doceniają:

Grafika przedstawiająca reakcję potencjalnego klienta na Twitterze.

Właśnie z tego powodu, sprzedaż w mediach społecznościowych jest naszym głównym źródłem ruchu na stronie oraz rejestracji nowych kont. Zyskujemy prawie 4000 nowych użytkowników miesięcznie i 880 rejestracji z samej Quory – jednego z wielu kanałów marketingowych w sieci, z którego korzystamy do rozmów z potencjalnymi klientami.

Grafika przedstawiająca profil Glorii z Brand24 na Quorze, gdzie odpowiada na pytania dotyczące monitoringu internetu.

Ten typ marketingu nie do końca jest postrzegany jako marketing, lecz jako rekomendacje podobnych do siebie ludzi. Jeśli chcesz uzyskać najlepsze rezultaty, wspomnij o swojej marce potencjalnym klientom, gdy rzeczywiście potrzebują twojego produktu, ponieważ wtedy będziesz pomocny i zaoferujesz im prawdziwe rozwiązanie ich problemów.

6. Zmierz efektywność swoich działań marketingowych.

Mierzenie efektywności działań marketingowych jeszcze nigdy nie było tak ważne. Jednak często jest ona trudna do zmierzenia. Możesz się zastanawiać, czy ludzie mówią o Twoim nowym filmie na kanale YouTube, albo czy Twój content marketing działa. Czy ludzie chętnie udostępniają twoje treści i jak je komentują? Na wiele z tych pytań znajdziesz odpowiedź dzięki narzędziom do monitorowania internetu.

Narzędzia do monitoringu internetu dostarczają dodatkowych kluczowych wskaźników efektywności (KPI), które pomogą Ci obserwować rozwój kampanii marketingowych.

Grafika przedstawiająca podsumowanie wyników z monitoringu internetu.

Jeśli monitorujesz swoją markę za pomocą zwrotów kluczowych, możesz wykorzystać ilość wzmianek w sieci do zmierzenia szumu medialnego, który generujesz. Dodatkowe metryki, takie jak zasięg w mediach społecznościowych pokażą Ci ilu ludzi, miało coś wspólnego ze wzmiankami online na temat Twojej marki. Za pomocą ilości interakcji zmierzysz to, jak ludzie zareagowali – poprzez ilość polubień, komentarzy, udostępnień, dodania do ulubionych itp.

Narzędzia do monitoringu internetu zawierają również zautomatyzowane analizy nastawienia wobec Twojej marki. Zliczają one ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek.

Grafika przedstawiająca analizę sentymentu w panelu narzędzia do monitoringu internetu.

Oczywiście algorytm analizujący nastawienie nie może się równać z osądem człowieka. Mimo, że zautomatyzowana analiza sentymentu ma swoje niedoskonałości, to pomoże Ci wyłuskać pełne znaczenia i emocji wzmianki spośród wszystkich rezultatów, które zostały zebrane z sieci dla Twojej marki.

Ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek pomoże ci zmierzyć poziom zadowolenia z twojej marki.

7. Obserwuj hashtagi

Coraz więcej marek korzysta z hashtagów, by angażować swoich odbiorców na Twitterze, Instagramie oraz innych platformach social media. Zwykle wchodzą w interakcje z ludźmi, którzy korzystają z hashtagów związanych z ich marką lub kampanią marketingową.

To pozwala im zmierzyć ilość tweetów i postów z danym hashtagiem, oraz przeanalizować zasięg, jaki zdobywają w odpowiednich mediach społecznościowych.

Grafika przedstawiająca monitoring hashtagu w ciągu ostatnich 30 dni.
Aby zdobyć kompletne dane, powinieneś założyć projekt, zanim rozpoczniesz kampanię reklamową. Większość narzędzi do monitorowania internetu pozbiera pewne dane z przeszłości, jednak na pewno nie wszystkie.

Oto przykład kampanii z wykorzystaniem hashtagów firmy Red Bull, zainspirowanej zdjęciem na Twitterze. Red Bull zachęcał ludzi, aby robili sobie zdjęcia z puszką ich napoju energetycznego położoną w nietypowych miejscach i publikowali je w mediach społecznościowych wraz z hashtagiem #PutaCanOnIt. Ten hashtag stał się wyjątkowo popularny. Ludzie z całego świata z dumą prezentowali logo firmy Red Bull na opublikowanych zdjęciach w swoich kanałach social media. A oto jedna z nich:

https://www.instagram.com/p/BHawwW7gzAb/

Red Bull ustanowił tym samym standard w mediach społecznościowych, jak należy prowadzić zajmujące konwersacje z klientami, aby wzmocnić relacje ze swoimi odbiorcami:


8. Social stream / social media wall

To najlepszy sposób na zaangażowanie odbiorców i wykorzystanie ich zasięgu w mediach społecznościowych do wypromowania swojego wydarzenia. Dodanie odpowiedniego hashtaga do transmisji z konferencji wzmaga networking i pozwala użytkownikom wymieniać spostrzeżenia między sobą. To potężny zastrzyk zaangażowania!


