Strategia produktu – 9 rzeczy, o których musisz pamiętać
Udało się! Firma założona, na rynku dostępny jest Twój produkt lub usługa, które rozwiązują konkretne problemy i pomagają w codziennym życiu. Najwyższy czas zastanowić się, jak powinna wyglądać idealna strategia produktu, która go wypromuje.
Trudno w to uwierzyć, ale wielu właścicieli firm nadal uważa, że strategia rozwoju produktu jest niepotrzebna i nie muszą wyróżniać się na tle konkurencji działaniami promocyjnymi.
Nic bardziej mylnego! Nie jesteś przekonany? Weźmy zatem pod lupę Dropbox.
Przykład 1. Dropbox był jedną z wielu firm SaaS oferujących przechowywanie w chmurze. Firma wdrożyła sprytną taktykę, która pomogła jej wyprzedzić konkurencję: wzrost ze 100 tys. do 4 mln użytkowników w nieco ponad rok zdecydowanie robi wrażenie. Oczywiście oferują znakomitą usługę, ale o to właśnie chodzi. Istnieje wiele firm świadczących doskonałe usługi.
Dobrze opracowana strategia produktu to sposób na wyróżnienie się w tłumie i przewagę konkurencyjną.
Spis treści:
- Czym jest strategia produktu?
- Dobra strategia produktu, czyli jaka?
- Wprowadzenie produktu na rynek – o czym pamiętać?
- Przygotowanie strategii produktowej – podsumowanie
Czym jest strategia produktu?
Strategia produktu to część strategii marketingowej, która określa, jak produkt będzie pozycjonowany, promowany i dostarczany na rynek, aby zaspokoić potrzeby klientów i osiągnąć cele firmy. Strategia produktu powinna być uwzględniona już w biznesplanie.
Odpowiednia strategia produktu uwzględnia:
- grupę docelową – w zależności od rodzaju produktu może to być również buyer persona lub ICP (Ideal Customer Profile)
- propozycję wartości – korzyści i przewagi konkurencyjne
- pozycjonowanie rynkowe i komunikację – jak będziemy mówić o jakości produktu względem rynku i konkurencji
- ofertę produktową – warianty, pakiety, funkcje, cenniki
- planowanie cyklu życia produktu – jak zmienia się komunikacja i strategia na różnych etapach (np. launch, wzrost, dojrzałość)
Dobra strategia produktu, czyli jaka?
Sam pomysł to za mało! Na początku tworzenia koncepcji produktu uwzględnij potrzeby Twojej grupy docelowej. Ma to na celu dostosowanie produktu do oczekiwań rynku, a co za tym idzie – zwiększenie szans na sukces sprzedażowy.
Wprowadzenie produktu na rynek można zrealizować na dwa sposoby:
Pierwszy to wczesne wdrożenie w formie MVP (Minimum Viable Product), czyli udostępnienie minimalnej wersji produktu zawierającej tylko kluczowe funkcje. Celem jest sprawdzenie, czy rozwiązanie spotka się z zainteresowaniem odbiorców.
Takie podejście pozwala szybko zweryfikować założenia i ograniczyć ryzyko nietrafionych inwestycji.
Drugi sposób to pełne dopracowanie produktu przed startem sprzedaży. W tym modelu najpierw rozwijane są wszystkie funkcjonalności, a dopiero potem następuje wejście na rynek.
Warto wówczas przeprowadzić badania, by upewnić się, że koncepcja odpowiada na rzeczywiste potrzeby klientów.
Dobra strategia rozwoju produktu uwzględnia również to, w jaki sposób będziesz promować swój produkt.
Język korzyści
Klienci są podstawą Twojego biznesu, dlatego powinieneś dokładać wszelkich starań, aby utrzymywać z nimi doskonałe relacje. Musisz wiedzieć, gdzie są Twoi klienci, jak do nich dotrzeć i jakie argumenty będą dla nich przekonujące.
Czy wiesz, o jakich cechach produktu marzą Twoi odbiorcy? W jakich kanałach warto komunikować do potencjalnych klientów? Zanim powstanie strategia produktowa, zrób solidny research.
Możesz wykonać analizę konkurencji, a także sprawdzić, co mówią odbiorcy o całej kategorii produktowej. Jeżeli natomiast Twoja marka już istnieje, a strategia produktowa dotyczy nowej linii czy kategorii, tym bardziej warto sprawdzić, co w trawie piszczy.
To idealne zadanie dla narzędzi do monitoringu mediów, które za Ciebie wykonają całą mozolną pracę.
Jak to działa? Wyjaśnię to na przykładzie Brand24, naszego narzędzia do monitoringu internetu. Jedyne co musisz zrobić to założyć projekt na konkretne frazy kluczowe, które chcesz monitorować. Może to być nazwa marki, produktu, markowy hashtag i właściwie wszystko, co kojarzy Ci się z Twoją marką lub branżą. Następnie narzędzie zgromadzi wszystkie publicznie dostępne wzmianki z wybranymi przez Ciebie frazami. I gotowe!
W ten sposób łatwo sprawdzisz, kto, gdzie i co o Tobie mówi. Jeśli zauważysz, że Twoi klienci są aktywni na konkretnym portalu, przyjdź do nich i pokaż się, że jesteś tam obecny. Sprawdzisz to w zakładce Analiza.