Równolegle z treścią konferencji, możesz wyświetlać na telebimie oraz swojej stronie internetowej to, co się dzieje na Twoim profilu w mediach społecznościowych. Jeśli chcesz przyciągnąć spojrzenia wszystkich, dodaj mozaikę utworzoną ze zdjęć z Instagrama, na których użytkownicy użyli Twojego hashtaga – dowiedz się jak znaleźć najpopularniejsze hashtagi.

Oto przykład social streamu z mistrzostw turniejów e-sportowych Intel Extreme Masters, który odbył się w Katowicach:

Grafika przedstawiająca social stream na wydarzeniu Intel Extreme Masters w Katowicach.

Social streamy przydają się nie tylko do tworzenia wydarzeń. Coraz więcej firm dodaje elementy mediów społecznościowych do widoku strony w swoich sklepach internetowych, aby zaciekawić i zaangażować klientów.


9. Prezentuj rekomendacje użytkowników

92% konsumentów ufa rekomendacjom rówieśników bardziej niż reklamom. Innymi słowy, powinieneś promować firmę za pomocą wypowiedzi Twoich klientów. Najlepsze referencje od klientów, studia przypadków, filmy pokazowe są najodpowiedniejszymi metodami przedstawiania produktu w sieci.


Istnieje spore prawdopodobieństwo, że Twoja witryna zawiera już referencje konsumentów. Jednak takie referencje nie są interaktywne, więc klient nie jest w stanie im zbytnio zaufać, bo nie wiadomo czy pochodzą z zeszłego tygodnia, czy z poprzedniej epoki – dowiedz się jak osadzić rekomendacje i opinie na własnej stronie.

Rekomendacje użytkowników są kompilacją referencji z sieci (z reguły pozytywnych), w które Twoi potencjalni klienci mogą kliknąć i zobaczyć oryginalne posty na Twitterze, Facebooku, Instagramie lub jakiejkolwiek innej platformie social media.

Rekomendacje użytkowników wzmacniają Twoją wiarygodność, ponieważ odbiorca Twojej strony internetowej jest w stanie sprawdzić kim jest autor rekomendacji oraz zweryfikować datę publikacji.

Oto przykład strony docelowej poświęconej rekomendacjom użytkowników, na której znajdziesz najświeższe opinie o usłudze LiveChat:

Grafika przedstawiająca rekomendacje użytkowników z sieci na stronie LiveChat.

Ich slogan to „Oto co klienci myślą o LiveChat. Nie musisz wierzyć nam na słowo, po prostu poczytaj ich tweety.” – założę, że już ich lubisz i ufasz im odrobinę bardziej, nieprawdaż?

Większe zaufanie do marki przekłada się również na wyższy wskaźnik konwersji, większą liczbę zadowolonych klientów oraz zwiększoną sprzedaż!


10. Obserwuj konkurencję

Być może znasz powiedzenie: nie obawiaj się konkurencji. Spraw, żeby to konkurencja bała się Ciebie. Korzystanie z narzędzi do monitoringu internetu jest dobrym sposobem na poznawanie mocnych i słabych stron Twojego największego rywala. Pomoże Ci to poprawić komunikację z odbiorcami, podczas gdy będziesz opowiadał o korzyściach, które niesie ze sobą używanie Twojego produktu.

Monitoring internetu pomoże Ci w analizie kanałów marketingowych Twojej konkurencji oraz odnalezienia najbardziej wpływowych autorów i najbardziej aktywnych źródeł dyskusji.


Odnieś swoje wyniki marketingowe do wyników rywali. Porównaj kluczowe wskaźniki efektywności, takie jak:

  • całkowita liczba wzmianek w sieci,
  • nastawienie odbiorców do Twojej marki (liczba wyników pozytywnych i negatywnych),
  • porównaj źródła wyników (gdzie mówi się o Twojej konkurencji najwięcej?),
  • porównaj rozkład wzmianek udostępnionych przez kobiety i mężczyzn,
  • zmierz zasięg social media i wiele więcej.

11. Ucz się od najlepszych – Dollar Shave Club & MailChimp

Mimo, że wierzę w nietypowe strategie marketingowe, które się wyróżniają, to wspieram również szukania inspiracji podpatrując profesjonalistów przy pracy. Z podziwem patrzę na firmy takie jak: Dollar Shave Club i MailChimp. Staram się obserwować ich taktyki marketingowe pomimo, że pracujemy w zupełnie innych branżach.

Monitorowanie internetu pomaga szczegółowo przeanalizować działania marketingowe większości firm. Oto lista pytań, która pomoże Ci wyciągać wnioski z danych zebranych w Brand24:

  • Przyjrzyj się w jaki sposób Twoja konkurencja komunikuje się ze swoimi odbiorcami – jaki content promują?
  • Którzy influencerzy o nich mówią?
  • Gdzie znajdują się najbardziej aktywne źródła dyskusji?
  • Z jakich kanałów w mediach społecznościowych korzystają?
  • To wszystko stanowi cenną informację dla Twojej własnej firmy.

A jeżeli interesuje Cię temat analizy danych, to mamy dla Ciebie poradnik – przeczytaj.


12. Dowiedz się wszystkiego o potencjalnych klientach

Tak zrobiłby Don Draper. Słowo.

https://giphy.com/gifs/vulture-mad-men-don-draper-the-suitcase-3oEdv7Ob55JGHS3Ces

Poznaj swoją grupę docelową lepiej, niż oni znają samych siebie. Dostrzegam wśród agencji rosnącą tendencję, do przeprowadzania badań rynkowych na temat potencjalnych klientów, zanim dojdzie do spotkania między nimi. To daje jasny obraz tego, w jaki sposób myśli ich grupa docelowa, dzięki czemu powstają bardziej kreatywne kampanie.

https://twitter.com/kwroobel/statuses/1037826490040242176

Gdy zdobędziesz już klienta – możesz dać mu dostęp do monitorowanych przez siebie projektów, żeby mógł zapoznać się z danymi i przekonać się, że rzetelnie wykonałeś swoją pracę.

Większość agencji oferuje usługi oparte na narzędziach do monitoringu internetu i social media. Nasza technologia jest cenna, jednak to od ludzi, którzy z niej korzystają zależy czy w pełni wykorzystają jej potencjał. Muszą wiedzieć jak wykorzystać zebrane dane na swoją korzyść oraz jak nawiązywać konwersacje w sieci. Z tego powodu klienci wolą oddać monitorowanie internetu w ręce agencji.

Odpowiednie słowa kluczowe w projekcie monitorującym internet pozwolą Ci dotrzeć do opinii klientów oraz przyłączyć się do konwersacji w sieci, co spowoduje nagły wzrost poziomu satysfakcji u twoich klientów. Monitoring internetu pozwoli Ci także generować sprzedaż – przeczytaj o 4 sposobach jak zwiększyć sprzedaż z Brand24.


13. Odkryj źródła bezpośredniego ruchu w Google Analytics

Jedną z najbardziej frustrujących bolączek związanych z marketingiem jest brak wiedzy. Nie ma nic złego w tym, że odniesiesz nagły skok sprzedaży z niewiadomych przyczyn, jednak nie jest to aż tak świetne, kiedy Twoja sprzedaż gwałtownie spada, a Ty nie masz pojęcia dlaczego. W tym sensie marketing online jest znacznie lepszy niż marketing offline, ponieważ prawie wszystkie działania można namierzyć. Prawie.

Sporej części ruchu na Twojej stronie nie jesteś rozbić na czynniki pierwsze za pomocą Google Analytics. Jest to ruch bezpośredni.

Grafika przedstawiająca widok w Google Analytics.

Większość odwiedzających Twoją stronę, najprawdopodobniej trafia tam poprzez wyszukiwarkę. Z tego powodu nie wiadomo, w jaki sposób usłyszeli o Twoim produkcie lub usłudze. Możliwe, że dowiedzieli się o Twojej firmie z bardzo znanego podcastu. Może zobaczyli rekomendacje od innych użytkowników w popularnym wątku na forum internetowym, lub gdziekolwiek indziej w mediach społecznościowych.

Dzięki Brand24 odkryjesz źródła ruchu poprzez znajdowanie wzmianek w serwisach informacyjnych, w postach na blogu, czy w treściach w social media.

Jak to wygląda w praktyce? Przykład.

1 marca zanotowaliśmy nagły skok w liczbie nowych użytkowników odwiedzających naszą stronę. Był on wygenerowany w większości przez ruch bezpośredni, jednak nie było żadnych wskaźników skąd właściwie ci ludzie się tam znajdowali.

Grafika przedstawiająca wykres w Google Analytics.