Czytaj więcej: Dowiedz się, jak wykonać badania konsumenckie z wykorzystaniem Brand24!
Badaj otoczenie swojej marki w internecie.
Testuj Brand24 przez 14 dni!
Obecność online w rozwoju produktu
Przygotuj estetyczną, przejrzystą stronę internetową. Uwzględnij w niej informacje, których Twoja grupa docelowa potrzebuje, aby podjąć decyzję o zakupie. Zadbaj o to, aby najważniejsze informacje były łatwo dostępne.
To także czas na wybranie motywu kolorystycznego i fontu, których będziesz używać w każdym kanale komunikacji. Jeśli zachować konsekwencję i będziesz trzymać się zestawu kolorów i fontów, Twoja marka będzie łatwo rozpoznawalna w różnych kanałach.
Strategia produktowa w social mediach
Jak wykorzystać potencjał mediów społecznościowych? Oto kilka pomysłów:
Zacznij od zbudowania społeczności wokół Twojej marki. Możesz angażować potencjalnych klientów za pomocą wartościowych treści, poradników oraz inspiracji. Pokazuj jak korzystać z różnych funkcji produktu, a także dostarczaj materiały edukacyjne dopasowane do wymagań klientów.
Przykład 2. Jedna z naszych zespołowych koleżanek zaczęła w grudniu 2015 roku udzielać się na portalu Quora, udzielając odpowiedzi na pytania związane z naszą branżą. Dzięki zaangażowaniu i ciągłemu dostarczaniu wysokiej jakości dostarczanych treści, w kwietniu 2016 pozyskała już 762 zapisy na konto testowe Brand24.

Liczba osób korzystających z social media ciągle rośnie. Tym samym wzrasta też liczba opinii, zapytań i skarg zamieszczanych w różnych miejscach w sieci. Brak odpowiedzi z Twojej strony może niekorzystnie odbić się na kondycji firmy i osiąganych wynikach.
Treści dopasowane do wymagań odbiorców
Odpowiednio skonfigurowany projekt w Brand24 pomoże Ci zarządzać rosnącą liczbą opinii klientów i insightów konsumenckich. Po zalogowaniu do dashboardu możesz filtrować wzmianki według źródła. W ten sposób nigdy nie przegapisz okazji do rozmowy z klientami.

I wreszcie – tętniące życiem kanały social media są wskaźnikami życia w Twojej firmie. Jeśli chcesz przyciągnąć nowych klientów i nowych pracowników, pokaż jak wygląda życie od kuchni Twojej marki.
Możesz udostępniać posty o nowościach produktowych, artykułach ze swojego bloga czy trendach branżowych. Innym sposobem na zbudowanie społeczności jest utworzenie forum, na którym ludzie mogą wymieniać się pomysłami lub znajdować rozwiązania swoich problemów.
Takich pomysłów może być mnóstwo! W ten sposób budujesz społeczność wokół marki.
Wprowadzenie produktu z użyciem content marketingu
Już 87% content marketerów B2B twierdzi, że ich praca pomogła w budowaniu świadomości marki. Niewątpliwie strategia produktu powinna uwzględniać zatem, w jaki sposób będziecie prezentować produkt w treściach marketingowych.
Treść to znacznie więcej niż tylko artykuły na blogu. Jeśli chodzi o naszą strategię produktu to z całą pewnością możemy stwierdzić, że materiały video okazały się bardzo dobrym wyborem w kontekście budowania świadomości marki, a także edukacji odbiorców.
Inną ciekawą formą są infografiki. Materiały wizualne są bardziej atrakcyjne i mogą być skutecznym dodatkiem do bardziej tradycyjnych postów na blogu, np. gdy chcesz wyjaśnić jakiś proces.
Content marketing ma wiele zalet, za sprawą których w ostatnich dekadach stał się filarem strategii produktowych wielu firm. Im więcej touch-pointów odbiorcy z marką, tym bardziej rozpoznawalny stanie się dany produkt.
Poza tym, marketing treści pomaga rozwijać długotrwałe, osobiste relacje z odbiorcami. Strategia produktu oparta na rozumieniu i przewidywaniu przyszłych potrzeb dobrze się sprawdza. Po prostu, dostarczaj odpowiedzi i rozwiązań poprzez wartościowy content!
Influencer marketing i marketing afiliacyjny
Nic tak nie przekonuje do zakupu jak rekomendacje, szczególnie od uznanych autorytetów! W planie marketingowym warto uwzględnić działania afiliacyjne i influencer marketing. musisz wiedzieć, że W tym przypadku kluczowy jest dobór odpowiednich partnerów do współpracy.
Takich, którzy cieszą się zaufaniem Twojej grupy docelowej. I potrafią do niej dotrzeć!
Jak znaleźć odpowiednich influencerów do współpracy? Przydatne będą narzędzia do monitoringu mediów, za pomocą których możesz wyszukać najbardziej wpływowe profile w mediach społecznościowych oraz popularne strony internetowe. Pamiętaj jednak, że nie liczy się jedynie liczba wyświetleń, a zaangażowanie, a także pozytywny sentyment marki influencera. Sprawdź to!
Narzędzia do monitoringu social media, takie jak Brand24, zapewniają możliwość identyfikowania odpowiednich influencerów dla Twojego produktu. W zakładce Analiza znajdziesz wykresy z najpopularniejszymi profilami w określonych kanałach, z podziałem na pozytywny i negatywny sentyment.

Dodatkowo, w zakładce Influencerzy znajduje się lista topowych profili, którą łatwo możesz wykorzystać do researchu i wyboru odpowiednich ambasadorów.