Na szczęście, korzystając z Brand24, byliśmy w stanie zlokalizować, że źródłem tego wzmożonego ruchu był artykuł opublikowany na Inc.com oraz odcinek podcastu, w którym wspomniano naszą firmę. Zanotowaliśmy skok ilości codziennych wzmianek o nas. To samo tyczy się naszego zasięgu w mediach społecznościowych, który reprezentuje liczba ludzi, którzy potencjalnie mieli kontakt z jakimkolwiek contentem w sieci, który nas dotyczył.

To skłoniło nas, by zainwestować więcej środków w udostępnianie postów gości oraz wykorzystywanie podcastów, jako sposób dotarcia do naszych docelowych odbiorców.


14. Twórz kampanie marketingowe w oparciu o dane z social media

Monitoring social media umożliwia wykorzystanie zdobytych danych do tworzenia innowacyjnych kampanii marketingowych. Przykładem jest franczyza pizzeri, która zdecydowała się na skorzystanie z Brand24, aby dotrzeć do ludzi, którzy tweetują o tym, że mają ochotę na pizzę:

Gdy odnaleźli już głodnych miłośników pizzy, postarali się dokładnie określić skąd wysyłano Tweety, żeby móc dostarczyć fanom darmową pizzę do pracy!
Każdy z obdarowanych był prze-szczęśliwy, że dzięki wpisowi w mediach społecznościowych, otrzymał przekąskę za darmo. Wielu z nich opublikowało online zdjęcia z darmową pizzą.


Innym niesamowitym przykładem jest kampania w mediach społecznościowych nazwana „the Snickers Hungerithm”. Stworzono „algorytm głodu”, który korzystał z monitorowania internetu do badania nastrojów społeczności online. Zawsze gdy poziom złości wzrastał, cena batoników Snickers malała – wspaniała rzecz! Przyjrzyj się szczegółom na filmiku poniżej:

Kolejnym, naprawdę super przykładem jest kampania online „Feel Good” firmy Kleenex. Firma przeszukała media społecznościowe, aby zidentyfikować nowe posty wskazujące na to, że użytkownik zachorował. Potem poprzez te same social media skontaktowali się z przyjaciółmi przeziębionych ludzi, aby zdobyć ich adresy pocztowe i przesłać im zestawy upominkowe „Zdrowiej szybko”.

100% obdarowanych paczkami zamieściło zdjęcia swoich zestawów upominkowych na osi czasu na Facebooku, aby wyrazić swoją wdzięczność za miłą niespodziankę.

W rezultacie, firma Kleenex uzyskała bardzo wysoki poziom interakcji w mediach społecznościowych. Dzięki zaledwie 50 zestawom, Kleenex otrzymało ponad 650000 reakcji oraz 1800 interakcji!


15. Opanuj kryzys wizerunkowy

Istnieje wiele poradników jak radzić sobie z kryzysami wizerunkowymi. Największym problemem jest to, że kryzysy przydarzają się zwykle poza kanałem, którym zarządzamy. Dzieje się to poza naszą stroną na Facebooku, rozprzestrzeniając się na tablicach ogłoszeń, prywatnych profilach w social media lub stronach z recenzjami. To stanowi niemałe wyzwanie i domaga się odpowiedzi na pytanie: jak szybko zidentyfikować kryzys wizerunkowy?

https://giphy.com/gifs/t9lCmYHO3rnk7sVium

Jak może zdążyłeś się już domyślić, monitoring internetu i social media zapewnia najlepsze rozwiązanie.

Monitorowanie internetu pomaga w opanowaniu kryzysu i pokazuje w jaki sposób się on rozprzestrzenia na inne kanały i platformy mediów społecznościowych.

To nie ma znaczenia czy jest to niszczący wizerunek artykuł na blogu, czy artykuł w wiadomościach – możesz namierzać udostępnienia w mediach społecznościowych i być świadomym nowych sygnałów ostrzegawczych.

W ten właśnie sposób Onet, czołowy przedstawiciel mediów online w środkowo-wschodnim regionie Europy, obrócił swój kryzys wizerunkowy w pozytywne doświadczenie dla użytkowników. Onet otrzymał oficjalną zgodę UEFA na prowadzenie transmisji na żywo z rozgrywek Ligi Mistrzów – najbardziej prestiżowej i popularnej rywalizacji sportowej dla fanów piłki nożnej na całym świecie.

Dostęp do transmisji na żywo w sieci, można było uzyskać wysyłając sms. Podczas jednego z najważniejszych meczy, w którym Manchester United grał przeciwko Realowi Madryt, ich system płatności SMS uległ awarii. Po pobraniu opłaty, system nie wysyłał kodów dostępu, dzięki którym użytkownicy mogli oglądać relację na żywo w sieci.