Monitoruj wzmianki o swojej marce!
Testuj Brand24 przez 14 dni!
Możesz także sortować wzmianki według wpływu autorów, jakie generują w sieci. Zapewni Ci to przejrzysty przegląd osób, które mogą zostać mikroinfluencerami Twojej firmy.
Strategia produktowa a oferta
Zadbaj o to, aby oferowany produkt był zrozumiały dla odbiorców. Co to właściwie oznacza? Strategia rozwoju produktu musi definiować jasno, w jaki sposób edukować potencjalnych klientów.
Zwróć uwagę na te aspekty:
1. Przedstawienie zastosowania produktu – zamiast opisywać produkt wyłącznie przez jego cechy techniczne, pokaż do czego służy i jaki problem rozwiązuje. Najlepiej na przykładach, scenariuszach użycia, demo lub case studies.
2. Objaśnienie funkcji produktu – opis poszczególnych funkcji powinien być przystępny i zrozumiały – bez żargonu technicznego, chyba że mówisz do ekspertów.
3. Doprecyzowanie, co dokładnie zawiera oferowany produkt – klient powinien wiedzieć, co wchodzi w skład oferty: zakres, wersje, dostępne moduły, ograniczenia. To eliminuje nieporozumienia i zwiększa zaufanie. Checklista, porównanie pakietów lub video prezentacja mogą to dobrze pokazać.
4. Opcje cenowe lub abonamentowe – cennik powinien być przejrzysty i dopasowany do różnych typów użytkowników (np. starter, pro, enterprise). Unikaj ukrytych kosztów i daj możliwość łatwego porównania opcji.
5. Jasne warunki korzystania – zasady działania, okres próbny, gwarancja zwrotu pieniędzy, długość umowy – komunikuj do odbiorców przystępnym, prostym językiem. Im mniej znaków zapytania ma klient przed zakupem, tym większa szansa na decyzję.
Wprowadzenie produktu na rynek – o czym pamiętać?
Gdy odbiorcy jeszcze nie znają Twojej oferty, warto się im odpowiednio przedstawić. Strategia produktowa powinna wtedy kłaść szczególny nacisk na budowanie świadomości marki oraz rozumienia produktu.
Pamiętaj o:
01 Social listening
Obserwuj w sieci, o czym mówią Twoi odbiorcy. Odpowiadaj na pytania i komentarze, a także wykorzystuj znalezione konteksty do tworzenia angażujących treści.
Możesz wykorzystać w tym celu Brand24. Wejdź w zakładkę Wzmianki, przejrzyj ją i zobacz, o czym dyskutują Twoi odbiorcy. Wystarczy, że klikniesz we wzmiankę, aby przenieść się do serwisu i rozpocząć dyskusję.

02 Wiele touch-pointów z marką
Nie wystarczy jeden kanał komunikacji, aby zbudować widoczność i rozpoznawalność produktu. Dobre strategie marketingowe zazwyczaj uwzględniają co najmniej kilka mediów online i offline.
Różnorodność komunikacji to także świetny przepis na to, aby zadbać o lojalność klientów. Niech wiedzą, że jesteś gotowy, by odpowiadać na ich pytania i pozostać w kontakcie nawet po zakupie. Tu świetnie sprawdzą się newslettery oraz media społecznościowe.
03 Efektywne zarządzanie komunikacją
Nie istnieją niezmienne strategie produktowe. Analizowanie wyników, generowanie pomysłów i wdrażanie optymalizacji to konieczość, aby skutecznie docierać do odbiorców. Feedback jest pomocny także dostosowaniu produktu do potrzeb Twoich klientów.
W tym celu także możesz wykorzytać Brand24. Oprócz analizy wzmianek dostępne są także funkcje AI, np. AI Brand Assistant. Konwersacyjne AI przeanalizuje dane zebrane w sieci i przygotuje podsumowanie, w odpowiedzi na zadane pytanie.

Analizując opinie klientów dowiesz się, co działa, a co wymaga poprawy.
Przewaga konkurencyjna dzięki monitorowaniu internetu? To może być proste!
Testuj Brand24 przez 14 dni!
Przygotowanie strategii produktowej – podsumowanie
Solidna i przemyślana strategia produktowa może być niezwykle pomocna w ugruntowaniu pozycji na rynku. Spełnienie wszystkich powyższych warunków nie gwarantuje sukcesu, ale z pewnością przybliży Cię do celu. Nie zaniedbuj strategii produktu, ponieważ z całą pewnością przyniesie to odwrotny skutek.