Dzięki monitorowaniu internetu, dział marketingu Onetu był w stanie odkryć usterkę szybciej, niż zespół deweloperski!

Dzięki temu nie tylko szybko naprawiono awarię, ale przy pomocy danych zdobytych z monitorowania sieci Onet był w stanie dotrzeć do każdego użytkownika, który na tym ucierpiał. W ramach zadośćuczynienia, zaoferowano im darmowy dostęp do transmisji do końca trwania sezonu Ligi Mistrzów.

Nie trzeba dodawać, że ludzie byli zachwyceni, a niektórzy z nich zamienili się w lojalnych ambasadorów marki.


16. Ożyw swój content marketing

Jednym z najpopularniejszych sposobów by uatrakcyjnić nowe artykuły na blogach oraz portalach informacyjnych jest korzystanie z opinii oraz informacji zwrotnych zebranych z całego internetu. To pomoże potwierdzić tezę lub pozwoli spojrzeć czytelnikom na sprawę z zupełnie nowej perspektywy.

Monitoring social media pomaga w wyszukiwaniu interesujących cytatów i konwersacji, które sprawią, że twoje treści zyskają na atrakcyjności.

Ogromnej atrakcyjności! Spójrz, właśnie sprawiłem, że mój wpis na blogu zyskał na atrakcyjności, gdy wstawiłem przypadkowe zdjęcie Ryana Goslinga z małym lwiątkiem.

W dodatku odkryjesz, jak wielu ludzi mówi na tematy, które chciałbyś opisać w swoich artykułach. Monitorowanie mediów społecznościowych dostarczy Ci wielu wartościowych metryk i statystyk.

Przykłady zastosowania

Nasza analiza szumu medialnego na stronie związanej z Nagrodami Billboard Music Awards 2017 oraz Netflix ogłasza nowy serial telewizyjny oparty na grze „Wiedźmin”. Korzystając z Brand24, możesz szybko przeprowadzić analizę nastrojów, aby dowiedzieć się w jaki sposób Twój nowy produkt, film, lub wydarzenie jest przyjmowane przez Twoich odbiorców.


17. Zautomatyzuj raporty

Pracowałem niegdyś w branży usług reklamowych i wprost „uwielbiałem”, gdy klienci w piątek po południu, prosili o raporty dotyczące rozwoju kampanii. Gdy przytrafi Ci się taka sytuacja, narzędzia do monitoringu internetu zaoszczędzą Ci mnóstwo czasu!

Brand24 oferuje także automatyczne raporty w formacie PDF, eksport danych do Excela oraz infografiki – dzięki tym funkcjom, wygenerujesz raport w ciągu kilku sekund.

Grafika przedstawiająca infografikę z danymi z panelu Brand24.

Najważniejsze wnioski

Na początek gratulacje! Dotarłeś aż tutaj – wielu się to nie udało.

https://giphy.com/gifs/sadek-happy-tears-3o7buc3F9AFNunDnLa

Z całą pewnością można stwierdzić, że monitoring internetu może przysłużyć się Twojemu biznesowi. Możesz sam się przekonać zakładając darmowe konto próbne – to nic nie kosztuje, oprócz odrobiny zaangażowania.


Oczywiście polecamy Brand24 – nasze własne narzędzie do monitoringu internetu i social media. Jednak jest ich o wiele więcej. Każde narzędzie jest inne i każde ma swoje wady i zalety. Na szczęście, powyższe wskazówki są uniwersalne i będziesz mógł je wykorzystać niezależnie od wybranego narzędzia do monitorowania internetu.

Poświęcenie czasu na dowiedzenie się więcej o narzędziach do monitorowania internetu i sposobach ich wykorzystania jest rozsądną inwestycją. Jest to najszybciej rozprzestrzeniająca się i najbardziej pożądana umiejętność, którą możesz zdobyć – tak przynajmniej twierdzi ten raport Linkedin.

Odezwij się do mnie w sieci!

To może brzmieć jak regułka, którą dla formalności należy dodać na końcu postu na blogu, ale mówię całkowicie poważnie! Naprawdę chcę Ci pomóc. Napisz do mnie: skontaktuj się poprzez Facebooka, LinkedIn – lub po prostu umieść hashtagi: #brand24 lub #brand24CEOisTheWorst, gdziekolwiek na Instagramie lub Twitterze, a ja Cię odnajdę.

Sam się przekonaj, że monitoring internetu to potężne narzędzie.